نجات گربه شنی از تله صیادان غیرمجاز در خواف

به گزارش رکنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خواف در اینباره گفت: این گربه کهنجات گربه شنی از تله صیادان غیرمجاز در خواف برای فرار از دام با تقلای زیاد انرژی فراوانی از دست داده بود، با اقدام به موقع محیط بانان از مرگ حتمی نجات یافت و به منظور تیمار و احیا به مرکز تحقیقات زیست محیطی خواف منتقل شد.

سعید توانا افزود: این گونه با ارزش که برای چندمین بار متوالی در حوزه شهرستان خواف مشاهده و زنده گیری شده است، یکی از کمیاب ترین گربه سانان کشور و از گونه های در معرض خطر انقراض به شمار می رود که مشاهده آن در طبیعت به ندرت اتفاق می افتد.

وی افزود: از خصوصیات بارز این گونه داشتن موهای بلند و متراکم در کف دست و پا است تا مانع فرو رفتن گربه در ماسه های داغ و افزایش سرعت آن در هنگام شکار شود.

به گفته وی، این گربه کوچکترین گربه سان ایران محسوب می شود و سازگاری منحصر به فردی با مناطق بیابانی خصوصا تپه زارهای ماسه ای دارد.

توانا ضمن اشاره به اینکه در سال های گذشته نیز دو قلاده گربه شنی ماده در منطقه حفاظت شده سیرخون توسط محیط بانان زنده گیری، بیومتری و رهاسازی شده بود، گفت: این گونه ارزشمند به منظور بیومتری و سایر مراحل تحقیقاتی و نمونه برداری ژنتیکی آن برای ذخیره در بانک ژن مورد بررسی قرار گرفت که به لحاظ جنسیت، نر تشخیص داده شد و وزن آن بیش از دو و نیم کیلوگرم بود .برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521404 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟