متهمان آتش‌سوزی کوشک سرهنگ‌آباد اردستان تبرئه شدند

به گزارش رکنا، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان بیان کرد: رای بدوی پرونده آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد که از سوی دادگاه عمومی بخش زواره در خردادماه سال‌جاری صادر شده و عاملان این حادثه عمدی را به حبس محکوم کرده بود، از سوی شعبه اول دادگاه تجدید نظر اصفهان نقض و حکم برائت صادر شد.

مهدی مشهدی تصریح کرد: پس از صدور این رای که بدون دعوت و نظرخواهی از میراث فرهنگی و به طور یک‌جانبه صادر شده، اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به رای دادگاه تجدید نظر اعتراض کرده و پیگیر مذاکره با رییس‌کل دادگستری استان در این زمینه است.

وی افزود: پرونده آتش‌سوزی در کاخ سرهنگ آباد اردستان با پیگیری‌ها و اقدام‌های فنی اطلاعاتی و قضائی در مجموع به هفت نفر مظنون رسید که پنج نفر آنها در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس محکوم و ۲ نفر دیگر تبرئه شده بودند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در مورد این حادثه یادآور شد: جمعی از مردم و علاقه‌مندان در تعطیلات به روستای سرهنگ‌آباد به ویژه محوطه کوشک مراجعه می‌کردند که مالکان برای بریدن پای گردشگران و حفظ منطقه‌ای بکر و اختصاصی برای خودشان، نسبت به آتش کشیدن اثری تاریخی ثبت ملی اقدام کردند.

وی اضافه کرد: برخی افراد ناآگاه در سال گذشته نیز نسبت به تخریب محوطه از جمله شکستن یا آتش زدن درختان کاخ سرهنگ‌آباد اقدام کرده بودند و برخی هم بدون داشتن سند ادعاهایی در زمینه تملک بنا مطرح می‌کردند اما در بررسی‌ها مشخص شد که کاخ سرهنگ آباد شخصی نیست و ۵۰ نفر مالک مشاع دارد.

مشهدی تاکید کرد: برای حفظ و حراست این اثر تاریخی و ارزشمند واقع در دهستان سفلی بخش زواره، تعدادی دوربین مداربسته نصب شده و یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به صورت مستمر سرکشی می‌کند.

وی در ادامه اظهار داشت: برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی تاکنون مبلغ افزون‌بر هفت میلیارد ریال از اعتبارهای دولتی هزینه شده و امسال نیز اداره‌کل از محل اعتبارهای ملی مبلغی پیش‌بینی کرده که در صورت ابلاغ، برای مرمت بنا هزینه خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان افزود: ساختمان اصلی تاکنون مقاوم‌سازی، سقف آن مرمت و ایزوگام شده، قسمت‌هایی از ساختمان داخل حیاط هم بازسازی و سقف کاهگل شده اما برای بازسازی ایوان بنا مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیاز داریم.

اثر تاریخی شماره ۱۲۷۸ با عنوان کوشک سرهنگ‌آباد (معروف به کاخ چهلستون اردستان) فروردین ۱۳۹۷ دچار آتش‌سوزی شد و نزدیک به ۸۰ درصد سازه‌های چوبی از جمله ایوان بنا در جریان حادثه از بین رفت.

نخستین گزارش از این اثر تاریخی که به باور کارشناسان ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف‌آباد شیراز است، به سفرنامه حاج سیاح در حدود سال ۱۲۵۸ بازمی‌گردد که نزدیک به یک سده پس از ساخت، در سال ۱۳۵۵ در فهرست اثرهای تاریخی ملی ثبت شد.

باشکوه‌ترین کاخ تاریخی در مناطق کویری ایران به جا مانده از دوران قاجار، در حدود سال ۱۲۶۰ از سوی 'مصطفی قلی‌خان سهام‌السلطنه عرب عامری' مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجار در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلی بخش زواره در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان ساخته شد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان با برخورداری از ۶۷ اثر تاریخی ثبت ملی، یک اثر ثبت جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان واقع است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 513492 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟