سرنوشت ناپدیدشدگان سفر اینستاگرامی در دره ویژدرون

به گزارش رکنا، اواخر هفته گذشته 12دره‌نورد از اصفهان راهی منطقه ملکشاهی در ایلام شدند تا به دره بکر و زیبای «ویژدرون» بروند. آنها از قبل و با دیدن تصاویر اینستاگرامی از این منطقه، تصمیم به سفر گرفته بودند و قرار بود پس از یکی دوروز دره‌نوردی به خانه بازگردند. اما آنتن‌ نداشتن موبایل‌ها در دره و عدم‌بازگشت آنها باعث نگرانی‌ خانواده‌هایشان شد و آنها 3روز پس از این ماجرا با گزارش ماجرا به هلال‌احمر برای پیدا کردن عزیزانشان درخواست کمک کردند.

از همان زمان بود که خبر گم‌شدن گردشگران اصفهانی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد. هرچند در ابتدا اصلا معلوم نبود که این افراد وارد دره «ویژدرون» شده‌اند یا نه، اما با این حال امدادگران هلال‌احمر برای یافتن ردی از آنها وارد عمل شدند و عملیات جست‌وجو کلید خورد. سجاد فتاحی، مسئول یکی از تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر استان ایلام می‌گوید: حدود ساعت۸ صبح یکشنبه بود که از مرکز کنترل و هماهنگی، برای کمک به ۱۲دره‌نورد گرفتارشده در دره «ویژدرون»، درخواست انجام عملیات شد. بلافاصله یک تیم واکنش سریع از مرکز استان همراه با تیمی از کوهنوردان همکار جمعیت به منطقه اعزام شدند. آنطور که مشخص بود این دره‌نوردان پس از طی مسافتی، برای استراحت در مکانی بیتوته کرده بودند که ناگهان آب رودخانه بالا آمده، آنها برای نجات جانشان، در محلی امن پناه گرفته و پس از رساندن خود به محلی که موبایل آنتن می‌دهد، با هلال‌احمر تماس گرفته و موقعیت خود را اعلام کرده بودند.

او ادامه می‌دهد: فاصله ما تا محل گرفتاران در دره بیشتر از ۲۰کیلومتر بود، بنابراین تصمیم گرفتیم با خودرو به محل برویم، اما بالاآمدن آب رودخانه به‌واسطه باز شدن دریچه‌های سد مخزنی ایلام، اجازه عبور خودرو را در جاده خاکی نزدیک دره نداد و ما مجبور شدیم ادامه مسیر را با پای پیاده طی کنیم. حدود نیم‌ساعت پیاده‌روی کردیم تا به محل اعلام‌شده از سوی دره‌نوردان رسیدیم. اما آنها را در این محل پیدا نکردیم. پس از آن تصمیم گرفتیم در قالب ۲تیم از پایین و بالای دره، عملیات جست‌وجو را آغاز کنیم. در روز نخست، جست‌و‌جوها بی‌نتیجه ماند و هوا تاریک شد.

فتاحی می‌گوید: آب رودخانه به‌شدت بالا آمده بود و می‌دانستیم که برای نجات جان دره‌نوردان زمان زیادی نداریم. در ابتدا باید آب رودخانه فروکش می‌کرد، بنابراین با مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام تماس گرفتیم تا با هماهنگی با مدیرکل مدیریت بحران استان دستور بستن دریچه‌های سد صادر شود تا آب رودخانه پایین بیاید. خوشبختانه هماهنگی‌ها انجام شد، دریچه‌های سد بسته شد و آب رودخانه فروکش کرد. آن زمان بود که جست‌وجوی تیم‌های امدادی هلال‌احمر با سرعت بیشتری انجام شد و در ساعت ۴ و ۳۰دقیقه صبح دیروز دره‌نوردان پیدا شده و به آن‌سوی رودخانه منتقل و از دره خارج شدند.

حسین عارفی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام هم درباره انجام عملیات برای نجات جان دره‌نوردان گرفتار در دره ویژدرون، گفت: ۲تیم عملیاتی از جمعیت هلال‌احمر به محض اطلاع، به منطقه اعزام شدند و با تلاش نیروهای امدادی هلال‌احمر پس از ۲۰ساعت عملیات نفسگیر، موفق به نجات جان ۱۲دره‌نورد شدند. مقرر شده بود اگر دره‌نوردان تا طلوع آفتاب دیروز پیدا نشدند برای پیمایش منطقه که وسعت زیادی دارد، بالگرد اعزام شود که خوشبختانه افراد پیدا شده و به محل امن منتقل شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 508831 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟