به گزارش رکنا ، کشاورزی که برای برداشت خرما به بالای درخت نخل رفته بود هنگام پایین آمدن پایش از داخل پرند (ابزار یا طناب بالارفتن نخل) لیز خورد و بر اثر سقوط جان خود را از دست داد.

محمدی منش دهیار شهرک امام خمینی (ره) منوجان گفت: کشاورز منوجانی که برای برداشت محصول خرما به عنوان کارگر به باغ خرما رفته بود بر اثر سقوط از بالای درخت خرما جان خود را از دست داد.

او افزود: هنگامی که این کشاورز اقدام به بریدن خوشه‌های خرما می‌کند بعد از پایان بریدن خوشه‌های خرما هنگام پایین آمدن از نخل پایش لیز خورد از ارتفاع ۴ متری به پایین نخل پرت می‌شود.

محمدی منش گفت:بلافاصله به مرکز فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ تماس گرفته شده و آن‌ها به محل حادثه اعزامی می‌شوند و در بیمارستان به علت خونریزی داخلی شدید و خونریزی مغزی با آمبولانس به جیرفت اعزام می شود، اما نرسیده به روستای سرراس فوت می‌کند.

او اضافه کرد: در این فصل از برداشت خرما متاسفانه شاهد دومین حادثه دلخراش در این شهرستان هستیم ، چند هفته پیش نیز در روستای نازی آباد منوجان مشابه این حوادث رخ داد و خانواده ای داغدار شده است.

درجنوب کرمان شغل بیشتر مردم دامداری، کشاورزی و باغداری است و فصل برداشت محصول خرما از مرداد ماه شروع و تا مهرماه ادامه دارد باغداران برای برداشت محصول خرمای خود به روش سنتی و دستی اقدام می کنند و برای بالارفتن از درخت خرما از ابزار سنتی پرند (ابزاری یا طنابی است که از شاخه خرما و درختچه داز بافته می شود) استفاده می‌کنند که این روش قدیمی هنوز پا برجاست، اما استفاده از آن نیاز به مهارت خاصی و هوشیاری کامل می‌طلبد.

بنظر می‌رسد برای برداشت خرما کشاورزان وباغداران هنوز از روش سنتی و دستی استفاده می‌کنند که این گاهی خطراتی را هم در پی دارد ازجمله در این فصل از برداشت محصول خرما در شهرستان منوجان تاکنون جان ۲ نفر را گرفته است.

همانطور که برای کاشت و داشت و برداشت سایر محصولات کشاورزی امروزه با دستگاه‌ها و ابزار نوین کشاورزی به کمک کشاورزان آمده و جایگزین مناسبی برای روش سنتی شده است چه خوب است که برای برداشت محصول خرما مهندسین و تکنسین‌های جهادکشاورزی به فکر اختراع وطرحی برای جایگزین روش سنتی برداشت محصول خرما شوند تا دیگر شاهد تکرار حوادث دلخراش نباشیم.

برداشت خرما بدلیل شرایط خاصی که درخت خرما دارد با سختی هایی، چون افتادن از ارتفاع، پنهان شدن سیم برق در شاخه‌های خرما، اتصال برقی و شکستگی شاخه همراه است واغلب خانواده‌های جنوبی و شرقی کرمان برداشت خرما را خود انجام می‌دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 506282 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟