به گزارش گروه حوادث رکنا ، دکتر حسن حیدری در این خصوص گفت: خوشبختانه امروز با همت مجموعه وزارت بهداشت و درمان، دانشگاه علومپزشکی استان و پزشکان خوبی که جذب کرده‌ایم، امکان انجام برخی از عمل‌های جراحی سخت نیز در بیمارستان کنگان فراهم‌ شده است.

وی افزود: این موضوع در اصل، از اعتماد مردم نشأت می‌گیرد و طبیعتاً ما وظیفه داریم تا پاسخی شایسته به اعتمادها دهیم و از این بابت خدا را شاکر هستیم.

نیاز به فرهنگ‌سازی در کل کشور وجود دارد

متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری بیمارستان امام خمینی (ره) کنگان نیز در خصوص این عمل گفت: بیمار کشاورز ۵۳ ساله‌ای است که با سابقه جراحی‌های متعدد سنگ در کلیه، مثانه و حالب که هر نوبت به دنبال خارج کردن سنگ بدون پیگیری و بررسی علت آن تا ابتلای بعدی به سنگ به دست فراموشی سپرده می‌شده است.

دکتر مصطفی نبی زاده اظهار داشت: نیاز به فرهنگ‌سازی در کل کشور وجود دارد چون در سایر مناطق ایران نیز چنین مواردی وجود دارد که بیماران تنها در زمان درد و اشکال در فرآیند ادرار پیگیر درمان می‌شوند و پس از خروج سنگ، اصلی‌ترین بخش درمان که بررسی علت زمینه‌ای است به دست فراموشی سپرده می‌شود. 

این متخصص و جراح کلیه و مجاری ادراری تصریح کرد: عوامل خطر اپیدمیولوژیک متعددی در ایجاد سنگ نقش دارند که می‌توان به افزایش درجه حرارت محیط که به علت از دست رفتن مایعات در اثر تعریق، داشتن سابقه خانوادگی و ایجاد سندروم متابولیک که با چاقی شکمی، تری گلیسیرید بالا، دیابت، فشار خون بالا و...، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از رژیم‌هایی با پروتئین حیوانی بالا و غیره... اشاره کرد.

وی عنوان کرد: بی شک درمان اصلی در بیماران با سنگ‌های ادراری، بررسی و درمان علت زمینه‌ای تشکیل سنگ و نیز اصلاح رژیم غذایی با توجه به علت است که شاید خیلی توسط بیماران جدی گرفته نمی‌شود و منجر به جراحی‌های متعدد و حتی نارسایی کلیه و به دنبال آن دیالیز و حتی پیوند کلیه خواهد شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 477443 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟