بارش‌های شدید از دو روز گذشته در بیشتر استان‌های عراق موجب ایجاد سیل و ورود آب به شهرها و خیابان‌ها شده است؛ به طوریکه «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق دستور تشکیل کمیته بحران داده است.

به نوشته رسانه‌های عراقی، عبدالمهدی همچنین دستور داده است تا نیازهای اولیه مناطق سیل زده برآورده شود. وزارت تجارت عراق به زیرمجموعه‌های خود دستور داده است تا مواد غذایی و اقلام مورد نیاز را با همکاری نیروهای نظامی به مناطق سیل زده برسانند.

به گزارش وزارت بهداشت عراق تا کنون 17 نفر بر اثر سیل در جان خود را از دست داده‌اند که ده تن از آن‌ها در استان صلاح‌الدین در مرکز عراق و شش تن از آن‌ها از استان «واسط» بوده است.

سیل در استان‌های عراق؛ درخواست از سازمان ملل و کشورهای عربی برای کمک‌رسانی

در همین راستا، کمیساریای حقوق بشر از سازمان ملل و کشورهای عربی خواسته است تا به کمک قربانیان سیل در عراق بشتابند. «دیوان وقف اهل سنت» نیز دستور داده است تا درب‌های مساجد به روی خانواده‌های فراری از سیل گشوده شود. روز گذشته (شنبه) نیروهای امدادرسانی دو خانواده (مجموعا نه نفر) را در منطقه فاو در استان بصره از سیل نجات دادند. طغیان اروندرود موجب ورود آب رودخانه به منطقه فاو و مناطق اطراف شده است.

سیل در استان‌های عراق؛ درخواست از سازمان ملل و کشورهای عربی برای کمک‌رسانی

منطقه الشرقاط در استان صلاح‌الدین، نیز جزء آسیب‌ دیده‌ترین مناطق به شمار می‌رود. تا کنون 30 هزار خانه تخریب شده و 10 تن کشته شده‌اند. استان‌های دیالی، میسان، الانبار،ذی‌قار، الدیوانیه و نینوی نیز دچار خسارت‌های بسیاری شده‌اند. در شمال استان نینوی، سیل در اردوگاههای آوارگان «المجدع» و «الجدعه» موجب تخریب چادرها شده و شرایط سختی را برای ساکنان این دو اردوگاه رقم زده است.

سیل در استان‌های عراق؛ درخواست از سازمان ملل و کشورهای عربی برای کمک‌رسانی

در منطقه «الشنافیه» در استان «الدیوانیه» عراق، سیل یازده خانه را از جا کنده و با خود برده است.

«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش «عصائب اهل الحق» و «عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق روز گذشته (شنبه) از نهادهای دولتی عراق خواستند، روند کمک‌رسانی به به سیل زدگان، به خصوصی اهالی شرقاط را تسریع بخشند.

سیل در استان‌های عراق؛ درخواست از سازمان ملل و کشورهای عربی برای کمک‌رسانی

«عبدالله دوم» پادشاه اردن نیز با ارسال پیامی به «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، کشته شدن شماری از شهروندان عراقی در جریان سیل را تسلیت گفته است.

وزارت خارجه ترکیه نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن تسلیت به دولت و مردم عراق، آمادگی این کشور را برای ارسال کمک‌ها به این کشور اعلام کرده است.

سیل در منطقه الشرقاط موجب تلف شدن دهها رأس گوسفند شده است اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 439785 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟