وقتی کارد به استخوان زندگی می‌رسد / زنان اط شوهران معتاد می ترسند

موادمخدر واژه‌ای است که در دو یا سه دهه گذشته به یکی از پرکاربردترین سوژه‌ها در بین آحاد مردم تبدیل شده است و می‌توان گفت این ماده به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های خانواده، جامعه و دولت‌ها تبدیل شده است.

اگر روزانه سری به صفحات روزنامه‌ها، نشریات، خبرگزاری‌ها و منابع اطلاعاتی سایر رسانه‌ها در کشور بزنید، محال است که خبری از دستگیری باند تهیه و توزیع موادمخدر، خشونت‌هایی که بر اثر سوءاستفاده از مصرف این ماده رخ داده، یا آماری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر Drugs و تبعات مصرف این ماده بر جامعه را نیابید.

موادمخدر امروزه به‌عنوان یکی از پرسودترین تجارت‌های غیرقانونی در جهان مطرح است که سود کلانی را به جیب قاچاقچیان سرازیر می‌کند.

چهارمحال و بختیاری نیز همانند سایر نقاط کشور با معضل اعتیاد به موادمخدر روبروست.

فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر استفاده از توان مأموران نیروهای انتظامی در امر مبارزه با موادمخدر، گفت: مبارزه با موادمخدر، انهدام باندهای توزیع موادمخدر و خرده فروشان در دستور کار نیروی انتظامی قرار دارد، از سال گذشته یک تُن و 680 کیلوگرم انواع موادمخدر در استان کشف و 26 باند تهیه و توزیع موادمخدر نیز منهدم شده است.

فوت 22 نفر در 6 ماهه ابتدایی سال بر اثر مصرف موادمخدر در استان

به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی چهارمحال وبختیاری طی 6 ماهه اول سال 1397 آمار اجساد معاینه شده ناشی از سوءمصرف موادمخدر که در اداره‌کل پزشکی قانونی استان و مراکز تابعه مورد معاینه قرار گرفته‌اند 22 نفر است که از این تعداد 4 نفر زن و 18 نفر مرد بوده است، که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 18/5 درصد کاهش داشته است.

بیش‌ترین آثار خشونت حاصل از اعتیاد در کانون خانواده اتفاق می‌افتد

سید قدیر مرتضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد در رابطه با تعبات اعتیاد بر خانواده و جامعه، گفت: بیش‌ترین آثار خشونت حاصل از اعتیاد در کانون خانواده اتفاق می‌افتد و به‌علت اینکه برخی از این خشونت‌ها به جایی گزارش نمی‌شود، آمار دقیقی از میزان آن وجود ندارد.

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بیش‌تر مردمی که گرفتار این معضل هستند، رغبتی برای بیان آسیب‌های اعتیاد در خانواده خود ندارند و این مسائل تنها به‌عنوان دغدغه مطرح می‌شود.

نُرم تقریبی آمارخشونت و همسرآزاری معتادان در کشور 30 درصد است

وی با بیان اینکه نُرم تقریبی آمارخشونت و همسرآزاری معتادان در کشور 30 درصد است، عنوان کرد: این آمار قابل تعمیم به کل کشور است و شاهدیم همسران افراد معتاد Addicted زمانی این خشونت را به بیرون منتقل می‌کنند که کارد به استخوان رسیده باشد.

مرتضوی با اشاره به اینکه اعتیاد در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آسیب‌های فراوانی را بر پیکر جامعه وارد می‌کند، بیان کرد: در چهارمحال و بختیاری خانواده‌های در معرض آسیب اعتیاد که دارای 2 یا 3 معتاد در خانواده هستند، شناسایی شده‌اند.

دبیر ستاد مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 20 خانواده در معرض خطر اعتیاد در استان وجود دارد، اضافه کرد: ستاد مبارزه باموادمخدر در این رابطه مداخله می‌کند، اما متأسفانه برخی از خانواده‌ها همکاری لازم را ندارند و چون به این حوزه نمی‌توان جرم‌انگارانه برخورد کرد، روند مداخله بسیار سخت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است کسی از این خانواده‌ها برای تأمین نیاز خود به سایرین نیز آسیب بزند و این موضوع غیرقابل کتمان است.

اشرف عسگری سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس با اشاره به پیامدهای ناگوار اعتیاد در خانواده و جامعه، گفت: اعتیاد به موادمخدر از قرن‌های گذشته وجود داشته است و مختص زمان فعلی نیست و هیچ کشوری از آثار سوء موادمخدر در امان نیست.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اعتیاد به موادمخدر در اقشار و سنین مختلف گسترش پیدا کرده است، اظهار داشت: برخی از کشورها جهت جلوگیری از گسترش شیوع استفاده از موادمخدر قوانینی را برای برخورد با مصرف‌کنندگان در نظر گرفته‌اند، اما علیرغم کنترل‌های شدید نتوانسته‌اند این موضوع را در کنترل خود در بیاورند.

استراتژی برخورد سلبی با معتادین در بسیاری از کشورها موفق نبوده است

وی با بیان اینکه استراتژی مختلفی توسط کشورها برای مبارزه با موادمخدر وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی کشورها برخورد سلبی را در دستور کار قرار داده‌اند و معتادین را مجرم معرفی می‌کنند اما برخی از کشورها استراتژی پیشگیری را در دستور کار قرار داده‌اند.

عسگری با اشاره به پیامدهای فردی، خانوادگی، جسمی و اجتماعی اعتیاد در جامعه، افزود: سلب شدن قدرت تفکر، زیر سؤال بردن شخصیت، حقارت فرد در جامعه از پیامدهای فردی است و همچنین پیری زودرس، کم شدن قدرت بینایی و شنوایی، اختلال شخصی، ترس، افسردگی، بی‌علاقگی، بی‌انگیزگی، ناامیدی و کابوس شبانه از پیامدهای جسمی و روانی اعتیاد روی فرد است.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ضعف اراده، شادی موقت، پرحرفی، حواس پرتی، دروغ‌گویی و عدم توجه به نیازهای خانواده از دیگر آسیب‌های اعتیاد به در بُعد رفتاری است.

ترس همسران معتادان از گزارش خشونت همسرشان

وی با بیان اینکه بیش‌تر خانواده‌های که در اثر اعتیاد یکی از اعضای خانواده مورد آسیب واقع شده‌‌اند از مراجعه به مراکزحمایتی امتناع می‌کنند، اظهار داشت: یکی از تأثیرات استفاده از موادمخدر پرخاشگری است و شاهدیم که همسرانی که مورد خشونت واقع می‌شوند از ترس آبرو یا اینکه مجددا مورد خشونت واقع شوند، این موارد را گزارش نمی‌کنند.

عسگری ادامه داد: افراد معتاد علاوه بر اینکه مشکلاتی را برای خود ایجاد می‌کنند آینده فرزندان خود را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند و فرزندان به‌علت اینکه رفتارهایی را از اطرافیان مشاهده می‌کنند علیرغم استعداد بالا دچار اضطراب و کاهش عزت نفس می‌شوند و حتی مشاهده شده برخی از فرزندانی که پدرشان دچار اعتیاد است به سمت اعتیاد حرکت می‌کنند و یا همسران این افراد برای تأمین نیازهای روزمره خود مجبور به انجام هرکاری هستند.

افزایش قانون‌شکنی، گسترش جنایت Crime و سرقت Stealing از جمله پیامدهای اجتماعی اعتیاد

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزایش قانون‌شکنی، گسترش جنایت و سرقت را پیامدهای اجتماعی اعتیاد عنوان کرد و گفت: اکثر معتادان به‌علت ضعف جسمانی و عدم مقبولیت توان کار ندارند، بنابراین برای تأمین هزینه‌های موادمخدر دست به سرقت می‌زنند و همین مسئله باعث افزایش ناامنی در جامعه می‌شود.

استفاده از معتادان برای جابه‌جایی موادمخدر و کالاهای غیرمجاز

وی اضافه کرد: معتادان چون نمی‌توانند در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند به سمت فعالیت‌های ضداجتماعی کشیده می‌شوند و ممکن است این افراد برای جابه‌جایی موادمخدر و کالاهای غیرمجاز مورد سوء‌استفاده قرار بگیرند، زیرا این افراد چیزی برایشان مهم نیست.

عسگری در پایان با اشاره به هزینه‌های که فرد معتاد بر جامعه تحمیل می‌کند، تأکید کرد: معتادان هزینه‌های اقتصادی گزافی را به جامعه تحمیل می‌کنند و تبدیل شدن نیروهای مولد جامعه به مصرف‌کننده تبعات جبران‌ناپذیری را بر جامعه وارد می‌کند.

به گفته کارشناسان حوزه موادمخدر سن استفاده از این مواد در کشور پایین آمده است که این مسئله می‌تواند در آینده مشکلات بسیاری را برای خانواده و جامعه ایجاد کند، اما متأسفانه یک عزم جدی برای مقابله با این مسئله وجود ندارد و مشاهده می‌شود خروجی جلسات و کارگروه‌های مبارزه با موادمخدر در جامعه ملموس نیست.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 426374 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟