آوار سیل بیخ گوش تهران / 89 تن در لواسانات و فشم از مرگ نجات یافتند + عکس و جزئیات

سیل علاوه بر تخریب جاده و برخی زیرساخت‌های منطقه، خسارت زیادی هم به اموال شخصی مردم و ساکنان این مناطق وارد کرد. خانه‌های زیادی دچار آبگرفتگی شد. سیل به تعدادی از رستوران‌های حاشیه رودخانه خسارت جدی وارد کرد و ده‌ها دستگاه خودرو در مناطق مختلف لواسان و فشم بشدت آسیب دیدند. همزمان با شروع بارش‌ها و جاری‌شدن سیل در مناطق، نیروهای امدادی از تهران و شمیرانات به محل حادثه Incident اعزام شدند. نیروهای هلال‌احمر هم با حضور در مناطق آسیب‌دیده کار امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را آغاز کردند. ٩ دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس‌آمبولانس از چهارشنبه به این مناطق اعزام شدند. نیروهای امدادونجات هلال‌احمر هم عملیات کمک‌رسانی به گرفتارشدگان را آغاز کردند و موفق شدند ٢٠ نفر را که در حاشیه رودخانه جاجرود در محاصره سیل و طغیان رودخانه قرار داشتند نجات دهند.

همچنین عوامل راهداری هم با چند دستگاه لودر و بیل مکانیکی مشغول بازگشایی محور‌های مسدودشده در این مناطق شدند که بر اساس آخرین اخبار Latest NEWS همه محورهای اصلی منطقه لواسانات، فشم و رودبار قصران بازگشایی شده است؛ اما همچنان برخی جاده‌های روستایی وضع مناسبی ندارد. شروع این سیل زیر گوش پایتخت از چهارشنبه غروب شروع شد. باران‌های پراکنده و اما شدیدی در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی باریدن گرفت. همزمان با این بارش‌ها، قسمت‌هایی از کوه‌ها و دیواره‌های صخره‌ای حاشیه رودخانه در فشم و لواسان ریزش کردند و همین مسأله باعث مسدودشدن جریان آب رودخانه در این مناطق شد. بارندگی ادامه داشت و سطح آب رودخانه هم به دلیل مسدودشدن مسیر در پایین‌دست هر لحظه بالاتر می‌آمد. ریزش سنگ از کوه‌های اطراف هم ادامه داشت. چند قطعه سنگ بزرگ بر روی تعدادی از رستوران‌های حاشیه رودخانه فشم سقوط Fall کرد و خساراتی به بار آورد؛ اما به کسی آسیب نرسید. رستوران‌ها و کافه این منطقه در ماه مبارک رمضان معمولا ساعتی پس از افطار تا حوالی سحر باز می‌شود که همین تعطیلی باعث شد سقوط سنگ، تخریب و حتی سیلی که دقایقی بعد بخش وسیعی از منطقه فشم را فرا گرفت، تلفات زیادی نداشته باشد.

با این وجود نیروهای هلال احمر با حضور در این منطقه تعداد زیادی از شهروندان و ساکنان این مناطق را از خطر سیل نجات دادند. به گفته ابراهیم تاجیک نوری معاون امداد ونجات هلال احمر استان تهران در مجموع نیروهای هلال احمر ٨٩ نفر را از مناطق سیل زده نجات دادند. او در توضیح بیشتر به «شهروند» گفت:«اواخر روز چهارشنبه بارش ها شدت گرفت، به طوری که براساس گزارش های دریافتی درمدت زمان کوتاهی حدود ٢٠میلیمتر بارندگی در منطقه داشتیم. همین مساله باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در دوبخش توک مزرعه لواسان و منطقه رودک فشم شد.

نیروهای هلال احمر در قالب ٢٤ تیم عملیاتی با ٢٥ دستگاه خودروی امداد و نجات به این مناطق اعزام شدند و در مجموع موفق شدند ٨٩ نفر را نجات دهند و به مناطق امن منتقل کنند.»

رستوران‌ها و خانه‌های ویلایی حاشیه رودخانه دچار آبگرفتگی شدند و تعدادی از شهروندان هم مصدوم شدند که بلافاصله از نیروهای امدادی درخواست کمک شد. به گفته مسئولان اورژانس تعداد مصدومان این حادثه تا آخرین ساعات روز چهارشنه ٦ نفر بود. محمد کرم درآبادی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران در این باره گفت : در بین مصدومان اولیه این حادثه یک خانم باردار وجود داشت و ٥ نفر دیگر مرد بودند که همگی توسط اورژانس به مراکز درمانی اعزام شدند. با تداوم بارندگی و بالاآمدن آب رودخانه به خانه‌های بیشتری خسارت وارد شد و نیروهای هلال‌احمر برای کمک به ساکنان به این منطقه اعزام شدند. همزمان خبرهایی از گرفتارشدن چند نفر در حاشیه رودخانه جاجرود اعلام شد که چند تیم از نیروهای امدادونجات هلال‌احمر به این منطقه اعزام شدند. با حضور هلال‌احمر مشخص شد که سیل و طغیان رودخانه جاجرود ٢٠ نفر را محاصره کرده و جان همه آنها را تهدید می‌کند. نیروهای اعزامی بلافاصله کار نجات این افراد را آغاز کردند و در عملیاتی سخت و نفسگیر موفق شدند همه ٢٠ نفر را قبل از زیر آب رفتن کامل آن منطقه از خطر مرگ نجات دهند اما همچنان سیل و طغیان رودخانه مناطق وسیعی از لواسان و فشم را تهدید می‌کرد. نیروهای امدادی در این مناطق همچنان مشغول امدادرسانی بودند. شرایط به‌گونه‌ای بود که حتی از سازمان آتش‌نشانی تهران هم درخواست کمک شد و ستاد بحران منطقه چهار شهرداری تهران هم دو تیم نجات و ماشین‌آلات حفاری به این منطقه اعزام کرد. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در این‌باره به «شهروند» گفت: «در پی بارش شدید باران در محدوده فشم، طغیان و بالاآمدن آب سطح رودخانه، حادثه ورود آب به چند منزل به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی تهران اعلام شد و با توجه به این‌که محل حادثه خارج از حوزه استحفاظی آتش‌نشانی تهران بود، دو گروه نجات و ستاد بحران شهرداری منطقه چهار به همراه چندین دستگاه لودر و بیل مکانیکی به محل حادثه اعزام شدند.» او درباره تنها کشته این حادثه هم توضیح داد: «زیرزمین یکی از خانه‌های ویلایی این منطقه کاملا زیر آب رفته بود. به گفته برخی شاهدان محلی احتمال وجود یک‌نفر در این طبقه وجود داشت و نیروهای امدادی مشغول خارج‌کردن آب از زیرزمین این خانه شدند. آتش‌نشانان با کمک خودروهای راهسازی و عوامل راهداری عملیات نجات را آغاز کردند، با پایین آمدن سطح آب توانستند داخل این ویلا شوند و درنهایت جسد یک مرد جوان حدود ٢٥ساله را از آن‌جا خارج کنند.»

ملکی همچنین درباره دلیل وقوع این سیل و خسارت‌های آن هم گفت: «به علت بارش شدید باران و ریزش کوه به داخل رودخانه، بخش‌هایی از رودخانه مسدود و باعث بالاآمدن آب شد. همین مسأله باعث شد تا آب به داخل خانه‌ها و رستوران‌ها و قهوه‌خانه حاشیه رودخانه نفوذ کند. البته ریزش سنگ به چند منزل و قهوه‌خانه خساراتی را نیز وارد کرده بود.»

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

شنای نماینده مجلس و فرماندار با کت و شلوار در استخر +عکس و جزییات

زیبایی برادر زاده پرنسس دایانا جنجالی شد!/این خانم در امان نیست!+تصاویر

ناصر ملک مطیعی ستاره ماندگار سینمای ایران درگذشت + آخرین مصاحبه

این 2 دزد مهربان را می شناسید! / درخواست قاضی از مردم تهران+فیلم گفتگو وعکس

بلای وحشتناکی که بر سر «آتنا» دختر بچه گیلانی آمد / پدرش غم سنگینی دارد!+عکس

اقدام سیاه 3 کارگر افغان با پسر 7 ساله تهرانی

با بهرام قرار کاری داشتم ولی مرا به حاشیه شهر برد / آتنا التماس کرد! +عکس

امیر وقتی به پاتوق دوستانش رفت فهمید دوستانش خواهر او را بیهوش کرده و در اتاق خوابانده اند!

محاکمه مادر به خاطر مجبورکردن دختر 17 ساله اش به ازدواج

قتل جوان ایرانی در ناگویای ژاپن / عضو ایرانی باند یاکوزا به خاطر قتل در تهران دستگیر شد + عکس

زنم روس است و در فرانسه با یک مرد غریبه زندگی می کند / شکایت تاجر ایرانی در تهران

زن بی نوایم را فقط به خاطر چند بار تماس تلفنی رییس شرکت کشتم!

 

کدخبر: 383435 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟