علی ملاشاهی کارشناس هواشناسی Meteorology سیستان و بلوچستان گفت:شدت طوفان به حدی بود که غلظت ذرات معلق در هوای زاهدان به ۴۹۴ میکروگرم بر مترمکعب یعنی بیش از سه برابر حد مجاز و در محدوده شرایط بحرانی قرار گرفت.

ملاشاهاس افزود: دید افقی نیز در برخی لحظات تا 1500 متر کاهش یافت. شرایط مشابهی نیز در شهر نصرت‌آباد رخ داد که دید افقی از زاهدان نیز کمتر شد.

وی با بیان اینکه همچنان وزش باد و گردوخاک در استان ادامه دارد، افزود: امروز وزش باد و گردوخاک اکثر شهرهای استان نظیر زابل، ایرانشهر، خاش، سراوان، مهرستان، نیکهشر، چابهار را فرا گرفته موجب شده تا دید در برخی شهرها به 1400 متر نیز برسد.

آلودگی هوای زابل به 8 برابر حد مجاز رسید

ملاشاهی خاطر نشان کرد: روز گذشته نیز گردوخاک شدید در شمال استان سبب شد تا غلظت ذرات معلق در هوای زابل به 1158 میکروگرم بر مترمکعب معادل 8 برابر حد مجاز و بیش از 2 برابر شرایط بحرانی برسد.

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این روز ذرات گردوخاک دید افقی در شهر زهک را نیز به 800 متر کاهش داد و کیفیت هوای این شهر را به شدت پایین آورد. همچنین شهرهای ایرانشهر، مهرستان و نصرت‌آباد نیز گرفتار گردوخاک بودند.

وی تصریح کرد: با تقویت ناپایداری‌های جوی وزش باد شدید با سرعت 60 تا 90 کیلومتر بر ساعت شهرهای بزمان، دلگان، نصرت‌آباد تا سفیدابه، زاهدان، خاش و میرجاوه را فرا می‌گیرد که سبب توفان شن و کاهش شدید دید خواهد شد بطوریکه در جاده‌های مواصلاتی این نواحی به ویژه زاهدان-زابل، زابل- نهبندان، میرجاوه- خاش و مسیرهای منتهی به بم و ایرانشهر اختلال در تردد انتظار می‌رود.

ملاشاهی گفت: در پنج شهرستان شمالی زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز نیز امروز علاوه بر افزایش غبار، وزش باد شدید و گردوخاک نیز رخ می‌دهد و موجب کاهش دید و کیفیت هوا می‌شود.

ارتفاع موج دریای عمان به بیش از 2 متر رسید

رئیس گروه پیش‌بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به وضعیت سواحل جنوب استان اشاره کرد و ادامه داد: تا پایان هفته دریا به نسبت مواج و برای سواحل و جنوب استان پدیده غبار محلی، مه و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود. همچنین از امروز روند کاهش دمای هوا در سطح استان شروع می‌شود.

وی با اشاره به وقوع مه در سواحل جنوب استان، گفت: در شبانه‌روز گذشته وقوع مه در سواحل سبب شد تا دید افقی در شهرهای کنارک و چابهار به 5 کیلومتر کاهش یابد. همچنین دریای عمان نیز به سبب وزش باد مواج بود به طوریکه ارتفاع موج به بیش از 2 متر رسید.

ملاشاهی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون آسمان استان صاف تا قسمتی ابری است، افزود: امروز در شهرهای شمالی، ارتفاعات مرکزی، جنوب و جنوب شرق استان در ساعات بعدازظهر شرایط برای رشد ابر و رگبارهای پراکنده باران گاهی رعدوبرق و تندباد مهیاست. با توجه به رگباری بودن بارش‌ها در برخی نقاط جاری شدن روان آب و سیلاب ناگهانی دور از انتظار نیست.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

فیلم ضرب و شتم شدید دانشجو در دانشگاه آزاد تهران شمال توسط تیم حراست! / واکنش ولایتی + فیلم

قاتل دوشنبه سیاه محاکمه شد / این دختر اولین قربانی بود + عکس

زنم در روابط زناشویی از پزشک مشاور تلویزیونی مدام تعریف می کرد من هم سرش را بریدم! +عکس

خودکشی راننده تاکسی در فرودگاه امام خمینی

انفجار مرگبار در مراسم عروسی در خمینی شهر

گوش قطع شده سرباز جوان به بازوی او پیوند زده شد! +عکس

این دامدار سوادکوهی به ماده پلنگ آبستن گرفتار در تله هم رحم نکرد! +عکس

اعتماد به یک زن غریبه در اتوبوس آغاز سقوط من به منجلاب و تباهی بود

این بلا فقط بر سر خانم ها نمی آید! / داخل پژو 405 چشم هایم را بسته بودم و اشک می ریختم

ماجرای لو رفتن محموله بزرگ طلا به مقصد ایران در دوبی / 11 میلیون دلار فقط برای انتقال داده بودیم + جزییات

مرگ معمایی پسر جوان آبادانی در خانه مجردی / او لباس در تن نداشت

درخواست طلاق از سرباز عقد کرده به خاطر 6 ماه اضافه خدمت!

دروغی که باعث شد مردم یاسوج از خانه های خود فرار کنند!

تجاوز وحشیانه مرد شیطان صفت به دختر جوان در روز بارانی+ عکس

کدخبر: 379268 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟