تهران ترسید / گزارش شب وحشت پایتخت + عکس

 همه آنهایی که شامگاه چهارشنبه را در پایتخت به سر می‌بردند گونه‌های متفاوتی از مواجه شدن با ترس مقابل زلزله را تجربه کردند. 
ساعت 23:27 شامگاه چهارشنبه 29 آذرماه در حالی که پایتخت در آلودگی هوا غرق و نفس‌های بسیاری به شماره افتاده و نگرانی از گران شدن دوباره بنزین به موضوع روز تبدیل شده بود، ناگهان زمین با شدت 5/2 ریشتر به لرزه درآمد. پیگیری‌های بعدی نشان داد که کانون زمین لرزه 3‌کیلومتری شهرستان ملارد در مرز استان تهران و البرز بود و در چند استان از جمله البرز، گیلان، قم، قزوین و مرکزی احساس شد. براساس آخرین گزارش‌ها یک زن 70‌ساله به علت سکته و دختری 10ساله به علت استرس جان باخته و 117 نفر هم مصدوم شدند. در حالی که همگان در شوک ناشی از زمین لرزه به سر می‌بردند، اضطراب و نگرانی از وقوع حادثه‌ای بزرگ‌تر، فضای شهر را پر کرد. فرار Escape از خانه و یافتن محلی امن، اولین چیزی بود که به ذهن می‌رسید. آنهایی هم که در مسیر خانه بودند باید خودشان را به خانواده‌هایشان می‌رساندند، اما در شهری که پر شده از سازه‌های بلند آهن، بتن و خودرو، نه جای امنی برای پناه گرفتن وجود دارد نه راه آسانی برای فرار کردن. اگر جای امنی هم برای پناه گرفتن وجود داشته باشد کسی آدرسی از آن محل را در اختیار ندارد. پارک‌ها و فضاهای باز اولین محل‌هایی است که به ذهن هر کس می‌رسد، اما مگر در فضای پرتراکم شهر راه آسانی برای دسترسی به این فضاها وجود دارد؟ پرسش دیگر اینکه آیا این محل‌ها فضای امنی برای در امان ماندن از آسیب زمین‌لرزه است؟ با این حال مردم وحشت زده خود را به کوچه و خیابان رسانده‌اند. ترس و دلهره در چهره همگان نمایان است و سردی و آلودگی بیش از حد هوا هم بر آن افزوده شده است. نگرانی از وقوع حادثه‌ای بزرگ‌تر سبب می‌شود که بسیاری از مردم ترجیح دهند شب را بیرون از خانه سپری کنند. 
1444119_906
خبری از خدمات پیش‌بینی شده نبود 
در حالی که مسئولان از طریق رسانه‌ها اعلام کردند همه چیز تحت کنترل است و نهادهای مسئول در آماده‌باش کامل هستند مردم احساس نا‌امنی کردند و سوار بر خودروها راهی خیابان‌ها شدند. بی‌انضباطی در خیابان‌ها و معابر شهر به اوج خود رسید. راهبندان‌های شدید درخیابان‌ها، کوچه‌ها و بزرگراه‌ها شکل گرفت و تمامی مسیرهای منتهی به پمپ‌های بنزین به صورت کامل قفل شد. بسیاری از مسئولان هم توصیه می‌کنند که مردم راهی استادیوم آزادی یا اماکن مذهبی شوند که این گونه می‌شود. پرسش اما این است که اگر وقوع حادثه‌ای مهیب اتفاق می‌افتاد چه تضمینی وجود داشت که این مکان‌هان گور دسته جمعی افرادی نشود که به این مکان‌ها پناه برده‌اند؟ از مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی برای اجرای انضباط خبری نبود و چراغ قرمز و سبز هم برای رانندگان معنی نداشت. حقیقت این است که اگر مأموران پلیس هم در معابر حضور داشتند کاری از دستشان بر نمی‌آمد. اضطراب و عصبانیت مردم و گره کور ترافیک راه گریز آمبولانس‌هایی که در حال انتقال بیماران به مراکز درمانی بودند کار را خیلی سخت کرده بود به گونه‌ای که آژیر آنها لحظه‌ای قطع نمی‌شد، اما باز هم راه گریزی از این ترافیک نداشتند. گذشت و ایثار در آن شب رنگی نداشت به طوریکه محل پمپ‌بنزین و اطراف آن به محل درگیری مردم تبدیل شده بود. رسانه ملی خصوصاً شبکه خبر پوشش خبری شایسته‌ای از حادثه Incident را به نمایش گذاشت، اما مسئولان در آن شب سرد مکان امنی برای مردم در نظر نگرفته بودند. براساس مشاهدات عینی خبرنگار ما از سطح شهر هر چقدر ساعت به صبح نزدیک می‌شد مردم کم کم راهی خانه‌هایشان می‌شدند تا اینکه با فرا رسیدن صبح آرام آرام پس از یک شب پر استرس به خانه‌های خود بازگشتند. 
1444090_494
گلایه از مسئولان
آنچه از رسانه‌ها درباره عملکرد مسئولان در قبال ارائه خدمات مخابره می‌شد، آماده باش کامل و حضور مدام در جلسات بود. پرسش این است که در قبال خیابان‌های قفل شده تهران در شب حادثه کدام راهکار به کار گرفته شد‌؟ سهم جلسات برای خالی کردن خیابان‌ها و امداد رسانی به مصدومان یا در راه ماندگان کجا بود؟ اگر حادثه مخرب در شهر رقم بخورد بعید نیست که تلفات بعد از زمین لرزه بیشتر کشته‌هایی باشد که در جریان حادثه جان خود را از دست می‌دهند. مردم در شب سخت زمین لرزه به توصیه‌هایی که رسانه‌ ملی آن را منتشر می‌کرد توجه کرده و خود را به فضای باز رساندند. این هشدارها ربطی به مسئولانی که باید در میدان عمل حضور داشته باشند، ندارد. آن چه مردم در شب سخت زمین لرزه پایتخت دیدند دست‌های خالی مدیران برای امدادرسانی بود و بس. 

گلایه از عملکرد شهرداری 
شهروندان از خدمات ارائه شده از سوی شهرداری در شب سرد زلزله گله‌مند بودند و از نحوه مدیریت شهر انتقاد داشتند هر چند که محمد علی‌نجفی، شهردار تهران از عملکردش ابراز رضایت کرد و با اشاره به نکته‌های مثبت زلزله برای مردم تهران گفت که با شب حادثه و بعد از آن با بخش‌های مختلف شهرداری در تماس بوده است. این گفته شهرداری در حالی است که شب حادثه که اکثر خانواده‌های تهرانی به کوچه و خیابان‌ها ریخته بودند موردی خبری از حضور عوامل شهرداری و ارائه خدمات آن به مردم وجود نداشت. شهردار تهران نکته‌های مثبت این زلزله را تخلیه انرژی زمین و انجام یک مانور طبیعی خواند‌!

نیروهای امدادی و درمانی سپاه در آمادباش کامل 
دقایقی بعد از وقوع زلزله تهران سردار عبداللهی معاون بهداشت و درمان کل سپاه پاسداران اعلام کرد تمامی نیروها، امکانات امدادی و بهداشتی و درمانی سپاه در آماده باش کامل هستند و همچنین تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی سپاه نیز آماده ارائه خدمات به شهروندان و مصدومان احتمالی هستند. 


وقوع 14 پس لرزه و احتمال فعال شدن گسل‌ها
مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور پس از زلزله گفت: از لحاظ علمی ممکن است این لرزش‌ها، پیش لرزه بوده و زلزله بزرگ‌تری در پیش باشد، اما باید توجه کرد که نمی‌توان زلزله را پیش‌بینی کرد. به گفته وی در 24 ساعت پس از حادثه 14‌پس لرزه در استان‌های تهران و البرز به وقوع پیوسته است که بزرگترین آن 6/2بوده است. وی افزود: از دو ماه پیش خرده‌ لرزه‌های منطقه‌ای را که چهارشنبه شب در آن زمین لرزه به وقوع پیوست ثبت کرده و به مسئولان اطلاع داده بودیم. وی با بیان اینکه آیا تهران زمین لرزه بزرگی خواهد داشت، گفت: باید آماده باشیم اما تاکنون فعالیتی در گسل‌های تهران ثبت نشده است. هر چند نباید فراموش کنیم در کشور زلزله خیزی قرار داریم و زمین لرزه‌ها و پس لرزه‌های استان‌های کرمانشاه و کرمان نشان می‌دهد که برخی گسل‌ها در کشور فعال شده‌اند و این مسبوق به سابقه است.

خشم مردم از اجرای طرح زوج و فرد و ترافیک در روز ترس 
در حالی که پس از وقوع زمین لرزه کشور به گفته مسئولان در حالت اضطرار قرار گرفت و ادارات و مراکز آموزشی تعطیل شدند و همه به حالت آماده باش کامل در آمدند، سردار مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ادامه طرح زوج و فرد و ترافیک در روز پنج‌شنبه خبر داد. اعلام این خبر که به نظر می‌رسد تصمیم گیران آن توجهی به وضع اضطراری شهر در مواجه با بحران ندارند مردم را عصبانی کرد که چگونه در حالی که مسئولان از مردم می‌خواهند هوشیار در برابر زلزله احتمالی باشند طرح زوج و فرد و ترافیک را در خیابان‌ها اعمال می‌کنند. 

احضار 18 ادمین کانال‌های تلگرامی به دادسرا به خاطر انتشار شایعه 
سرهنگ گودرزی، جانشین پلیس فتا گفت: در گشت زنی سایبری مشاهده شد تعدادی ادمین کانال‌های تلگرامی و نیز صاحبان صفحات اینستاگرامی برای جذب اعضا و فالوورهای خود و نیز جذابیت بیشتر کانال‌ها و صفحات اخبار نادرست و پیش‌بینی‌های غیر‌علمی بارگذاری می‌کنند تا جذابیت کانال و صفحه خود را بیشتر کنند. وی ادامه داد: نفراتی در این رابطه مشخص شدند که همان شب به آنان اخطار داده شد تا سریعاً نسبت به اصلاح اطلاعات وارد شده اقدام کنند، اما ۱۸ نفری که در اصلاح اطلاعات ارائه شده دروغین خود اقدامی انجام ندادند گزارش آن به نظر سرپرست دادسرای ناحیه ۳۱ تهران رسید. حسب دستور مقام قضایی پرونده مجرمانه برای آنان تشکیل شد و رسیدگی و تحقیقات پلیس در دست اقدام است. 

آماده‌باش پلیس 
سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت پس از زلزله از آماده‌باش پلیس خبر داد و گفت: کلانتری‌ها، پلیس راهور و مجموعه انتظامی پایتخت به صورت 100‌درصد آماده‌باش هستند. همچنین پلیس پایتخت از شهروندان درخواست کرد برای جلوگیری از ترافیک رانندگان از پارک دوبله در خیابان‌ها و معابر خودداری کنند و هنگام حضور در پارک از کودکان خود مواظبت کنند و هنگام استراحت داخل خودرو حتماً در خودرو را قفل کنند. 
1444088_841
آماده بودن لازم است اما کافی نیست
با وقوع زمین لرزه همه دستگاه‌های امدادی و اجرایی به حالت آماده باش کامل درآمدند. پرسش اما این است که سهم آنها برای ارائه خدمات و آماده باش بود کامل چقدر بود؟ وقتی که نارضایتی عمومی از ارائه خدمات بالا بگیرد تفاوتی در آماده بودن یا نبودن مسئولان شهر نیست. آنچه در شهر رقم خورد مدیریت مردمی پس از وقوع حادثه بود. زمین لرزه بزرگ اگر خدای ناکرده بیاید همه را گرفتار خواهد کرد، بنابراین مسئولان بهتر است به جای رفتن به سالن‌های جلسه و شکستن کاسه و کوزه بر سر مدیران و دولت‌های قبل مرهمی باشند بر زخم‌هایی که روز در شهر دهان باز می‌کند. 
مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور پس از زلزله گفت: از لحاظ علمی ممکن است این لرزش‌ها، پیش لرزه بوده و زلزله بزرگ‌تری در پیش باشد، اما باید توجه کرد که نمی‌توان زلزله را پیش‌بینی کرد. به گفته وی در 24 ساعت پس از حادثه 14‌پس لرزه در استان‌های تهران و البرز به وقوع پیوسته است که بزرگترین آن 6/2بوده است. وی افزود: از دو ماه پیش خرده‌ لرزه‌های منطقه‌ای را که چهارشنبه شب در آن زمین لرزه به وقوع پیوست ثبت کرده و به مسئولان اطلاع داده بودیم. وی با بیان اینکه آیا تهران زمین لرزه بزرگی خواهد داشت، گفت: باید آماده باشیم اما تاکنون فعالیتی در گسل‌های تهران ثبت نشده است. هر چند نباید فراموش کنیم در کشور زلزله خیزی قرار داریم و زمین لرزه‌ها و پس لرزه‌های استان‌های کرمانشاه و کرمان نشان می‌دهد که برخی گسل‌ها در کشور فعال شده‌اند و این مسبوق به سابقه است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

استاد یلدا در شب یلدا در گذشت + عکس

تولد نوزاد 25 ساله‎ برای دختر 26 ساله!

صبورا زن جوان گرگانی در شب یلدا زنده زنده در آتش سوخت

فوری / جلاد معروف ویدئوهای داعش در مرز ترکیه دستگیر شد + فیلم و عکس

دستگیری 230 دختر و پسر در پارتی شبانه شب یلدا در لواسان و فرمانیه

اعتراف بازیکن معروف ایرانی در مورد همسرش

قتل فجیع یک زن در دریای مازندران / دستانش را بسته بودند و..! + عکس

دستگیری 2 جوان شیطان صفت در پیروزی تهران / آن دو در شب یلدا چه می کردند؟! + عکس

زنی در جشن کریسمس مادرش را خورد + عکس

عشق شیطانی یک مرد با همکار زنش که شوهر داشت! ناصر از ارتباط کثیف گفت و...+ عکس

احمد چند سالی از من بزرگتر بود با او به پارتی شبانه می رفتم تا اینکه یک شب خودم را در اختیار او گذاشتم و..!

درخواست عجیب اکبر عبدی از سگش +فیلم و عکس

بازخوانی پروژه نفوذ در بیت امام خمینی (ره) +عکس

راز تلخ عروس، داماد جوان را به دادگاه کشاند / خواستگار سابق خودکشی کرد؟!

پنهانی صیغه جمشید شدم تا به خواستگاری ام بیاید ولی ..!

بلایی که خانم آرایشگر بر سر مشتری زیبایش آورد / دختر جوان تهدید شد و ..!

دردسر پلیس برای پایین آوردن دزد از بالای درخت / آتش نشانان تهران به کمک آمدند!

دستگیری رجب سوئدی که از لیلا در تهران خواستگاری کرد

آزار و اذیت 4 دانش آموز تهرانی توسط مربی شیطان صفت فوتبال

سیلی وحشتناک خواننده مشهور به صورت همسرش دردسر ساز شد + فیلم و عکس

وقتی مجردی و با دختر خاله ام به کیش رفتم / پسری لاغر اندام روی صحنه آمد و ..!

عاشق زن شوهردار شدم! / ترانه برای تسلیم شدن در برابر من شرط عجیبی گذاشت و ..! + عکس

کدخبر: 339459 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟