یک قلاده فک خزری در سواحل استان گیلان کشف شد

قربانعلی محمدپور در رشت، با اشاره به کشف جسد یک قلاده فک خزری در پارک ملی بوجاق کیاشهر اظهار داشت: این لاشه در فاصله هزار و 250 کیلومتری شرق رودخانه اوشمک پارک ملی بوجاق توسط اطلاع رسانی محیط‌بانان منطقه کشف شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه شواهد و علایم ظاهری موجود در این لاشه بیانگر این است که این حیوان در آب تلف شده است تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های اولیه و شواهد موجود به نظر می‌رسد مرگ این حیوان توسط صیادان غیر‌مجاز رقم خورده است.

محمدپور با تاکید بر اینکه لاشه این فک خزری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست استان گیلان در حال بررسی و تحقیق بیشتر است خاطرنشان کرد: لاشه کشف شده فک خزری در سواحل پارک ملی بوجاق از گونه نر بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: بررسی‌های اولیه بیانگر این است که مرگ این حیوان به‌دلیل ضربات از سوی صیادان غیرمجاز محلی و گیر کردن در تور صیادی بوده است.

محمدپور با اشاره به اینکه گزارش دیده شدن لاشه دو قلاده فک خزری به سازمان حفاظت محیط زیست استان گیلان اطلاع رسانی شده است تصریح کرد: با وجود گزارش مذکور طی بازدید ماموران حفاظت محیط زیست از مناطق ساحلی مد‌نظر، تا به این لحظه تنها یک لاشه شناسایی شده است.

وی از برگزاری کارگاه زمینه آشنایی با فک خزری و تهدیدات موجود در حوزه حیات این آبزیان در رشت خبر داد و افزود: از مباحث کارگاه مذکور آشنایی با مراحل کار مراکز درمانی و تحقیقات فک خزری و نحوه چگونگی ارتباط صیادان با این حیوان است.

محمدپور با بیان اینکه این کارگاه آموزشی هفته آینده در اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان برگزار می‌شود گفت: این دوره آموزشی با حضور کارشناسان و مدرسان برجسته این حوزه برگزار شده و هدف آن ارتقاء سطح فرهنگ جوامع محلی به‌ویژه صیادان حوزه دریای خزر است.

این مقام مسئول فک خزری را گونه‌ای در حال انقراض دانست و با بیان اینکه این حیوان هیچ‌گونه تهدیدی برای صیادان ندارد افزود: توصیه می‌شود صیادان در هنگام فعالیت‌های صیادی با رعایت اصول، مراعات این گونه‌های رو به انقراض را داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با اشاره به اینکه غفلت در این حوزه موجب انقراض کامل این گونه‌های با ارزش در دریای خزر می‌شود بیان کرد: تقاضا می‌شود صیادان با رعایت اصول ایمنی خود را یک محیط‌بان محیط زیست استان بدانند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 311170 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟