خبر عجیب بود و غیرمنتظره. عجیب‌تر اینکه 17نفری که در آذرشهر قربانی شدند، کسانی بودند که برای تماشای سیل به کنار رودخانه رفته بودند و 20نفری که در روستای چنار عجب‌شیر جان باختند، روستاییانی بودند که کنار رودخانه زندگی می‌کردند و اگر مسئولان محلی به جای اکتفا کردن به هشدارهای معمولی و تماشای حادثه، دستور تخلیه خانه‌هایشان را صادر کرده بودند، آنها هرگز قربانی این حادثه Incident نمی‌شدند. اما این سیل ویرانگر چگونه آغاز و چه شد که تبدیل به مرگبارترین سیل‌ سال‌های اخیر شد؟

«پنجشنبه هوا آفتابی بود و باران از صبح جمعه شروع به باریدن کرد.» این را صادق شادی، یکی از امدادگران هلال‌احمر شهرستان عجب‌شیر در آذربایجان شرقی می‌گوید. او ادامه می‌دهد:«‌بارش باران شدید بود اما در عجب‌شیر اتفاقی رخ نداد تا اینکه به ما خبر رسید در روستای چنار سیل چند خانه را برده و تلفات داشته است. برای همین به سرعت راهی محل حادثه شدیم.»

روستای کوچک چنار در منطقه‌ای کوهستانی و کنار رودخانه قرار دارد که خانه‌ها در دو سوی رودخانه ساخته شده است. در یک طرف آن تعداد خانه‌ها به انگشتان دست هم نمی‌رسد و بیشتر مردم روستا در طرف دیگر رودخانه زندگی می‌کنند و ارتباط آنها توسط پلی چوبی که بر فراز رودخانه احداث شده میسر است.« هوا تاریک شده بود و ما با همه تجهیزات، خودمان را به روستای چنار رساندیم.

سیل آنقدر شدید بود که تعدادی از خانه‌ها را در دو طرف روستا برده و چیزی از آنها باقی نمانده بود. مردم روستا می‌گفتند که همه‌‌چیز در کمتر از 10دقیقه رخ داده بود. پل Bridge چوبی بالای رودخانه باعث شده بود که تنه درختانی که سیل با خود آورده بود و تخته‌‌سنگ‌ها در آنجا گیر کنند و در حقیقت مثل یک سد مانع عبور سیل شده و به همین دلیل آب با شدت زیادی از رودخانه سرریز و وارد خانه‌ها شده بود.

از خانه‌هایی که کنار رودخانه بودند چیزی باقی نمانده بود و مردم می‌گفتند که سیل همه ساکنان این خانه را برده است. همه افرادی که در 4 یا 5 خانه آن طرف رودخانه بودند گرفتار سیل شده بودند و فقط پسربچه‌ای که در زمان حادثه در خانه اقوامش در طرف دیگر رودخانه بود، زنده مانده بود. وضعیت وحشتناکی بود و همه امدادگران دست به‌دست هم دادیم و عملیات جست‌‌وجو را شروع کردیم.»

در همان ساعات اولیه بود که اجساد 4 نفر از قربانیان پیدا شد. «2نفر از آنها پدر و پسر بودند که در آغوش هم بودند. ظاهرا پدر خانواده، پسربچه‌اش را بغل گرفته بود تا نجاتش دهد اما هر دو در سیل جان باخته بودند». در ادامه جست‌وجوها نیز که تا عصر دیروز و لحظه تنظیم این گزارش ادامه داشت، اجساد 15نفر دیگر در پایین رودخانه و در روستاهای دیگر و لابه‌لای درختان پیدا شد.

«برخی از قربانیان بخش‌هایی از جسدشان پیدا شده و احتمال دارد بعضی از قطعات پیدا شده متعلق به آنها باشد و آمار اجساد پیدا شده کمتر از 19نفر شود.» به گفته این امدادگر هلال‌احمر، از لحظه حادثه ده‌ها تیم‌ جست‌وجو به همراه سگ‌های زنده‌یاب عازم محل حادثه شده و با پای پیاده و بدون توقف در حال جست‌وجو هستند تا شاید اجساد قربانیان دیگر را هم پیدا کنند.

مرگ تماشاچیان

سیل آذربایجان که قابل پیش‌بینی بود در آذرشهر نیز تلفات بی‌سابقه‌ای به‌جا گذاشت. قربانیان اما کسانی بودند که آن روز برای تماشای سیل در کنار رودخانه توقف کرده بودند. یکی از شاهدان حادثه در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: بارش شدید باران باعث شده بود رودخانه‌ای که از دل شهر می‌گذرد پرآب شود و آب بالا آمده بود. چند ماشین کنار رودخانه توقف کرده بودند و سرنشینان آنها پیاده شده و در حال تماشای سیل بودند که در یک چشم بر هم زدن آب زیاد شد و از رودخانه بیرون زد و خیلی از ماشین‌ها را برد. عده‌ای می‌گویند حدود 6ماشین را آب برده و بعضی هم می‌گویند 10ماشین گرفتار سیل شدند. در این میان خیلی‌ از کسانی که داخل ماشین یا کنار رودخانه ایستاده بودند هم قربانی سیل شدند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: 20نفر در سیل عجب‌شیر و 17نفر در آذرشهر مفقود شدند. اصلی‌ترین دلیل افزایش حادثه‌دیدگان سیل اطراق شهروندان در اطراف و حاشیه رودخانه‌ها بود و با وجود هشدارهای متعدد هواشناسی و مسئولان مبنی بر خارج نشدن از منزل در روز جمعه، شاهد بی‌توجی برخی شهروندان به این موضوع بودیم.

خلیل ساعی با بیان اینکه امدادگران و مدیران نهادهای مسئول پس از سیل در منطقه حضور یافتند و امدادرسانی تا پیدا شدن آخرین مفقودی ادامه دارد، می‌افزاید: نخستین تلاش مسئولان استان نجات جان شهروندان گرفتار و مفقود شده است و پس از آن درباره خسارت‌ها بررسی کارشناسانه انجام و میزان آن اعلام خواهد شد.

سیل و بارندگی در آذربایجان شرقی علاوه بر این دو شهرستان به دیگر شهرستان‌ها هم خساراتی وارد کرد. رئیس مرکز مدیریت راه‌های آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 10شهرستان تبریز، هشترود، بستان‌آباد، شبستر، اهر، مراغه، ورزقان، باسمنج، عجب‌شیر و آذرشهر در جریان بارش‌های سیل‌آسا متحمل خسارت شده‌اند، می‌گوید: طبق برآورد اولیه سیل به پل‌ها و جاده‌های شهرستان هشترود 200میلیون تومان، مراغه 600میلیون تومان، خسروشاه 50میلیون تومان و، تبریز 50میلیون تومان خسارت وارد کرده است. تخریب 5خانه مسکونی در تبریز و رانش و فرونشست زمین هم دیگر خساراتی بود که به این استان وارد شد.

خسارت به 4 استان

به‌غیر از آذربایجان شرقی، استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و زنجان نیز شاهد سیل و آبگرفتگی بودند. به گفته معاون عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در این حادثه امدادگران به ٣٢ شهر و روستا و در مجموع به 1150نفر امدادرسانی کردند که در این میان 6نفر برای دریافت خدمات لازم به مراکز درمانی منتقل شدند.

5 قربانی در کردستان

از سوی دیگر به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان، حوادث Accidents ناشی از بارش باران و جاری شدن سیل در این استان نیز 5کشته برجا گذاشت. آرتیکاس اقبال گفت: رانش زمین در پارک کوثر سقز یکی از این حوادث بود که طی آن 4نفر جان خود را از دست دادند. متأسفانه این افراد در محلی از پارک در حال استراحت بودند که بر اثر رانش زمین، زیر خاک مدفون شدند و جان باختند. همچنین جوان 30ساله ساکن روستای ششه بانه نیز به‌دلیل سقوط Fall به داخل رودخانه جان باخت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: همشهری

اخبار زیر را از دست ندهید:

ابهام در علت مرگ عارف لرستانی / مراسم تشییع و خاکسپاری عارف لرستانی ظهر امروز از تالار وحدت

افسانه دختر زیبایی بود او را در پارک ملت دیدم و به خانه ام بردم / نمی دانستم او تحت تعقیب است تا اینکه در پارتی دستگیر شد و ...

وقتی از دیوار وارد خانه مجردی مرجان شدم او و منصور را در وضعیت شیطانی دیدم و ...

آرمان ومهناز را در شرایط بدی دیدم / این صحنه برایم قابل درک نبود و ...+عکس

راز جسد رها شده یک دختر جوان با لباس مهمانی در بیابان

اعتراف شروین به ارتباط های شبانه و شیطانی با زن شوهردار / پلیس مسعودیه تهران با تماس شوهر این زن به خانه اش رفت

حمله وحشیانه به یک روستا در مازندران / مهاجمان به زن و مرد رحم نکردند

صحنه عجیبی که هنگام حمله شوم به یک زن رخ داد+ فیلم

فیلم وحشتناک از فاجعه منطقه تیمورلو آذرشهر / گلایه های دردمند سیل زده ها+فیلم و عکس

ارتباط شیطانی زن جوان با پسر آشپز / شوهر این زن شب کار بود و وقتی صبح به خانه آمد با صحنه وحشتناکی روبرو شد

نقشه شوم نصاب ماهواره برای زن جوان در تهرانسر / این مرد اعدام می شود+عکس

زن سابقم را به بهانه مریضی نازنین به خانه کشاندم و ... / بلایی که سر لیلای 28 ساله در حمام آمد

عقرب زرد مسافران یک پرواز را به وحشت انداخت

گرگ شرور تلگرام دستگیرشد

مردی که قبر خود را کند تا در آن جان دهد+ عکس

سیل آمد، تماشاگران را برد

دستبرد نقابدار مسلح به یک موسسه قرض الحسنه در مشهد

2 کودک و 3 مرد در رودخانه ای در دزفول غرق شدند+ عکس

اعتراف هولناک ترین قاتل سریالی / او 22 زن و دختر را با ماشین پلیس شکار می کرد+ عکس

مرد آبادانی توهم زد و نیمه شب یک مرد را در رختخواب زنش دید و ...+عکس

دختر جوان در حمام بود که سایه شومی را جلوی چشمانش دید

 

 

کدخبر: 257501 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟