جدیت در خدمات رسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان/ 5545 نفر اسکان یافتند

همانگونه که مطلع هستید، بیش از 18 سال خشکسالی سایه سنگین و شکننده ای بر استان افکنده بود؛ به نحوی که بر اقتصاد خانواده ها که بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار است، آسیب جدی وارد کرده است.
وی افزود: بیشتر منابع آبی استان شامل قنات ها، چشمه ها و سفره های زیر زمینی را از دست داده بودیم به طوری که بیش از 600 میلیون متر مکعب آبِ اضافه از سفره های زیر زمینی برداشت می کردیم و امکان جایگزینی نیز وجود نداشت. همین مسأله به طور قطع عواقب بدی همچون نشست زمین و تغییر در کیفیت آب و دیگر خطرات را در پی داشت.
استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: نباید فراموش کنیم که نخلستان ها در حال نابودی بودند و از آنجایی که پایه اقتصاد خانوارهای جنوب استان بر تولید خرما استوار است، این نعمت بزرگ در حال از بین رفتن بود.
وی با بیان اینکه متوسط بارندگی سالانه این استان 105 میلی متر بود، اضافه کرد: باید شکرگزار خداوند باشیم که انتظار مردم توأم با نماز و دعا به بار نشست و نعمت الهی به وسعت زیادی جاری شد به گونه ای که در بعضی از مناطق بیش از 163 میلی متر باران بارید.
هاشمی ادامه داد: این میزان بارندگی ظرف چهار روز در زمین های خشک بارید و وقتی زمین هم خشک باشد، نفوذ پذیری آن به حداقل می رسد.
وی خاطر نشان کرد : یک تهدید جدی در استان سیستان و بلوچستان وجود داشت که آن هم خالی شدن ظرفیت بیشتر سدهای استان بود؛ به طوری که ظرفیت و ذخیره موجود 17 سد استان 110 میلیون مترمکعب بود که در این بارندگی، فرصت بسیار خوبی برای آبگیری ایجاد کرد.
هاشمی افزود: به لطف خدا سدهایی هستند که آبهای جاری در آنها ذخیره شده و امروز سدهای پیشین، زیردان، کهیر و سایر سدهای منطقه از ظرفیت خوبی بهره مند شده اند.
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این بارندگی و سیلاب از سوی دیگر نگرانی مدیران استان را از کمبود آب برطرف کرد؛ زیرا در حال برنامه ریزی برای جیره بندی آب، آن هم تنها برای آشامیدن بودند که این نعمت خداوندی بر استان نازل شد.
هاشمی بیان کرد: البته در کنار این همه نعمت و برکت، خسارت هایی نیز وارد شد به گونه ای که افزون بر یکهزار و 675 واحد مسکونی خسارت دیدند که برآورد برخی خسارت ها تا حدودی انجام شده و برای پرداخت وام های قابل توجه و کمک های بلاعوض به صاحبان این نوع اماکن که معمولاً از روستاییان و افراد کم درآمد هستند، آمادگی لازم وجود دارد. 
وی افزود: با تلاش نیروهای امدادی و دستگاههای عضو ستاد بحران، یکهزار و 186 خانوار با جمعیتی حدود پنج هزار و 545 نفر اسکان داده شدند و 16 مسیر بسته شده، بازگشایی و برق 30 منطقه که قطع شده بود، دوباره وصل شد.
نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه بیشترین خسارات به بخش کشاورزی، قنات ها، راه ها و واحدهای مسکونی وارد شده است، گفت: با توجه به اینکه در استان سیستان و بلوچستان فصل برداشت محصول کشاورزی است، جاری شدن سیل در مزارع و باغات خساراتی بر محصولات کشاورزی وارد کرده اما آنچه که در بازدید از مناطق جنوبی استان و گفت وگو با مردم مشاهده کردم، این است که کشاورزان و روستاییان با وجودی که خسارت دیده بودند اما به جای گلایه، شکرگزار این نعمت الهی و خوشحال و امیدوار بودند.
هاشمی در پاسخ به این سؤال که عملکرد نیروهای امدادی را در بازدید از مناطق سیل زده چگونه ارزیابی می کنید، گفت: نخستین اقدام نیروهای امدادی و خدمات رسان، کمک به خسارت دیدگان است که خوشبختانه نیروهای امدادی بخوبی و با جدیت در حال توزیع امکانات اولیه شامل چادر، پتو، وسایل گرما زا، موادغذایی و غیره برای خانوارهای آسیب دیده بودند.
وی افزود: به تمامی فرمانداران تأکید شد، مساجد و سالن های موجود را برای اسکان موقت و اضطراری مردم آماده کنند تا چنانچه مردم نیاز داشتند در این مکانها اسکان یابند.
هاشمی بیان کرد: ارزیابان و کارشناسان از روز پنجشنبه برای ارزیابی و برآورد خسارات عازم شهرها و روستاهای آسیب دیده شدند و ارزیابان کشاورزی نیز از امروز کارشان را آغاز می کنند.
استاندار سیستان و بلوچستان با انتقاد از برخی افراد که در فضای مجازی  اقدام به انتشار اخبار غیرواقعی می کنند، تصریح کرد: برخی افراد در شبکه های مجازی اقدام به انتشار پاره ای تصاویر و فیلم  کردند که از واقعیت به دور است؛ به عنوان مثال فیلمی از غرق شدن یک دستگاه خودرو تویوتا با پلاک خارجی که متعلق به این استان و کشور ایران نیست را به سیل استان نسبت داده و منتشر کرده اند که کاملاً کذب است.
هاشمی بیان کرد: به یاری خدا سیل جنوب استان به جز یک مورد فوتی که آن هم مادری به علت کهولت سن و نامناسب بودن ساختمان محل سکونتشان که خشت و گلی با قدمتی حدود 40 تا 50 ساله بود، هیچ مورد تلفات انسانی نداشته است.
وی ادامه داد: با حضور بموقع یگان دریایی از غرق شدن 9 نفر از هموطنان در منطقه کنارک جلوگیری شد و علاوه بر این، نیروهای اورژانس، فوریت های پزشکی و یگان هوایی بخوبی خدمات رسانی کردند، البته یگان هوایی به سبب نامساعد شدن هوا، امکان پرواز نیافت اما نیروهای اورژانس و آمبولانس ها، هلال احمر و راهدارها در بیشتر مسیرها در حال فعالیت و خدمات رسانی به بیماران به ویژه زنان و مادران باردار بودند.
نماینده عالی دولت در استان افزود: در هنگام عزیمت به روستای سرگان کنارک به سمت کهیر آمبولانسی در حال انتقال بیمار دیالیزی بود و در راه دیگری آمبولانس و نیروهای اورژانس مادر بارداری را نجات داده بودند که خوشبختانه این مادر در داخل آمبولانس و هنگام ریزش باران وضع حمل کرد و نام نوزادشان را «باران» گذاشتند. 
وی خاطر نشان کرد: حدود 12 مادر باردار گرفتار در راههای سیل زده با تلاش نیروهای اورژانس، راهداری، هلال احمر و مردم نجات و به مراکز درمانی انتقال یافتند.
استاندار سیستان و بلوچستان از تمامی نیروهای امدادی و خدمات رسان از جمله نیروهای بسیجی، راهداران، هلال احمر، دهیاران، بخشداران، فرمانداران و تمامی تلاشگران این عرصه که در طول چند روز گذشته به یاری مردم سیل زده شتافتند، تجلیل کرد.
وی تصریح کرد: میزان بارندگی چهار روزه استان سیستان و بلوچستان به اندازه یک سال بود اما با وجود این حجم خسارت، باز هم جای شکرگزاری دارد زیرا اگر آمادگی لازم وجود نداشت و دستگاه های مختلف در آماده باش نبودند به یقین خسارت های بمراتب بیشتری به استان وارد می شد.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: میانگین بارندگی سالیانه استان ۱۰۵میلیمتر است؛ در حالی که در چهار روز گذشته در شهرستان دلگان ۱۱۵میلی متر، نیکشهر ۱۱۸، کنارک ۱۴۳، دستگرد ۱۶۴، بمپور ۸۰، ایرانشهر ۶۷، چابهار ۶۹، قصرقند ۶۶ و فنوج ۶۵ میلیمتر باران باریده است.
غلامرضا اربابی افزود: در جریان بارندگی و سیلاب ۹۶ تیم اداره برق، ۵۸ تیم از هلال احمر، 20 تیم راهداری و تمام ظرفیت پیمانکاران منطقه برای مدیریتحوادث Accidents بکار گرفته شدند.
وی بیان کرد: بر اثر این بارندگی ها، تاکنون 85 میلیون مترمکعب آب در پشت برخی سدهای استان جمع آوری شده است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری همچنین خاطرنشان ساخت: به واحدهای مسکونی تخریب شده بالای 30 درصد وام 20 میلیون تومانی با کارمزد چهار درصد پرداخت می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 240665 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟