کوتاه از هرآنچه که امروز در پلاسکو اتفاق افتاد+ فیلم و تصاویر

7:16 پزشکی قانونی حجت را درباره قربانی پلاسکو تمام کرد

پزشکی قانونی در اطلاعیه ای اعلام کرد که احراز هویت اجساد به اتمام رسیده است

صبح امروز، پزشکی قانونی در اطلاعیه ای اعلام کرد که احراز هویت اجساد به اتمام رسیده است.بر این اساس هویت شهدای آتش‌نشانان عبارتند از: بهنام میرزاخانی، علی امینی و فریدون علی تبار.همچنین هویت سایر شهروندان عبارت اند از: حیدر پهلوانی، جواد حسینقلی زاده و محمود محسنی.

8:04 عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو تا بامداد فردا به اتمام می رسد.

عابد ملکی شهرداری منطقه 12 گفت: عملیات آوار برداری در محل ساختمان پلاسکو اکنون با سرعت در حال پیگیری است و نیروهای آتش نشان به آواربرداری ها ادامه می دهند.

وی افزود: امیدوار هستیم عملیات آوار برداری در ساختمان ویران شده پلاسکو تا بامداد فردا چهارشنبه به اتمام رسد.

شهردار منطقه 12 با تاکید بر اینکه هنوز پیکر جدیدی از زیر آوارهای ساختمان پلاسکو خارج نشده است اظهارکرد: طی ساعات اخیر هیچ پیکری از زیر آوار خارج نشده و تجسس ها همچنان ادامه دارد.

ملکی در خصوص آخرین وضعیت آواربرداری ها تصریح کرد: در پی آواربرداری های اخیر به مرحله صفر – صفر خیابان رسیده ایم و همچنان کار آواربرداری ادامه دارد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان های اطراف پلاسکو خاطرنشان کرد: نگرانی هایی در رابطه با ساختمان های اطراف پلاسکو وجود دارد و دائم نمایندگان نظام مهندسی و شهرداری تهران در محل حضور داشته و نظارت هایی بر وضعیت ساختمان ها دارند.

شهردار منطقه 12 تاکید کرد: پایش و بررسی ها در رابطه با وضعیت ساختمان های اطراف پلاسکو ادامه دارد و این کار با نقشه برداری ها انجام می شود.

8:32 جامعه آتش نشانی و خدمات ایمنی» و «جامعه آتش نشانان داوطلب» شهر بوسان کره جنوبی با ارسال پیامی، شهادت آتش نشانان کشورمان را به ملت ایران تسلیت گفتند.

 در پیام تسلیت جامعه آتش نشانان شهر بوسان کره جنوبی ضمن ابراز تاسف از حادثه Incident ساختمان پلاسکو، از آن به عنوان ضایعه‌ای  دردناک و غم انگیز نام برده شده است.

در این پیام که توسط «جانگ بونگ هیان» به نمایندگی از «جامعه آتش نشانی و خدمات ایمنی» و «جامعه آتش نشانان داوطلب» شهر بوسان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در شهر سئول پایتخت کره جنوبی ارسال شده، وی خواستار رساندن پیام تسلیت، همدردی و همبستگی همه آتش نشانان این شهر به آتش نشانان ایران و خانواده های شهدای این حادثه شد.

در بخشی از این پیام آمده است: «ما آتش نشانان شهر بوسان کره جنوبی ضمن ابراز تاثر و تاسف عمیق خود به خاطر حادثه تلخ و غمناک از دست دادن همکاران خود در ایران که برای مهار و خاموش کردن آتش و نجات جان شهروندان کشورشان جان خود را فدا کردند، با ملت ایران و خانواده های آنان همبستگی و همدردی می نماییم.»

ساختمان پلاسکو واقع در محدوده خیابان جمهوری تهران ساعت هشت صبح روز پنجشنبه گذشته طعمه حریق شد و پس از سه ساعت آتش سوزی به یکباره فروریخت و جمعی از نیروهای آتش نشان در زیر آوار گرفتار شدند. این حادثه همچنین مصدومیت تعدادی از هموطنان را نیز در پی داشته است.

9:07 مدیرعامل سازمان آتش نشانی گفت: آتش نشان ها عملیات جستجوی پیکرهای پاک شهدای آتش نشان در زیر آوار ساختمان پلاسکو را به صورت دستی و بدون بهره گیری از ماشین آلات آغاز کرده اند.

سعید شریف زاده گفت: عملیات آوار برداری در ساختمان پلاسکو همچنان ادامه دارد و از صبح امروز اقدامات برای بازگشایی معبر خیابان جمهوری در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که معبر خیابان جمهوری باز شود تا کسبه و اصناف شاغل در محدوده ساختمان پلاسکو با مشکل مواجه نشوند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با تاکید بر اینکه اقدامات آواربرداری در ساختمان پلاسکو از حساسیت بالایی برخوردار است اظهارکرد: اقدامات آواربرداری از حساسیت بالایی برخوردار است زیرا به دنبال این هستیم که به پیکر شهدای محبوس در زیر آوار هیچ آسیبی وارد نشود.

شریف زاده در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته به منظور آواربرداری ساختمان پلاسکو تصریح کرد: روند آوار برداری همچنان ادامه دارد و آتش نشان ها توانسته اند اکنون به طبقه منفی یک ساختمان برسند.

وی ادامه داد: در این مرحله، کار جستجوها برای شناسایی پیکرهای افراد محبوس در زیر آوار به صورت انفرادی و گروهی آغاز شده و نیروهای ما بدون ماشین آلات به جستجوهای خود می پردازند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با بیان اینکه نمی توان زمان بندی خاصی برای اتمام آواربرداری ها در نظر گرفت گفت: برای اتمام عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو و ادامه تجسس ها، نمی توان زمان مشخصی را اعلام کرد و تلاش های آتش نشان ها همچنان ادامه خواهد داشت. 

 10:32، شهادت تمامی آتش نشانان مفقود در پلاسکو تایید شد.

به نقل از سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران شهادت تمامی آتش نشانان مفقود حادثه Incident پلاسکو تایید شد. در عملیات  اطفا حریق پلاسکو فریدون علی تبار، محمد آقایی، محسن قدیانی، حسین حسین زاده، علیرضا صفی زاده، حسین سلطانی، رضا شفیعی، امیرحسین داداشی، مجتبی کوهی، علی مستوفی، ناصر مهرورز، بهنام میرزاخانی، حامد هوایی، علی امینی، محسن روحانی و رضا نظری شرکت داشتند که همگی در زیر آوارهای پلاسکو به درجه شهادت نائل شدند.

اطلاعیه این سازمان را در زیر بخوانید:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه الراجعون

مراسم تشییع و یادبود شهداى آتش نشان حادثه Incident ساختمان پلاسکو در روز پنجشنبه مورخ ١٣٩٥/١١/٧ از ساعت ٨:٣٠ صبح از دانشگاه  تهران آغاز مى شود.

شرکت اتوبوسرانى شهردارى تهران به جهت انتقال مردم قدردان و شریف به این مراسم از محل هاى زیر اقدام مى نماید:

چهارراه تهران پارس،پایانه آزادى،پایانه خاوران،میدان خراسان،شهرک شهید بروجردى،١٣آبان(پیروزى)،میدان رسالت،تجریش،نبوت،فلکه اول و دوم تهران پارس،حکیمیه،شهرک شهید محلاتى،جماران،لویزان،میدان راه آهن،بازار دوم نازی آباد ،ابوذر،جلیلى،خزانه بخارایى،میدان صادقیه،میدان آزادى،شهرک شهیدباقری ،اکباتان،میدان آذرى،یافت آباد ،شهرک ولی عصر(عج)،تهرانسر،خانى آباد،شهررى

شایان ذکر است مترو تهران نیز به جهت رفاه حال شهروندان عزیز تا پایان مراسم رایگان مى باشد.

ضمنا مراسم تدفین در قطعه ٥٠ بهشت زهرا و در جوار شهداى مدافع حرم و شهداى منا برگزار خواهد شد.

ستاد مراسم تشییع شهداى آتش نشان شهردارى تهران.

final1

 

11:15 شهید آتش نشان بهنام میرزاخانی حتی بعد از مرگش هم ناجی شد و با اهدا کردن قلب پاکش به یک بیمار قلبی به او عمر دوباره بخشید.

 روز پنج شنبه 30 دی ماه، آتش سوزی ساختمان پلاسکو به سازمان آتش نشانی اطلاع داده شد. آتش نشان ها به صف شده تا کار اطفای حریق را آغاز کنند. حریق بسیار گسترده بود و 200 آتش نشان برای خاموش کردن آتش در محل حاضر شدند.

آتش خیال خاموش شدن نداشت و درست زمانی که آتش نشان ها گمان می کردند که حریق رو به خاموشی است، ساختمان پلاسکو این غول آهنی پایتخت به یکباره فرو ریخت.

در کنار آتش نشان های دلیری که زیر آوار این ساختمان ماندند، تعدادی نیز در صحنه حادثه Incident دچار سوختگی شدند.

یکی از این آتش نشان ها، شهید بهنام میرزاخانی بود که به علت سوختگی شدید به بیمارستان مطهری منتقل اما درست یک روز بعد از حادثه به علت شدت جراحات در بیمارستان به شهادت رسید.

این دلیرمرد آتش نشان، سال ها قبل از حادثه پلاسکو برای اهدای اعضای بدن خود اعلام آمادگی کرده بود. او با دریافت کارت اهدا عضو، علاقه مند بود اعضای بدنش را به افراد بیمار اهدا کند و درست همین اتفاق نیز افتاد.

خانواده شهید نیز با اهدا اعضای او موافقت کرده تا "قلب" او در بدن یک بیمار بتپد.

شهیدی که در زمان زندگی قلبش برای شهروندان و نجات آنها می تپید اکنون قلبش، عمری دوباره به یک بیمار داده است.

شهید بهنام میرزاخانی در سن 25 سالگی به شهادت رسید.

11:34 آتش نشان ایرانی که در کشور آلمان مشغول به فعالیت بوده، برای کمک به آتش نشان های حاضر در صحنه حادثه پلاسکو در محل ویرانه های ساختمان حضور یافته است.

 

امیر حسین حسنلو، آتش نشانی که سابقه فعالیت در کشور آلمان را نیز دارد گفت:. وی در رابطه با دلایل حضور خود در محل حادثه ساختمان پلاسکو می گوید: 15 سال تجربه آتش نشانی دارم. در این سال ها به تجربیات قابل توجهی دست یافته ام. بعد از حادثه پلاسکو، تصمیم گرفتم که با حضور در صحنه حادثه به آتش نشان های حاضر در محل کمک کنم.

این آتش نشان با اشاره به حضور خود در آتش نشانی کشور آلمان می گوید: من مدت هاست که در کنار آتش نشان های کشور آلمان مشغول به فعالیت هستم. وقتی در صحنه حادثه حاضر شدم، تفاوت قابل توجهی در تجهیزات آتش نشان های ایران و آلمان مشاهده نکردم. آتش نشان های ایران از به روز ترین تجهیزات استفاده می کنند و می توان وسایل در اختیار آنها را با آتش نشان های کشورهای ارپایی مقایسه کرد.

حسنلو با اشاره به تاثیرگذار بودن حادثه می گوید: این حادثه بسیار تاثیرگذار بود. مردم ایران و حتی مردم بسیاری از کشورهای جهان از این حادثه متاثر شدند. من نیز وظیفه داشتم برای کمک به آتش نشان های کشورم در محل حادثه حاضر شوم.

وی می افزاید: قرار بود به نمایشگاه تجهیزات آتش نشانی که در "دبی" برگزار می شد بروم به همین خاطر تصمیم گرفتم پیش از رفتن به این نمایشگاه، راهی ایران شده و با خانواده ام دیدار داشته باشم. درست در همان روز که به ایران رسیدم، حادثه پلاسکو اتفاق افتاد.

این آتش نشان با اشاره به لغو کردن سفر خود می گوید: بعد از حادثه پلاسکو، بلافاصله سفرم را لغو کردم و در محل ساختمان پلاسکو حضور یافتم. اکنون نیز چند روز است که در محل حاضر شده و با آتش نشان ها همکاری می کنم.

13951101000182_PhotoL

12:19، امید برای یافتن مابقی اجساد افزایش یافت.

 لحظاتی پیش پیکر شهید آتش نشان حامد هوایی از زیر آوارمرگ ساختمان پلاسکو پیدا شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران از کشف پیکر یکی دیگر از آتش نشانان خبر داد.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران، خبر داد: پیکر یکی دیگر از آتش‌نشانان مدفون شده از زیر آوار ضلع شمال غربی پلاسکو پیدا شد.

970960_526

12:23، چهارمین پیکر آتش نشان شهید از زیر آوار خارج شد

شهیدی که امروز زیر آوار کشف شد به دلیل همراه داشتن مدارک شناسایی شده است.

photo_2017-01-25_16-59-11

13:10،آتش نشان های گرفتار به راه پله های پلاسکو پناه برده بودند / آنها تا چه زمانی زنده بودند

 تمام آتش نشانان گرفتار در زیر آوار همه در یک محل پیدا شده اند.

 با پیدا شدن دو جسد دیگر در از زیر آوارهای پلاسکو ، یکی از اعضای تیم امدادگر در محل آوار ساختمان پلاسکو به خبرنگار ما گفت: همه اجساد آتش نشانان در یک راه پله های زیر زمین کشف شدند و تلاش برای بیرون کشیدن اجساد ادامه دارد و خودروی حمل جسد در گوشه ای از خیابان منتظر اجساد است تا پیکرهای آتش نشانان را به پزشکی قانونی انتقال دهد.

در ادامه آتش نشان ها در حالی که مشغول آواربرداری هستند گریه امانش نمی دهد و هر کس که در آن منطقه حضور دارد حال و هوای غمناکی را تجربه می کند.

photo_2017-01-25_15-02-17

14:00،مراسم تشییع پیکر آتش نشان های شهید به تعویق افتاد

مجتبی عبداللهی گفت: مراسم تشییع پیکر آتش نشان های شهید که قرار بود فردا ( پنجشنبه) برگزار شود به تعویق افتاد و زمان جدید مراسم متعاقباً اعلام خواهد شد.

مجتبی عبدالهی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: با توجه به موافقت خانواده شهدای آتش نشان و درخواست تعدادی دیگر از خانواده شهدای تفحص نشده، مقرر شد مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان به تعویق بیفتد.

وی افزود: این اقدام به این منظور است که آوار برداری ها همچنان ادامه داشته و در تلاش هستیم پیکر مطهر سایر آتش نشان های شهید نیز یافت شود.

رئیس ستاد تشییع پیکر شهدای آتش نشان در پاسخ به این پرسش که مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان چه زمانی برگزار خواهد شد اظهار کرد: این مراسم طی 2 تا 3 روز آینده برگزار می شود اما زمان دقیق این مراسم را بعدا اعلام خواهیم کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به آمادگی تمام دستگاه ها برای برگزاری هر چه با شکوه تر مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان خاطر نشان کرد: در حال حاضر تمام مجموعه های شهرداری تهران آمادگی برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان را دارند و هر زمان که به توافق برسیم این مراسم را برگزار خواهیم کرد.

عبدالهی درخصوص مکان برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان اذعان کرد: مکان برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان همان دانشگاه تهران است که پیش از این اعلام شده بود اما زمان آن تغییر خواهد کرد. 

وی تاکید کرد: تلاش بر این است که از روز شنبه شرایط خیابان جمهوری به حالت عادی برگردد و خودروها بتوانند در این مسیر تردد کنند. 

در ادامه جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی در خصوص تشییع پیکر آتش نشان ها گفت:90 درصد آوار از محل خارج شده است و بلافاصله بعد از کشف پیکر دو شهید آتش نشانان که امروز صورت گرفت ستاد بحران کارگروهی تشکیل و با خانواده سایر شهدا مذاکره شد؛ آنها موافقت کردند تشییع به تعویق بیفتد.

971193_869

14:48پنجمین پیکر شهید آتش نشان از زیر آوار پیدا شد

دقایقی قبل پنجمین شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان پلاسکو بیرون کشیده شد.

photo_2017-01-25_16-59-14

15:01 4 برانکارد به محل کشف پیکرها برده شد / ششمین شهید آتش نشان پیدا شد.

پنجمین و ششمین شهید آتش نشان از زیر آوار پیدا شد

 دقایقی قبل چهار برانکارد برای حمل اجساد به منطقه جستجو برده شده که چند لحظه بعد یکی برانکارد حامل ششمین پیکر شهید آتش نشان شد.

15:05 نفس ها برای بیرون کشیدن هشتمین پیکر آتش نشان شهید در سینه حبس شد

 تا دقایقی دیگر پیکر هشتمین آتش نشان شهید از زیر آوار بیرون کشیده خواهد شد.

15:42 پیکر هشتمین شهید آتش نشان هم پیدا شد / فریادهای الله اکبر و لااله الا الله در محدوده آوار پلاسکو پیچید

پیکر هشتمین شهید آتش نشان لحظاتی پیش از میان آوارها خارج شد.

پیکر این عزیزان روی دست آتش نشانان و با فریادهای الله اکبر و لااله الا الله و یا حسین به سمت خودروهای ویژه حمل این پیکرها هدایت شدند.

15:53 نهمین پیکر شهید آتش نشان پیدا شد / بغض در پلاسکو

دقایقی بعد از اینکه نشتمین پیکر شهید آتش نشان پیدا شد بلافاصله پیکر نهمین شهید هم کشف شد.

16:10 پیکر دو شهید آتش نشان دیگر شناسایی شد

هویت دو شهید آتش نشانی که ظهر امروز از زیر آوار خارج شدند، شناسایی شد.

پیکر دو شهید آتش نشان دیگر شناسایی شد+تصاویر

16:21 نماد آتش نشانان شهید در چهار راه استانبول نصب خواهد شد

شهردار تهران پیشنهاد ساخت یک نماد و یادبود برای شهدای آتش نشان در چهار راه استانبول را مطرح کرد.

مجتبی عبدالهی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به نقل از قالیباف گفت: شهردار خواستار ساخت یک نماد و یادبود به احترام شهدای آتش نشان ساختمان پلاسکو در چهارراه استانبول نصب شود.
وی افزود: به همین منظور از افرادی که می توانند در این ساخت این طرح و یادبود کمک کنند تقاضا می شود به شهرداری منطقه 12 تهران مراجعه کنند.

16:35 دهمین پیکر شهید آتش نشان پیدا شد / اشک های سخنگوی آتش نشانی سرازیر شد

پیکر دهمین شهید آتش نشان از زیر آوار درآمد و در این لحظه دیگر سخنگوی نتوانست جلوی اشک هایش در نگه دارد.


16:48 پیکر یک شهید آتش نشان دیگر پیدا شد / بغض فرمانده ترکید

پیکر یازدهمین شهید آتش نشان پیداشد و فرمانده عملیات ضلع شرقی پلاسکو نتوانست جلوی اشک هایش را بگیرد.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کدخبر: 240475 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟