به گزارش رکنا، زینب مبشری مشاورحقوقی و وکیل پایه یک دادگستری از اصفهان، گفت: متاسفانه جعل مدارک تحصیلی یکی از کار‌های رایج در جامعه است که به دلایل مختلف مثل افزایش رتبه و حقوق کارمندان و یا دلایل متعدد دیگر توسط جاعلین بدون نظر گرفتن مجازات این جرم انجام می‌شود.

او ادامه داد: قانونگذار در تعریف جرم جعل از عنصر تقلب نام برده است و جعل را ساختن نوشته یا سند، ساختن مهر، امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، خراشیدن، تراشیدن، قلم بردن، سیاه کردن، الصاق نوشته‌ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن به قصد تقلب تعریف کرده است.

این مشاور حقوقی بیان کرد: ماده ۵۲۷ قانون مجازات اسلامی مقرر کرده است که هر کس مدارک اشتغال به تحصیل یا فارغ‌التحصیلی یا تاییدیه یا ریز نمرات تحصیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی‌داخل یا خارج از کشور یا ارزشنامه‌های تحصیلات خارجی را جعل کند یا با علم به جعلی بودن آن را مورد استفاده قرار دهد علاوه بر جبران خسارت، به‌حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.

مبشری افزود: البته اگر جاعل از کارکنان وزارتخانه‌ها یا سازمان‌ها و موسسات وابسته به دولت یا شهرداری باشد مجازات جاعل سنگین‌تر خواهد بود و به حداکثر مجازات محکوم خواهد شد.

او اظهار کرد: اگر سند جعلی و ساختگی جز اسناد رسمی باشد، مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس یا سه تا هجده میلیون ریال جزای نقدی و اگر غیررسمی باشد، به شش ماه تا دو سال حبس یا سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

این مشاور حقوقی در پایان اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که جرم استفاده از سند مجعول جرمی مستقل از جرم جعل است و اگر یک نفر سندی را جعل و سپس از آن استفاده کند، به مجازات هر دو عمل محکوم می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 558720 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟