این قاتل تهرانی 16 سال نه ملاقاتی داشت نه امید به زنده ماندن / معجزه گذشت را ببینید + فیلم

به گزارش خبرنگار رکنا، در حاشیه برگزاری دومین روز نمایشگاه رسانه دکتر محمد شهریاری سرپرست دادسرای ناحیه ۲۷ ویژه قتل با حضور در غرفه خبرگزاری رکنا در خصوص آزادی یک متهم محکوم به قصاص پس از 16 سال گفت: گروه صلح و سازش دادسرای ناحیه 27 ویژه قتل تهران موفق شد یک متهم به قصاص نفس را با جلب رضایت اولیای دم و‌ پرداخت دیه توسط خیرین آزاد کند،  این محکوم در این سالها حتی یک ملاقاتی هم نداشته است  آزاد شد.

سرپرست ناحیه 27 ویژه قتل تهران در ادامه با اشاره به تلاش های واحد صلح و سازش در دادسرای جنایی تهران برای افرادی محکوم به قصاص گفت: این متهم که 16 سال قبل بر اثر یک نزاع و درگیری دست به قتل مرد جوان اهل کشور افغانستان زده بود که با کمک مردم و رسانه ها و همچنین موسسه خیریه شهدای مدافع حرم هزینه دیه ای که اولیای دم درخواست کرده بودند تهیه و پرداخت شد.

دکتر شهریاری در ادامه افزود: دادسرای ناحیه 27 ویژه قتل تهران از ابتدای سال موفق به گرفتن 40 فقره رضایت و گذشت اولیای دم شد، که  آزادسازی آنها به صورت گروهی به کمک رسانه ها اطلاع رسانی شد و  در تمام این موارد نقش و حضور خبرنگاران بسیار موثر و غیر قابل انکار است و بر اساس آمارهای به دست رسیده قتل های رخ داده عمدتا در محوریت 3 موضوع عصبانیت، عدم صبر و هیجان های زود گذر رخ دادهاست.

سرپسرست دادسرای ناحیه 27 ویژه قتل تهران در ادامه افزود: واحد صلح سازش دادسرای ناحیه 27 ویژه قتل تهران در سه راه آذری مستقر و حساب ما حسابی است که مختص به دادگستری است و از آن اطمینان کافی داریم ، مردم محکومی که قصد آزاد سازی او را دارند به ما معرفی کرده و باقی مراحل را خودمان انجام خواهیم داد ، نقش خیرین و موسسات خیره نیز غیر قابل انکار است .

جزییات قتل مرد جوان

سال 1386 خبر قتل یک مرد جوان به پلیس گزارش شد که بلافاصله ماموران به محل حادثه اعزام شدند.

ماموران در صحنه جرم با مرد جوان روبرو شدند که غرق در خون روی زمین افتاده بود ، در همان لحظه گزارش این قتل به بازپرس کشیک وقت آن زمان گزارش شد تا وی به همراه تیم تشخیص هویت و پزشکی قانونی در محل جنایت حاضر شده و تحقیقاتشان را آغاز کنند.

قاتل پس از یک هفته متواری بودن توسط ماموران شناسایی و بازداشت و تحویل کاراگاهان اداره 10 پلیس آگاهی شد و بازجویی از وی در خصوص انگیزه او برای این قتل شروع شد.

متهم به بازپرس گفت: من همراه خانواده ام در یک کارگاه مشغول به کار بودم، خانواده ام با من زندگی می کردند و شب ها به عنوان نگهبان همانجا می ماندیم، وقتی قدرت برای کار پیش ما استخدام شد،جایی برای خوابیدن نداشت دلم برایش سوخت، برای همین به او پیشنهاد دادم با  ما زندگی کند.

او در ادامه گفت: چند ماه که گذشت خواهرم مابین حرف هایش اشاره ای به رفتار نا مناسب قدرت با او کرد، من هم وقتی متوجه شدم که حرف های خواهرم واقعیت دارد چندین بار به قدرت تذکر دادم و از او خواستم تا از خواهر فاصله بگیرد، اما او اهمیتی به حرف های من نداد و همین موضوع مرا عصبانی کرد، عصر یک روز تابستان من و ۲ نفر از دوستانم با قدرت قرار گذاشتیم تا با او صحبت کنیم، برای همین از خانواده ام در خواست کردم تا چند روز نزد یکی از اقوام نزدیکمان بروند تا ما در کارگاه با قدرت تنها بمانیم.

متهم در زمان وقوع جرم ۲۵ سال بیشتر نداشت و به گفته بازپرس وقت کاملا از اتفاق رخ داده پشیمان بود، اما در ادامه صحبت هایش گفته بود:  وقتی با دوستانم دور هم جمع شدیم یک ساعت بعد از آن قدرت به جمع ماپیوست و از او پرسیدم چرا دست از سر خواهر من بر نمیداری؟ قدرت شروع به فحاشی کرد و من بدون قصد قبلی به او حمله کردم ، دوستانم هم به ما ملحق شدند، شروع به جر و بحث کردیم ، در این میان من با چوبی که کنار پایم افتاده بود به سر قدرت ضربه زدم ، او غرق در خون روی زمین افتاد و دیگر نفس نکشید.

من و دوستانم آنقدر ترسیده بودیم که دست و پایمان را گم کردیم، جسد را سوار وانت دوستم کردیم و در بیابان های اطراف شهر رهایش کردیم، اما یک هفته نگذشته بود که عذاب وجدان به سراغم آمد ، تصمیم به تسلیم شدن گرفتم که پلیس زودتر  مرا شناسایی و بازداشت کرد .

این تراژدی غم انگیز و عبرت آموز متهم محکوم به قصاص به همین شکل پیش رفت تا جایی که قضات دادگاه کیفری یک حکم قصاص او را تایید کردند ، اما در تمامی این مدت موسسه های خیریه و همچنین تیم صلح سازش دادسرای ناحیه 27 تهران نیز  با توجه به تغییر رفتار متهم به دنبال جلب رضایت اولیای دم برآمد اما متاسفانه به دلیل اینکه خانواده او خارج از ایران بودند این کار بارها به تعویق افتاد و قدرت چندین بار تا پای چوبه دار هم رفت .

خوشبختانه در ماههای گذشته با تلاش های صورت گرفته توسط سرپرست دادسرای ناحیه 27 ویژه قتل، شعبه 3 دادسرای امور جنایی موفق به جلب رضایت اولیای دم و  پرداخت دیه در خواستی به کمک مرکز نیکوکاری حس خوب زندگی و خیریه شهدای مدافع حرم شده و این محکوم به اعدام پس از 16 سال درهای زندان به رویش باز شد و نزد خانواده اش برگشت.

 

کدخبر: 974277 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ندا خدایاری
آیا این خبر مفید بود؟