گازگرفتگی ۶ نفر در فیروزه نیشابور را روانه بیمارستان کرد

به گزارش رکنا، مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: این حادثه حوالی ساعت یک بامداد امروز رخ داد که برای امدادرسانی به مسمومان ۲ دستگاه آمبولانس اورژانس پیش بیمارستانی نیشابور از شهر «فیروزه و همت‌آباد» به محل اعزام شدند.

سید حمید حسینی افزود: تمامی این مسمومان توسط کارشناسان فوریت‌های پزشکی اورژانس ۱۱۵ برای ادامه درمان به بیمارستان ۲۲ بهمن و حکیم نیشابور منتقل شدند.

وی ادامه داد: یک مورد دیگر مسمومیت با گاز منواکسید کربن دیروز در روستای گرماب نیشابور طی تماس با اورژانس پیش بیمارستانی این شهرستان امدادرسانی شد.

حسینی افزود: همه ساله و با فرا رسیدن فصل سرما تعداد زیادی از شهروندان بر اثر رعایت نکردن اصول ایمنی تجهیزات گرمایشی دچار مسمومیت با گاز منواکسید کربن می شوند که از شهروندان تقاضا می شود از اصول ایمنی تجهیزات گرمایشی، اطمینان از باز بودن لوله های بخاری و استفاده از تجهیزات استاندارد اطلاع حاصل نموده و نسبت به رعایت دقیق آن ها اهتمام ورزند.

منواکسیدکربن که با عنوان  قاتل خاموش نیز از آن یاد می‌شود، ناشی از احتراق ناقص سوخت های فسیلی از جمله گاز طبیعی است. این گاز "بی‌رنگ، بی بو و بدون مزه" و به شدت سمی و کشنده، با حواس طبیعی انسان قابل تشخیص نیست.

یکی از عوامل ایجاد منوکسیدکربن در منزل، احتراق ناقص وسایل گرمایشی همچون بخاری است. "نرسیدن اکسیژن کافی به شعله بخاری، فقدان تهویه کافی در فضای محل نصب آن، وجود موانع در مسیر لوله خروج دود و گاز ناشی از احتراق و یا استفاده از دودکشهای غیراستاندارد" عوامل اصلی احتراق ناقص در وسایل گرمایشی و ایجاد گازمنوکسیدکربن هستند.

پخش شدن گاز منوکسیدکربن به میزان کم در محیط باعث خواب‌آلودگی، خستگی، سردرد، سرگیجه، تاری دید، ضعف و بی حالی، تهوع و گاهی استفراغ می‌شود. غلظت بالای این گاز در محیط تنفسی خفگی و مرگ را در پی دارد، بطوریکه استنشاق گاز منواکسیدکربن باعث کوری، اختلالات عصبی، صدمات مغزی، از کار افتادن و فلج شدن اندامها می‌شود.

مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی و در ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

مرکز اورژانس پیش‌ بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با ۳۳ پایگاه عملیاتی شامل ۱۱ پایگاه شهری، ۱۸ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، چهار پایگاه موتورلانس با تحت پوشش داشتن چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه به صورت شبانه‌روزی و رایگان به جمعیت تحت پوشش خدمات ارائه می‌دهد.

کدخبر: 962215 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟