قاتل دهیار پای چوبه دار جان دوباره گرفت / همه شوکه شدند + جزییات

به گزارش رکنا، رسیدگی به این پرونده از روز 3 آبان‌ماه سال 97 با مفقود شدن دهیار یکی از روستاهای منطقه فنوج ایرانشهر واقع در استان سیستان و بلوچستان آغاز شد. نزدیکان این مرد به پلیس گفتند او یک روز قبل برای رسیدگی به کارهای مربوط به دهیاری از خانه خارج اما به شکل عجیبی مفقود شده و هیچ‌کس از او اطلاعی ندارد. مرد مفقود شده از مدتی قبل دهیار روستا شده بود؛ اما از همان زمان 2 برادر برسر چند هکتار زمین با او دچار اختلاف شده بودند. آنها مدعی بودند مالک بخش زیادی از زمین‌ها هستند اما برای اثبات این ادعای‌شان هیچ سندی نداشتند و می‌گفتند برای به‌دست آوردن زمین‌ها حاضرند دست به هر کاری بزنند.

اولین سرنخ

هنوز هیچ مدرکی علیه این دو برادر به‌دست نیامده بود؛ تا اینکه یک شاهد عینی اطلاعات مهمی را در اختیار پلیس گذاشت. او گفت: یک خودروی دو کابین سر رسید و یکی از این دو برادر پیاده شد و گفت برای مالکیت زمینش از کلانتری نامه دارد. او سوار خودروی آنها شد تا به کلانتری برود و بعد از آن دیگر برنگشت.

در شرایطی که تحقیقات در این‌باره همچنان ادامه داشت مأموران جسد مرد گمشده را در حوالی روستا کشف کردند و معلوم شد او درحالی‌که دست و پایش بسته بوده با ضربات متعدد چاقو به قتل رسیده است. درحالی‌که شواهد از دست داشتن 2 برادر در قتل دهیار حکایت داشت آنها به اتهام قتل بازداشت شدند.

در دادگاه

با وجود اینکه متهمان دست داشتن در جنایت را انکار می‌کردند اما شواهد به‌دست آمده از مجرم بودن آنها حکایت می‌کرد و در این شرایط پرونده آنها با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان سیستان و بلوچستان مستقر در ایرانشهر ارجاع شد. در جلسه دادگاه درحالی‌که اولیای دم برای عاملان جنایت درخواست حکم قصاص کرده بودند قضات دادگاه وارد شور شدند و یکی از آنها را به قصاص و دیگری را به اتهام آدم‌ربایی و اختفای جسد به تحمل 10سال حبس‌محکوم کردند. با وجود اینکه محکومان به رأی دادگاه اعتراض داشتند و پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شده؛ اما قضات دیوان با بررسی دقیق محتویات پرونده رأی دادگاه را تأیید کردند و حکم به دادسرا فرستاده شد.‌

مکث پای چوبه دار و سپس بخشش

از زمانی که قضات دیوان عالی کشور حکم قصاص را تأیید کردند، شمارش معکوس برای اجرای حکم آغاز شد. در همین حال شماری از بزرگان منطقه نیز برای جلب رضایت  اولیای دم دست به‌کار شدند. آنها تلاش کردند تا اولیای دم را برای بخشیدن قاتل مجاب کنند؛ اما آنها برای اجرای حکم اصرار داشتند و می‌گفتند فقط اجرای حکم می‌تواند آنها را به آرامش برساند. در این شرایط بود که چند روز قبل فرد محکوم پای چوبه دار منتقل شد. همه تشریفات قانونی برای اجرای حکم انجام شده بود و مرگ و زندگی قاتل در دستان اولیای دم قرار داشت.

قاتل دهیار، وقتی چشمش به طناب دار افتاد، پاهایش می‌لرزید و همه‌‌چیز برایش تمام‌شده بود. او که امیدی برای بخشش نداشت با پاهایی لرزان به سمت چوبه دار رفت و مسئولان اجرای حکم طناب دار را به گردنش انداختند. نفس‌ها در سینه حبس شده بود تا اینکه در آخرین لحظه پیش از اجرای حکم برادر مقتول که به نمایندگی از اولیای دم در آنجا حضور داشت اعلام کرد که قاتل را بخشیده است. بلافاصله طناب از گردن قاتل باز و او پایین کشیده شد. قاتل باورش نمی‌شد که در آخرین لحظات از مرگ نجات پیدا کرده است. او شوکه بود و هنوز به درستی نمی‌دانست که چه اتفاقی افتاده است. از سوی دیگر مسئولان اجرای حکم که پیش از این باورشان نمی‌شد که قاتل بخشیده شود از نماینده ولی دم تشکر کردند.

حمید حمیدیان، برادر مقتول دراین باره گفت: با پا درمیانی معاون پشتیبانی فرماندار ایرانشهر، یکی از خیران مدرسه‌ساز و جمعی از معتمدان و بزرگان محلی در آخرین لحظه تصمیم به بخشش گرفتیم و انگیزه ما نیز فقط رضای خدا بود و از تصمیمی که گرفته‌ایم راضی هستیم. براساس این گزارش، با وجود منتفی شدن اجرای حکم قصاص در این پرونده، قاتل باید برای طی کردن دوران محکومیتش همچنان در زندان بماند.

کدخبر: 956862 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟