مدیرعامل مایکروسافت گوگل را دروغگو خواند

به گزارش رکنا، ساتیا نادل مدیرعامل مایکروسافت ، می‌گوید که ادعای گوگل مبنی‌بر ساده‌بودن تغییر موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض در گوشی و کامپیوتر «دروغین» است. او سخنانش را در دادگاه پرحاشیه‌ای مطرح کرد که با محوریت شکایت وزارت دادگستری آمریکا از گوگل برگزار می‌شود.

نادلا در دادگاه گفت که مایکروسافت در تلاش بوده است تا بینگ را به موتور جست‌وجوی پیش‌فرض آیفون تبدیل کند؛ اما اپل با این درخواست موافقت نکرد.

وکیل گوگل در دادگاه گفت که مایکروسافت با امضای قرارداد توانسته است بینگ را به موتور پیش‌فرض برخی از محصولات تبدیل کند؛ اما هربار کاربران ترجیح دادند سراغ گوگل بروند. به‌گفته‌ی او، شرایط امروزی بینگ نتیجه‌ی برخی از اشتباه‌های استراتژیک مایکروسافت است.

مایکروسافت در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۱ توانسته بود بینگ را به موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض شماری از گوشی‌های ورایزن و بلک‌بری و نوکیا تبدیل کند؛ با‌این‌حال، کاربران ترجیح دادند با بی‌توجهی به بینگ، جست‌و‌جوی خودشان را ازطریق گوگل انجام دهند.

ساتیا نادلا اعلام کرد که در حوزه‌ی لپ‌ تاپ، بینگ موتور جست‌و‌جوی پیش‌فرض است و سهمش در بازار به کمتر از ۲۰ درصد می‌رسد. اکثر لپ‌تاپ‌های امروزی از ویندوز استفاده می‌کنند و مایکروسافت همواره در حال ترغیب کاربران ویندوز به استفاده از بینگ است.

دولت ایالات متحده می‌گوید گوگل که حدوداً ۹۰ درصد از سهم بازار را دراختیار دارد، سالانه به‌صورت غیرقانونی ۱۰ میلیارد دلار به اپراتورهای مخابراتی و تولیدکنندگان گوشی می‌دهد تا جایگاهش حفظ شود. گوگل قراردادهای خبرسازی با اپل و AT&T امضا کرده است.

جایگاه محکم گوگل در صنعت جست‌و‌جو باعث می‌شود این شرکت بیشترین سهم تبلیغات آنلاین را ازآنِ خود کند. نادلا می‌گوید: «امروز تغییر پیش‌فرض‌ها در ویندوز ساده‌ترین و در موبایل سخت‌ترین کار است.»

قاضی دادگاه از ساتیا نادلا پرسید که «با درنظرگرفتن کیفیت کمتر بینگ درمقایسه‌با گوگل، چرا اپل باید سراغ سرویس مایکروسافت برود؟» این سؤال روی استدلال اصلی گوگل متمرکز است. غول صنعت جست‌و‌جو می‌گوید که جایگاه فعلی‌اش به‌‌دلیل ارائه‌ی سرویس باکیفیت‌تر است، نه انحصارگرایی.

ساتیا نادلا در پاسخ به قاضی گفت که مایکروسافت در تلاش بود تا ازطریق دسترسی به کاربران اپل، نشان دهد که مهندسان بینگ می‌توانند فاصله‌ی بین کیفیت این موتور جست‌و‌جو و گوگل را کاهش دهند.

 

کدخبر: 933759 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟