زندانی جنایتکار سردسته باند کلاهبرداران تلفنی / شما برنده شده اید!
حجم ویدیو: 18.77M | مدت زمان ویدیو: 00:03:30

به گزارش رکنا، این تماس از زندان رجایی شهر کرج، از سوی یک قاتل برای تامین دیه با شما گرفته می شود!

حقیقت ماجرا این بود که تماس از سوی یک قاتل برای تامین دیه برقرار شده بود.اما قربانیان به جای این جمله، عبارت وسوسه انگیزی را از سوی فردی که از زندان با آنها تماس گرفته بود می شنیدند: این تماس از سوی اپراتور همراه اول برای اعطای جایزه خوش حسابی تان با شما گرفته می شود!

شیوه کارشان حرف نداشت!

این قدر تمیز و حساب شده کار می کردند که حتی وقتی مالباختگان به بانک مراجعه می کردند تا بفهمند چه بلایی سرشان آمده است کارمندان بانک دهانشان از تبحر تیم هکری که همراه بانک آنها را هک کرده و حسابشان را خالی کرده بود باز می ماند.

اعضای این باند متخصصان حرفه ای یا مهندسان تحصیلکرده نبودند.آنها فقط مسلط به مهندسی جامعه بودند! خیلی خوب می دانستند چطور حرف بزنند و چطور زبان بریزند که فرد پشت خط تلفن فرصت نکند در طول چند دقیقه مکالمه ای که صورت گرفته بود، فکرش را جمع و جور کند و درست حساب و کتاب کند تا به دام نیفتد.

اتفاقا عده ای از مالباختگان بعد از اینکه تلفن را قطع می کردند متوجه می شدند که اگر حواسشان را جمع می کردند، اشکال این تماس را می فهمیدند! مثلا متوجه می شدند که پیامک ارسال شده روی گوشی آنها از سوی بانک نیست!

 اما فردی که پشت خط بود خیلی خوب می دانست روند صحبت را چطور پیش ببرد تا طعمه او بی توجهی کرده و فقط کد ارسال شده را سریع بخواند.

او در همان تماس کوتاه برای چند ثانیه ای طعمه خود را پشت آوای انتظار منتظر می گذاشت تا آن فرد مطمئن شود که تماس از جای مهمی گرفته شده است.سپس از ادبیاتی شبیه مجریان تلویزیون استفاده می کرد تا تاثیر روانی مثبتی برای جلب اعتماد روی فرد بگذارد.

تمام این مهندسی های اجتماعی به علاوه اینکه سرشبکه کلاهبرداری از باگ های نرم افزارهای فرایند پرداخت مطلع بود؛ برگ برنده او برای خالی کردن جیب مردم شد.

ماجرا چه بود؟

از مدتی قبل شکایت های سریالی شهروندان به پلیس فتا با موضوع کلاهبرداری تلفنی آغاز شد.شاکیان در طرح شکایات مشابه می گفتند که فردی با آنها تماس گرفته و خودش را اپراتور همراه اول معرفی کرده است.

سپس به آنها گفته بود چون مدت زیادی است که از همراه اول بدون تخطی استفاده می کنند، برنده قرعه کشی همراه اول شده است.

چیز زیادی از طعمه ها نخواسته و فقط می گفت کد پیامک شده روی گوشی شان را بخوانند.آن فرد هم همین کار را می کرد اما بلافاصله بعد از خواندن این پیامک همراه بانک آنها هک شده و حسابشان خالی می شد.با وصول این شکایت به پلیس فتا، شبکه کلاهبرداری تلفنی شناسایی و دستگیر شدند.

سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا در توضیح این ماجرا به خبرنگار ایران گفت:«با پیگیری های انجام شده اعضای این شبکه دستگیر شدند.سرشبکه این باند کلاهبرداری از زندان با مالباختگان تماس می گرفت و در حالی که از آنها نمی خواست پای دستگاه خودپرداز بروند یا تقاضای دیگری نداشت، اعتماد این افراد جلب می شد که کد ارسال شده روی گوشی تلفن همراهشان را بخوانند.کلاهبرداران با استفاده از باگ نرم افزاری به اطلاعات شخصی افراد هم دست پیدا می کردند و وقتی آن را برای طعمه های خود اعلام می کردند؛ اعتماد انها جلب می شد.سپس با ترفندهای زیرکانه خود مکالمه را طولانی کرده که فرد متوجه پیامک های برداشت از حساب و هک شدن حساب خود نشود.»

سرهنگ گودرزی در ادامه گفت:« تا کنون بالغ بر ۶۰ شاکی شکایت خود را ثبت کرده و ۸ نفر در این زمینه دستگیر شده اند.مبلغ کل کلاهبرداری این شبکه ۲ میلیارد تومان برآورد شده است.»

شیوه کار کلاهبرداران چه بود؟

اولین قدم این بود که عده ای از اعضای این باند کارت بانکی معتادان کارتن خواب را از آنها می خریدند.سپس آن را به چند نفر دیگر از اعضای باند می فروختند که با اعضای باند یعنی وهاب و کامیار در ارتباط بودند.

نام وهاب و کامیار ورد زبان همه کسانی است که الان دستگیر شدند.چند نفری از اعضای باند آنها ندیده و نمی شناسند.آنها فقط پول فروش کارت های بانکی را به جیب می زدند.اما می دانند که یکی از این افراد به اتهام قتل در زندان است و دیگری از چنگ پلیس متواری شده است.

افرادی که با سرشبکه ها در ارتباط بودند، شماره کارت های خریداری شده را برای آنها می خواندند.سپس سرشبکه ها به صورت تصادفی شماره هایی را انتخاب کرده و از طریق باگ های نرم افزاری اطلاعات شخصی آنها را استخراج می کرد.

بعد تحت عنوان اپراتور همراه اول با صاحب خط تماس می گرفت و با ترفند هکری خود اقدام به خالی کردن حساب می کرد.پول مالباختگان به کارت های خریداری شده واریز می شد و آخرین حلقه شرکت کننده در این شبکه، با آن کارت خرید می کردند.دلار طلا یا سکه می خریدند که بعدا بتوانند دوباره تبدیل به پول کنند.

گفتگو با متهمان

عرفان نام یک معتاد 22 ساله است که به اتهام همدستی در باند کلاهبرداری اینترنتی دستگیر شده است.او در مورد نقش خود در این باند سرقت می گوید:«من از معتادان کارتن خواب کارت بانکی می خریدم و آن را به چند نفر می فروختم.اوایل نمی دانستم که ماجرا چیست و چرا چنین تقاضایی از من کرده بودند.راستش کاری هم به این کارها نداشتم.کارت ها را 250 هزار تومان می خریدم و 500 هزار تومان می فروختم.این کار را هم فقط برای تامین مخارج اعتیادم انجام می دادم.بلافاصله بعد از گرفتن پول آن را دود می کردم ولی گمان نمی کنم بیشتر از 5 میلیون تومان نصیبم شده باشد.بعدا متوجه شدم که از این کارت ها برای کلاهبرداری تلفنی استفاده می کنند اما شیوه کارشان را نمی دانم.فقط می دانم که یکی از آنها در زندان رجایی شهر است و دیگری متواری است.»

 دومین کسی که با او حرف می زنیم پیرمردی است که کارت های بانکی را خریداری می کرد.او می گوید:«من کارت های بانکی را می خریدم و به افرادی که با اعضای باند در ارتباط بودند می فروختم.اما نمی دانم شیوه کلاهبرداری تلفنی آنها چطور بود.فقط می دانم در این مدت از زندان کلاهبرداری کرده است.»

متهم بعدی کسی است که 10 فقره سابقه کیفری دارد.این بار هم به اتهام خرید کارت بانکی به دام افتاده است.او می گوید:«سرشبکه این باند به اتهام قتل در زندان است.او برای تامین دیه قتل دست به این سرقت ها زده است.»

مالباختگان چه می گویند؟

مبالغ ربوده شده از حساب مالباختگان متفاوت است.از 5 میلیون تومان گرفته تا کسی که به تازگی سنوات بازنشستگی اش را گرفته و 400 میلیون تومان را یک جا باخته بود!

مرد جوانی که در تماس مالباختگان 7 میلیون تومان خود را از دست داده است در گفتگو با خبرنگار ما می گوید:«وقتی با من تماس گرفته شد آقایی پشت خط بود که خیلی مسلط صحبت می کرد.تمام اطلاعات شخصی من را داشت و حتی شماره ملی ام را هم گفت.من وقتی این اطلاعات را از زبان او شنیدم جای شکی برایم باقی نماند که او از طرف همراه اول تماس می گیرد.اما بعد از خواندن کدی که برای من ارسال شده بود متوجه شدم که از حسابم مبلغی کسر شده است.»

مرد میانسال دیگری در میان شاکیان است که مبلغ 75 میلیون تومان از او سرقت شده است.او می گوید:«حدود 2 هفته قبل بود که مردی با من تماس گرفت و گفت از صدا و سیما تماس می گیرد.می گفت من برنده جایزه خوش حسابی همراه اول شده ام.گفتم کلاهبردار که نیستی؟! گفت چرا چنین حرف زشتی به ما می زنید رئیس من اینجاست و می توانی با او صحبت کنی! بعد گفت می خواهیم شما را دعوت کنیم تا جایزه تان را دریافت کنید.بعد هم گفت اگر هم بخواهید می توانیم به جای بن کارت به شما پول نقد بپردازیم.من هم طمع کردم و گفتم پول نقد بریزید که تا آن محل نیایم! اما بعد از اینکه کد پیامک شده روی گوشی را خواندم مبلغ 75 میلیون تومان از حسابم کسر شد.»

بنابراین گزارش تحقیقات در این پرونده کلاهبرداری ادامه خواهد داشت و رسیدگی به اتهام متهمان یان شبکه کلاهبرداری در جریان روال قضایی ادامه پیدا خواهد کرد.

کدخبر: 911664 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟