شیوه عجیب چند مهابادی برای سرقت آب !

به گزارش رکنا، رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: ماموران یگان حفاظت این اداره پنج دستگاه موتور آب را در حاشیه کانال انتقال آب روستای «گرده‌گروی» این شهرستان توقیف کردند.

فاروق سلیمانی اظهار کرد: کانال انتقال آب روستای «گرده‌گروی» حدود ۱۰ کیلومتر طول دارد و از طریق این کانال آب رودخانه مهاباد به تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» منتقل می‌شود.

وی افزود: کشاورزان متخلف در این فصل که مزارع نیازی به آبیاری ندارد، با استفاده از موتور آب مشغول برداشت آب از کانال بودند که ماموران یگان حفاظت با دستور دادستانی و با همکاری نیروی انتظامی موتورهای آب آنان را توقیف کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در راستای تامین حق‌آبه تالاب بین المللی «قوپی‌باباعلی» از اول بهمن ماه با همکاری مدیریت منابع آب مهاباد آب با دبی حدود ۳۵ اینچ از رودخانه مهاباد به سمت کانال روستای «گرده‌گروی» هدایت و آبگیری این تالاب آغاز شد.

وی اضافه کرد: نیاز اکولوژیکی تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» این شهرستان با توجه به مطالعات زیست محیطی انجام گرفته حدود ۱۰.۵ میلیون مترمکعب آب است اما می‌توان با تخصیص حدود پنج میلیون مترمکعب آب، بیش از ۵۰ درصد از مساحت این تالاب را احیا کرد.

سلیمانی ادامه داد: تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» مهاباد با وسعت ۵۰۰ هکتار و محدوده اکولوژی حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار زیستگاه پرندگانی نظیر اردک سرسبز و سر حنایی، آنقوت، انواع غاز، فلامینگو و تنجه است.

وی تاکید کرد: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

پنج دستگاه موتور آب در روستای گرده‌گروی مهاباد توقیف شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با توجه به اینکه این تالاب در کریدور مهاجرت پرندگان قرار دارد در صورت احیا در فصل بهار میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی و حتی مامنی برای لانه‌سازی و جوجه‌آوری پرندگان آبزی و کنارآبزی خواهد بود.

وی یادآور شد: تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» این شهرستان با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد «یونسکو» است.

تالاب بین‌المللی قوپی باباعلی مهاباد در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر و مسیر جاده مهاباد به میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.

در شهرستان مهاباد علاوه بر ۲ تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی»، تالاب‌های دایمی «حسن‌خان» و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره‌قشلاق و سد مهاباد، هر سال در ۲ فصل پاییز و بهار پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر هستند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

 

کدخبر: 874272 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟