سارقان بیشتر چه می دزدند؟ / تصمیم قاطع پلیس برای برخورد با این سارقان

به گزارش خبرنگار حوادث رکنا در تبریز، سرادر حسین عبدی در نشست خبری آغاز "طرح عملیاتی تشدید اقدامات مقابله با سارقین و پیشگیری از وقوع جرائم سرقت" که همزمان با سراسر کشور در آذربایجان شرقی نیز شروع شده است و صبح امروز (27 بهمن ماه امسال) در مقر پلیس آگاهی استان برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم (ع) و تبریک سالروز قیام ۲۹ بهمن مردم تبریز گفت: امنیت جامعه به هیچ وجه شوخی بردار نیست و سرقت یکی از جرایمی است که فراوانی آن احساس ناامنی را در جامعه زیاد می کند و اگر در جامعه ای سرقت زیاد باشد طبیعتا مردم آن جامعه  احساس ناامنی خواهند کرد.

دستگیری دزدان در تبریز

وی با بیان این که پدیده سرقت دغدغه عمومی مردم است افزود: برخورد با سارقان مطالبه عمومی مردم از همه دستگاه های مسئول است و پلیس آگاهی به عنوان متولی این امر در استان، مسمم به برخورد و مقابله با سارقان است و در این راستا به طور شبانه روزی تلاش می کند.

سردار عبدی با تاکید بر اینکه مقابله با سرقت همواره در دستور کار انتظامی بوده است گفت: این مرحله به صورت قرارگاهی در دستور کار ویژه فراجا است که در این خصوص با مراکز محترم قضایی هماهنگی‌های لازم انجام شده است و ان شاالله رویکرد دستگاه قضایی نیز تغییر پیدا خواهد کرد و در این راستا نیز پلیس عزم خود را جذب کرده است تا به اعتماد عمومی پاسخ درستی دهد چرا که ما متولی امر نظم و امنیت در جامعه هستیم.

وی با بیان اینکه در این مدت کوتاه پلیس از ظرفیت های مختلف برای مقابله با سارقین استفاده کرده است، ادامه داد: متاسفانه در 10 ماه گذشته آمار سرقت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9/7 افزایش داشته است و همچنین از آنجایی که مالخرها همیشه باعث ترغیب سارقان برای سرقت می شوند، بنابراین برخورد با مالخرها هم جز اهداف این طرح هستند.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی با تاکید بر این که با سارقان به خصوص سارقان سابقه دار مقتدارانه برخورد خواهد شد افزود: به سارقان اخطار می دهم که انگیزه خود برای سرقت را از بین ببرند چرا که عزم و اراده پلیس در برخورد با سارقان برای آنان پشیمان کننده خواهد بود.  

وی با بیان این که طرح تشدید مقابله با سرقت را همزمان با سراسر کشور در راستای اجرای دستور فرمانده کل فراجا شروع کردیم افزود: این طرح از ساعت دو بعد از ظهر ۲۵ بهمن ماه در کشور شروع شده است و الان ۴۸ ساعت از شروع آن می گذرد.

سردار عبدی اهداف اصلی این طرح را جلب مشارکت مردم دانست و گفت: مشارکت مردم یعنی مراقبت از اموال خود و اطلاع رسانی دقیق محل و زمان حادثه به پلیس است و از جمله اقداماتی که می تواند کمک کار پلیس باشد گزارش افراد مشکوک و ناشناس و معتادین متجاهر در محلات و مغازه جات و... به پلیس است. همچنین مردم اخبار و هرگونه شناخت در مورد سارقان و مالخرها را به پلیس 110 اعلام کنند.

وی به آمار سارقان دستگیر شده بعد از اجرای این طرح در استان اشاره کرد و اظهار داشت: جمع کشفیات در کل استان در کم تر از 48 ساعت، 134 فقره سرقت بوده است که در این راستا 95 سارق دستگیر شده است؛ از این 134 سرقت 78 مورد جز سرقت های مهم بود و نیز 21 فقره سرقت منزل که در این راستا 21 نفر دستگیر شده اند، پنج فقره سرقت منازل، 24 فقره سرقت اماکن خصوصی که در این راستا 15 نفر دستگیر شده اند، یک فقره سرقت احشام و همچنین پنج نفر سارقین اماکن دولتی دستگیر شده اند.

بالاترین مقام انتظامی استان افزود: فراوانی سرقت داخل خودرو و قطعات آن، بیش از 33 درصد از کل سرقت ها را شامل می شود که در این راستا نیز 12 نفر دستگیر شده اند. همچنین 24 مورد کشف سرقت خودرو داشتیم که در این راستا 24 نفر دستگیر شده اند.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح، حتما نیاز داریم نهادهای اجتماعی و سازمان های فرهنگی نیز به کمک پلیس بیایند ادامه داد: یکی از این نهادها که می تواند در این امر تاثیر بسزایی داشته باشد، حوزه رسانه است. رسانه می تواند کمک شایانی به برقراری نظم و امنیت در جامعه و ایجاد آرامش روانی درآن بکند.

کدخبر: 870216 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟