یک هشدار موبایلی زلزله و بلوای تایید و تکذیب ! مدیریت عجیب بحران در ایران

به گزارش رکنا، ساعت 12:15 دقیقه ظهر است، گوشی های اندرویدی به یکباره همه با هم زنگ می خورند، هشداری ناشناخته که در ثانیه های اول هیچ کس علت آن را نمی داند. کم کم همه متوجه می شوند که این هشدار مختص به «زلزله» است. منبع مشخص نیست، صحت و سقم آلارم تایید نشده و واکنش اولیه به آن تنها احساس ترس و سراسیمگی میان مردم است که آنهارا به خیابان کشانده است.

همه منتظر یک خبر رسمی و یا اعلام تایید و تکذیب زلزله توسط مسئولین هستند. در ادامه مرور کوتاهی بر اولین واکنش ها پس از نیمچه بحرانی می اندازیم که فقط تعدادی از تهرانی ها را درگیر کرد. واکنش اول مربوط به کانال رسمی جمعیت هلال احمر می شود که طی  واکنشی اولیه اعلام کرد که هشدار جعلی بوده؛ به خانه ها بازگردید. واکنش  بعدی مرتبط به پیامی فوری شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران است که اعلام کرد از خانه ها خارج نشوید؛ هشدار جعلی است. در اقدام بعدی خبرگزاری ایرنا هم همین محتوارا تکرار کرد و هنوز اطلاعات  دقیقی از منبع این هشدار روی گوشی های موبایل در دست نبود.

پس از گذشت حدود 50 دقیقه از وقوع اتفاق کم کم مسئولین مربوطه هم یک به یک وارد عرصه  اطلاع رسانی شدند و یکی تایید و  دیگری تکذیب می کرد.

به عنوان مثال  بایرام نژاد، رئیس مرکز لرزه نگاری کشور تاکید کرد زلزله قابل پیش بینی نیست و هیچ هشداری درخصوص وقوع زلزله صادر نکردیم، پس از او معاون اجتماعی پلیس فتا در خصوص هک شدن شبکه تلفن همراه و ارسال پیام جعلی زلزله اظهار کرد: یک قابلیت روی گوشی‌های اندروید است که اگر بچه ای در منطقه خاصی گم شود، شهرداری یا پلیس بتواند آن را پیدا کند، هیچ اتفاق یا تهدیدی برای هموطنان وجود ندارد.

پس از واکنش اکثر کانال های خبری و مسئولین که هنوز درگیر تاییدیه یا تکذیبیه این اتفاق عجیب بودند، مرکز لرزه نگاری ایران طی خبری اعلام کرد که هیچ گزارشی مبنی بر وقوع زلزله دریافت نشده است.

معاون وزیر کشور در واکنش به این اتفاق گفت: اشتباه فنی تیم تحقیقاتی همراه اول مسبب ماجرا بوده است، پس از او مدیرکل ارتباطات همراه اول در واکنشی اظهار کرد: از مشترکین خود معذرت خواهی می کنیم، هیچگونه هک و نفوذی نبوده است، مشکل خطای تیم تحقیقاتی برای تست قابلیت هشدار بلایای طبیعی بوده است.

با همه این تفاسیر شهروندان هنوز نمی دانند هک واقعی است؟ شیطنت  در اعلان هشدار رخ داده است؟ زلزله در راه است؟ آیا همراه اول  مقصر این ماجراست؟ و بسیاری سوالات دیگر که نه پاسخ دقیقی برای آنها در دسترس است و نه مسئولین دست از جدال تکثیر شایعات با یکدیگر بر می دارند.

به راستی  روند مدیریت بحران در کشور ما چگونه است؟ آیا قرار است با کوچک ترین مشکل شاهد جنگ رسانه ای تایید و تکذیب مسئولین مربوطه بمانیم؟ کاش در ابتدایی ترین مرحله بحران کمی کارشناسانه تر رفتار می کردیم و مردم میان حجم انبوهی از اخبار سردرگم نمی شدند.

ایرنا

هشدار زلزله 2

هشدار زلزله

 

کدخبر: 850669 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟