پزشکانی که با عشق جراحی می‌کنند/ خیراتی از جنس لبخند!

لبخندش با سایر کودکان متفاوت است دوست دارد بخندد ولی نمایان نیست. نقیصه ای مادرزادی مانع از طرح لبخند در صورتش است.مادر هم که دلش لَک می زند برای اینکه لبخندی همچون سایر کودکان بر صورت فرزندش ببیند.

برخی از پزشکان وعده داده که با جراحی بهبود می یابد ولی هزینه دارد. خانواده ازپس هزینه ها بر نمی آید. بیماری به ظاهر شکری و به باطن تلخ برای خانواده، مشکلی که از از بدو تولد، نوزاد را راهی بیمارستان می‌کند. در میان هزینه‌های سرسام آور زندگی، این مشکل امان برخی از خانواده ها که آمارشان هم کم نیست بریده است. علی از بیماران خوش شانسی است که در خراسان جنوبی با این مشکل دست و پنجه نرم کرده ولی با همت پزشکان خیر در تابستان امسال، اکنون این مشکل برای او برطرف شده است.

علی یکی از هزاران بیماری است که با مشکل لَب شِکَری یا لَبِ شکافته همراه بوده این بیماری یکی از نواقص زایشی بدن است. در این حالت بخشی از لب نوزاد باز می ماند و گوشت آن رشد کافی ندارد. حالت لب شکری ممکن است هم زمان با کام شکافته رخ بدهد. در حالت کام شکافته، بخش‌های چپ و راست سخت کام پیوستگی ندارند. در مناطق مختلف کشورحالت لب شکری را با نام های خرگوش لب، شکافته لب، لب چاک، چهارلب، سه لبه، سه لنج، کفیده لب، و شکرلب نیز می نامیدند.

تلخی لبخندی برای دردهای مشترک

بیماران شکاف کام و لب مشکلات مشترکی دارند که مشکل ظاهری و گفتار نادرست یا ناقص از مهمترین آنهاست که همین ۲ عامل سبب شده خیلی ها نتوانند شغل دلخواه خود را انتخاب کنند برخی به دانشگاه نمی روند حتی خیلی ها به ویژه دختران به همین خاطر قادر به ازدواج کردن نیستند. مشکلات فراوان دیگر از جمله اختلال در شنوایی، تکلم، دندان، فک و تغذیه نیز گریبانگیر این بیماران است.هزینه های درمان این بیماری اندک نیست و نیاز به پیگیری‌های فراوان و اقدام به موقع برای درمان دارد.

اگر چه درمان های شکاف کام و لب در مقاطع سنی مختلف با روش‌های گوناگون انجام می شود اما شاید به دلیل دسترسی نداشتن به یک پروتکل درمانی واحد نتایج حاصل از درمان این بیماران تا چند سال گذشته مطلوب ارزیابی نمی شد. بر همین اساس تخصصی ترین تیم جراحی پلاستیک و ترمیمی مناطق محروم سال ۱۳۸۶ با سرپرستی پروفسور عبدالجلیل کلانتر هرمزی در ایران راه اندازی شد.

این تیم از پزشکان متخصص با اقدامات داوطلبانه راهی مناطق محروم در کشور شده و با جراحی و درمان رایگان بیماران، لبخند را به صورت کودکان باز می گردانند.

۱۶ هزار درمان و ویزیت رایگان بیماران دچار شکاف کام و لب

عبدالجلیل کلانتر هرمزی رئیس هیأت مدیره مؤسسه خیریه مرهم و مسئول تیم جراحان پلاستیک داوطلب خدمت در مناطق محروم کشور است که تاکنون بیش از ۱۶ هزار درمان و ویزیت بیماران دچار شکاف کام و لب را به همراه تیمش در مناطق محروم انجام داده است.

وی در ارتباط با این اقدامات انسان‌دوستانه اظهارداشت: دور بودن از مرکز، کمبود امکانات و زیرساخت های حمل و نقل سبب شده پزشکان رغبتی به استخدام یا ماندگاری درمناطق مرزی و محروم نداشته باشند و این مسئله اکثر مواقع سبب نگرانی و سرگردانی بیماران و خانواده‌های آنها می‌شود.

وی بیان داشت: از زمان راه اندازی این تیم خیرخواهانه تاکنون بیش از ۱۶ هزار مورد ویزیت رایگان، بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ عمل جراحی شکاف لب و کام در قالب ۲۱ سفر به مناطق مرحوم کشور انجام شده است.

کلانتر هرمزی با اشاره به اینکه این میزان ویزیت و عمل جراحی یک آمار جهانی و در نوع خود بی نظیر است اما این به منزله بالا بودن آمار بیماران در کشور نیست بلکه ما خود را به این کار تخصصی مشغول کرده ایم، گفت: در همه جوامع از حدود هر ۷۰۰ نفر یک نفر دچار شکاف لب و از هر هزار نفر یک نفر متولد زنده دچار شکاف کام می شوند که این رقم در کشورهای پیشرفته ممکن است کمتر و در کشورهای توسعه نیافته بیشتر باشد.

شکاف لب از هر ۷۵۰ نفر تولد زنده یکی را مبتلا می‌کند

وی افزود: آمار دقیقی در مورد مبتلایان به شکاف لب و کام در کشور نداریم ولی طی تحقیقاتی که انجام گرفته حدود یک در ۷۵۰ یا یک در ۸۰۰ تولد زنده یک نفر دچار شکاف لب می شود و شکاف لب و کام علل مختلفی از جمله وراثت، استفاده از داروهای ضدتشنج، خواب آور و آرام بخش در سه ماهه اول بارداری، تابش اشعه ایکس به مادر باردار و ابتلای آن به بیماری های عفونی ویروسی همچون سرخک و سرخچه در سه ماهه اول بارداری دارد. گاهی نیز جهش یا متابولیسم ژنی می تواند سبب بروز این مسأله شود.

بهترین زمان برای درمان لب شکری

کلانتر هرمزی با بیان اینکه آمار ابتلا به شکاف کام و لب در میان جنسیت دختر و پسر تقریباً یکسان است، گفت: امروزه در کشور ما درمان شکاف لب و کام به صورت جراحی و مراقبتی انجام می گیرد که صد درصد با موفقیت همراه است و از بدو تولد تا ۱۶ سالگی بیمار باید تحت نظر چندین متخصص باشد.

این استاد گروه جراحی پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: متخصصین نوزادان، تغذیه، ارتودنسی، گفتاردرمانی، گوش، حلق و بینی، جراحی پلاستیک، مددکار اجتماعی، پروتزهای دهان و دندان از جمله متخصصینی هستند که باید فرد دچار شکاف کام و لب تحت مراقبت آنها باشند.

وی در مورد بهترین زمان درمان شکاف کام و لب گفت: سه ماهگی بهترین زمان درمان شکاف لب معمولی و یک تا یک و نیم سالگی بهترین زمان درمان و جراحی شکاف کام است.

عاشق میهنم هستم

کلانتر هرمزی با اشاره به اینکه من به تمام نقاط کشور حتی تمام دنیا سفر کرده اما بیش از پیش عاشق میهن خود هستم، خاطرنشان کرد: پزشکان باید بدانند در این استان مرزی بسترهای خوبی برای کار عاشقانه و خوب فراهم است.

پزشکانی که با عشق جراحی می‌کنند

در روزگاری که برخی از پزشکان در فضای واقعی و مجازی انگشت اتهام برای قصور و دریافت زیر میزی به سویشان دراز است وجود چنین پزشکانی همچون دکتر کلانتر هرمزی غنیمت است. به امید روزی که پزشکان بیشتری همچون پروفسور کلانتر هرمزی را در کشور شاهد باشیم و دانشجویان این رشته نیز بتوانند پا به رکاب این استاد معرفت و عشق به داد محرومان برسند و لبخند را با انجام جراحی‌های عشق مهمان لبان بیماران محروم و خانواده‌هایشان سازند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443464 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟