آمریکا هیچ گونه گام عملی برای احیای برجام برنداشته است / وزارت خارجه روسیه اعلام کرد

وزارت خارجه روسیه از بی توجهی آمریکا نسبت به لزوم احیای برجام انتقاد کرد. این بی توجهی در حالی رخ داده که از حدود سه ماه است مذاکرات میان ایران، کشورهای عضور 4+1، آمریکا و اتحادیه اروپا برای احیای برجام ادامه دارد. البته تا کنون مذاکرات برای احیای برجام در وین به نتیجه مطلوبی نرسیده است. مذاکرات برای احیای برجام در حالی ادامه دارد که دولت آمریکا با دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق در سال 2018 از این توافق خارج شد.

به گزارش رکنا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی هفتگی افزود: موضوع بازنگری و یا افزودن موارد جدید به برجام مطرح نیست.

وی تصریح کرد: در مذاکرات وین در زمینه توافق و هماهنگی ترتیب گام ها و اقدامات ایران و آمریکا برای احیای برجام تا حد زیادی پیشرفت حاصل شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: امیدواریم که مذاکرات برای بازگشت آمریکا به برجام تا روز 14 ماه جولای ، ششمین سالروز امضای برجام با موفقیت به پایان برسد.

دیپلمات ارشد روس تصریح کرد: ما معتقدیم که همه اقدامات لازم برای احیای برجام در این سند که با زحمت و بهای زیاد بدست امده قید شده است.

زاخارووا گفت: روسیه به همراه سایر طرف های برجام برای پایان هر چه سریعتر و موفق روند مذاکرات تلاش می کند و امیدوار است که حداکثر تا ششمین سالروز امضای برجام این امر تحقق یابد.

وی با بیان اینکه این یک تمایل روانی است، اظهار کرد: ارزش واقعی کار دستیابی به نتایج خوب است که بدون شک برای به دست آوردن آن امیدوار هستیم.

زاخارووا گفت: در این سه ماه هیات های شرکت کننده در مذاکرات توانستند در هماهنگ کردن پارامترها و اقدام گام به گام برای احیای برجام به پیشرفت های قابل توجهی دست بیابند.

وی افزود: همچنین پاسخ و استمرار گام هایی که آمریکا و ایران باید بردارند مشخص شد و نیز امکان تثبیت تعهدهای مربوطه و تامین شرایط راستی آزمایی آن بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

به گفته زاخارووا، در کنار تجدیدنظر و بازنگری کامل در تحریم های ضدایرانی اعمال شده از سوی آمریکا که با برجام و قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مغایرت دارد، اقدامات برای راستی آزمایی و بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران در ابعادی که در برجام به آن اشاره شده است اهمیت بسیار زیاد دارد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد: راز بقا و حفظ موجودیت برجام در این است که این توافق ها جایگزین منطقی دیگری ندارد و بدون آن تدابیر امنیتی آسیب پذیرتر می شوند.

وی همچنین گفت: انتظار می رود هفتمین دور مذاکرات درباره توافق هسته ای ایران در وین برگزار شود.

کدخبر: 701463 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟