بنابراین محتمل بود تصمیم جدید دولتمردان امریکا که بی تردید اهرمی برای اجرای راهبرد فشار مضاعف بر ایران و در تنگنا قرار دادن آن به شمار می‌آید، خوشایند اغلب کشورهای جهان قرار نگیرد. چنانکه ژاپن به عنوان یکی از نزدیکترین متحدان امریکا در صف اول مخالفان تصمیم ضد ایرانی ترامپ قرار گرفت. سه روز پیش رئیس جمهوری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. این برای اولین بار بود که امریکا یک نیروی نظامی رسمی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌داد. تصمیمی که علاوه بر واکنش تند مقام‌های ایرانی با مخالفت شمار زیادی از کشورها رو به رو شد. چنان که وزارت خارجه فرانسه این اقدام را تنش‌زا خواند و تصریح کرد: «ما از همه می‌خواهیم از تشدید تنش‌ها و بی‌ثبات کردن منطقه بپرهیزند.» امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز در گفت وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بر لزوم پرهیز از تنش‌های بیشتر و تلاش پاریس به حفظ برجام تأکید کرد. یکی از سخنگویان وزارت خارجه انگلیس نیز تصمیم امریکا مبنی بر تروریست اعلام کردن نیروی سپاه ایران را تصمیم داخلی واشنگتن دانست که قطعاً مورد حمایت لندن قرار نخواهد گرفت. چین و ژاپن هم اعلام کردند دنباله‌رو تصمیم جدید امریکا نیستند.

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن انتقاد از اقدام امریکا در «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران، بر لزوم پرهیز کشورها بویژه قدرت‌های بزرگ از قلدری و احترام گذاشتن به قوانین بین‌المللی تأکید کرد. تارو کونو، وزیر امور خارجه ژاپن هم با بیان اینکه توکیو رابطه نزدیک با ایران را حفظ کرده است و به همکاری برای رفع مشکلات از طریق مذاکره و گفت‌وگو ادامه می‌دهد، تأکید کرد: «ژاپن از اقدام واشنگتن در قراردادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی تبعیت نمی‌کند.»

همزمان با استقبال برخی از کشورهای منطقه همچون عربستان و بحرین از اقدام امریکا علیه سپاه ایران، کشورهایی مثل ترکیه و قطر با تصمیم ترامپ به مخالفت برخاستند. محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر که به ترکیه رفته، در کنفرانسی خبری با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود گفت: «اختلافات میان کشورها باید با گفت‌وگو حل شود؛ ایران کشوری است که وضعیت منطقه‌ای و جغرافیایی خود را دارد و این وضعیت می‌طلبد که ما به عنوان کشورهای همسایه ملاحظات مختلف درباره آن را در نظر بگیریم خواه با سیاست‌هایش موافق باشیم یا مخالف.» او تأکید کرد: «اگر با برخی از رفتارهای ارتش ایران یا هر ارتش دیگری مخالف هستیم راه‌حل آن تحریم نیست.»

چاووش اوغلو هم در این کنفرانس خبری گفت: «ایالات متحده امریکا این تصمیم را گرفته و تصمیمی یکجانبه در راستای تحریم‌ها و فشارها علیه ایران است. نمی‌توان این تصمیم واشنگتن را تعمیم داد.» او همچنین در گفت‌وگو با شبکه ان تی وی تصمیم امریکا را دارای پیامدهای جدی و خطرناک دانست. در همین حال رئیس جمهوری ترکیه همزمانی تحولات اخیر در منطقه ازجمله اقدام امریکا علیه سپاه و انتخابات رژیم صهیونیستی را اتفاقی غیر معمول توصیف کرد و گفت که این تحولات را به دقت دنبال می‌کند. همچنین «احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت خارجه عراق با اشاره به اینکه تصمیم امریکا علیه سپاه در راستای ثبات منطقه نیست، تأکید کرد:«اجازه نخواهیم داد خاک عراق، مقر یا گذرگاهی برای آسیب رساندن به کشورهای همسایه شود.» عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق نیز خبر داد که این کشور تماس‌هایی با عربستان، مصر و امریکا برای لغو تصمیم ترامپ مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریسم برقرار کرده است.

علاوه بر این رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که وزارت دفاع و سازمان اطلاعات امریکا مخالف این تصمیم دولت بوده و در خصوص عملیات نیروهای ایرانی علیه امریکا هشدار داده بودند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 468686 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟