انگلیس به نازنین زاغری حمایت دیپلماتیک اعطا کرد!

وزیر امور خارجه انگلیس بامداد امروز جمعه (به وقت تهران) در اقدامی غیرمعمول اعلام کرد به نازنین زاغری، محکوم امنیتی بازداشت‌شده در ایران حمایت دیپلماتیک اعطا می‌کند.

اعطای حمایت دیپلماتیک، بازداشت این جاسوس دو تابعیتی را از یک مسئله کنسولی به یک مسئله فی مابین دولت‌های دو کشور تغییر داده و با معرفی وی به عنوان نماینده سیاسی دولت انگلیس، فشارها را برای آزادی او افزایش خواهد داد.

در بیانیه «جرمی هانت» در این باره آمده است: «امروز من تصمیم گرفته‌ام که انگلیس گامی بسیار غیرمعمول برداشته و حمایت دیپلماتیک را [برای زاغری] به کار گیرد. بدین ترتیب، دولت انگلیس رسماً اذعان می‌دارد رفتارها با او مطابق با تعهدات ایران ذیل قوانین بین‌المللی نیست و این مسئله را به یک مسئله رسمی فی مابین دولت‌های دو کشور تبدیل می‌کند.»

وزیر خارجه انگلیس در ادامه این بیانیه آورده است: «تصمیم من یک گام مهم دیپلماتیک است که به تهران نشان می‌دهد رفتارش کاملاً نادرست است. بعید است این تصمیم مانند عصای جادویی عمل کرده و به نتایج یک شبه منجر شود، اما به کل دنیا نشان می‌دهد که نازنین بی‌گناه است و انگلیس تحمل نخواهد کرد که با یکی از شهروندانش تا این حد ناعادلانه رفتار شود(!)»

وزیر خارجه انگلیس در پایان این بیانیه ایران را به استفاده از «افراد بی‌گناه» به عنوان اهرم فشار دیپلماتیک متهم کرده و گفته از دولت ایران می‌خواهد نازنین زاغری را آزاد کند.

واکنش ایران به تصمیم انگلیس درباره زاغری

«حمید بعیدی‌نژاد»، سفیر ایران در انگلیس در واکنش به تصمیم هانت در توئیترش نوشت: «تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین الملل است و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است. حقوق بین‌الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولتها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.»

زاغری که از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم شده هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است.

این شهروند ایرانی-انگلیسی، هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد. رسانه‌های غربی بعد از بازداشت زاغری با راه‌اندازی هجمه‌های شدید تبلیغاتی مدعی شده بودند سفر او به ایران برای دیدار با خانواده خود صورت گرفته بود و او هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته است.

علی‌رغم این ادعاها، آبان‌ماه سال ۱۳۹۶، «بوریس جانسون» وزیر خارجه وقت انگلیس در پارلمان این کشور به صورت ناخواسته فاش کرد او هنگامی که بازداشت شد برای انجام یک مأموریت کاری از جانب تامسون رویترز به ایران سفر کرده بود و در حال آموزش روزنامه‌نگاران بود!برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 463048 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟