ساخت پانسمان هوشمند که وضعیت زخم را گزارش می دهد

به گزارش رکنا، تیمی از دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور ، پانسمانی به عنوان پچ حسگر موسوم به « PETAL » ابداع کردند که با قابلیت هوش مصنوعی به طور مداوم نشان می دهد وضعیت زخم چگونه است .

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، این بانداژ که در واقع یک دستگاه چند لایه شامل یک لایه زیرین نوار پزشکی است، به پوست اطراف زخم می‌چسبد. این پانسمان دارای یک لایه میانی به نام « پانل سیال» از جنس کاغذ مومی حاوی کانال‌های میکروسیالی است که در یک الگوی گل پنج گلبرگ چیده شده‌اند.

هنگامی که گلبرگ روی زخم گذاشته می‌شود، مایع از آن زخم به طور غیرفعال از طریق یک سوراخ در پانل سیال کشیده شده و به پنج کانال که گلبرگ‌های گل را تشکیل می‌دهند، توزیع می‌شود. در ادامه هنگامی که مایع به یک ماده شیمیایی موجود در مخزن در انتهای هر کانال می‌رسد، آن ماده شیمیایی در پاسخ به یکی از پنج شاخص زخم از جمله دما، pH، سطح اسید اوریک، رطوبت و غلظت یک محصول زائد متابولیک به نام « تری متیل آمین » ، تغییر رنگ می‌دهد.

با گرفتن عکس گوشی هوشمند از این بانداژ و سپس استفاده از یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل رنگ مخازن موجود در آن عکس، می‌توان وضعیت فعلی زخم را بدون برداشتن پانسمان ارزیابی کرد.

در آزمایش‌هایی که بر روی موش‌ها انجام شد، این فناوری در تشخیص زخم‌های مزمن و سوختگی التیام یافته از زخم‌های سوختگی ۹۷ درصد دقیق عمل کرد.

دکتر سو سیائودی (Su Xiaodi) دانشمند ارشد این مطالعه گفت: ما بانداژ حسگر PETAL را به گونه‌ای طراحی کردیم که نازک، انعطاف پذیر و زیست سازگار باشد که به آن اجازه می‌دهد تا به راحتی و با خیال راحت با پانسمان زخم برای تشخیص نشانگر‌های زیستی ادغام شود؛ بنابراین ما می‌توانیم به طور بالقوه از این پانسمان مناسب برای مدیریت سریع و کم هزینه مراقبت از زخم در بیمارستان‌ها یا حتی در محیط‌های مراقبت‌های بهداشتی غیر تخصصی مانند خانه‌ها استفاده کنیم.

شرح کامل این پژوهش در مقاله‌ای اخیرا در مجله Science Advances منتشر شده است.

کدخبر: 907815 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟