تلسکوپ شکارچی ناسا تصویر کره ماه را ثبت کرد

تلسکوپ فضایی ناسا مشهور به TESS نخستین تصاویر آزمایشی از کره ماه را به زمین ارسال کرده است.

 تلسکوپ فضایی ناسا مشهور به TESS، یا (Transiting Exoplanet Survey Satellite) نخستین تصاویر آزمایشی در طی پرواز‌های هفته پیش را به زمین ارسال کرده است.

این تلسکوپ فضایی که از نسل جدید تلسکوپ‌هاست و برای جست و جو و شکار سیاره‌های مشابه کره زمین با امکان یافت حیات فرازمینی به فضا پرتاب شده است در تاریخ ۱۷ ماه می‌ با رسیدن به فاصله ۸ هزارکیلومتری از کره ماه تصویری از آن منتشر کرده است.

حداقل دو سال طول می‌کشد تا این تلسکوپ بتواند درباره سیاره‌های فراخورشیدی برای دانشمندان اطلاعات بفرستد.تلسکوپ TESS در تاریخ ۱۸ آوریل سال جاری، از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال، با استفاده از موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب شده است، این تلسکوپ جانشین تلسکوپ فضایی کپلر و با فناوری‌های بسیار پیشرفته در ساخت، قرار است به بررسی بیش از ۲۰۰ هزار ستاره درخشان در کهکشان راه شیری بپردازد.

تلسکوپ TESS همچنین قرار است برای مشاهده و بررسی عنصر‌های تشکیل دهنده صورت فلکی آلفاقنطورس که دانشمندان تخمین می‌زنند احتمال حیات فرازمینی در آن وجود دارد نیز مورد استفاده قرار گیرد.

تا به امروز، این فضاپیما، مانور‌های خود برای افزایش مدار بیضوی را در اطراف مدار کره انجام داده است و در جدیدترین آزمایش‌ها، مرکز کنترل زمین، مدار گردشی آن را افزایش داده‌اند.اکنون این تلسکوپ، هر ۱۳ روز و هفت ساعت در مداری با ۳۷ درجه نسبت به کره ماه می‌چرخد.

دلیل قرار گرفتن در این مدار از نظر دانشمندان این است که تلسکوپ TESS، همیشه ۹۰ درجه نسبت به کره ماه زاویه داشته باشد تا جذب میدان گرانشی دوم نشود و در دهه‌های آینده مسیر فضاپیما آسیب نبیند.

کارشناسان امیدوارهستند با استفاده از داده‌های این تلسکوپ فضایی بتوانند گونه‌هایی از حیات فرازمینی حتی درحد میکروب و تک سلولی پیدا کنند.

تلسکوپ شکارچی ناسا به شکار رویداد‌های فضایی می‌رود

 

کدخبر: 382061 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟