ماهواره کوچک ساخت ناسا به ماموریت می رود

پژوهشگران ناسا امیدوارند ساخت فضاپیمای دلینجر به تولید ماهواره‌های مکعبی(کیوب‌ست) قابل اتکا منجر شود.به گزارش  گیزمگ، "سازمان فضایی آمریکا" (ناسا) در حال انجام آزمایش ماهواره کوچکی است که می‌تواند تاثیر زیادی بر ماموریت‌های فضایی آینده داشته باشد.

سفینه "دلینجر"(Dellingr) که ابعاد یک جعبه کفش را دارد و در تاریخ 20 نوامبر از "ایستگاه فضایی بین‌المللی" (ISS) به مدار نزدیک زمین پرتاب شد، نه تنها برای انجام عملیات علمی بلکه برای نشان دادن امکان تولید ماهواره های مکعبی قدرتمند و قابل اطمینان با میزان شکست کمتر، طراحی می‌شود.

ایده ماهواره های مکعبی که در اصل در سال 1999 توسط "دانشگاه دولتی پلی تکنیک کالیفرنیا" ابداع شد علاقه مهندسان، دانشمندان و شرکت‌های خصوصی را برانگیخته است

این ماهواره‌های کوچک از واحدهای 10 سانتی‌متری (4 اینچی) مکعبی شکلی ساخته می‌شود که ساخت و پرتاب آنها در کنار یک سفینه بزرگتر یا اعزام از ایستگاه فضایی بین‌المللی هزینه کمتری دارد.

علاوه بر موضوع اقتصادی، پژوهشگران امیدوارند که ماهواره‌های مکعبی، از فضاپیمای کوچک‌تر برای انجام وظایفی که امروزه تنها توسط ماهواره‌ای به اندازه یک اتوبوس انجام می‌شوند، بتواند کار کند.

مشکل این است که ماهواره‌های مکعبی تا حدودی غیرقابل اتکا هستند. این موضوع تعجب‌آور نیست چون بیشتر ماهواره‌های کوچک، نمونه های تحت آزمایشی هستند که اغلب با کنترل کیفیت کم و یا بدون کنترل، برای یک بار استفاده طراحی یا ساخته می‌شوند. به گفته ناسا، احتمال شکست ماهواره‌های مکعبی 50 درصد است. برای غلبه بر این مشکل، در سال 2014، "مایکل جانسون" (Michael Johnson)، تکنسین ارشد "مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا" در مریلند ایده فضاپیمای دلینجر را مطرح کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 332630 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟