هر فصل «پایتخت» می تواند در دانشگاه ها مورد گفتمان قرار گیرد!

به گزارش گروه هنری رکنا، حسین سلطان محمدی، منتقد سینما و تلویزیون، در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا به تاثیرگذاری سریال «پایتخت» در جامعه اشاره کرد و گفت: این سریال در شش فصل گذشته نوسانات بسیاری پشت سر گذاشته است اما چون با روحیه و هویت عمومی مردم درگیر است و ذهنیت اشخاص سیاسی، فرهنگی و ... را متمرکز خود می کند یکی از معدود برنامه های تلویزیون است که بیانگر رفتار عمومی مردم، بازتاب جامعه و تسکین دهنده اندیشه های مردم است.

او با اشاره به ساخت فصل هفتم این سریال بیان داشت: با اینکه طعنه‌ها، سخره ها و انتقادات ریز و درشتی به «پایتخت» می شود اما باز هم اثری است که قابلیت سرمایه گذاری مجدد را دارد تا سری هفتم آن با داستان متفاوتی آغاز به کار کند.

سلطان‌محمدی ادامه داد: در هر سری از «پایتخت» می توان تحلیل‌های جامعه شناسانه ای داشت. فصل قبل با دوره اوج داعش همراه بود، فصل قبل تر با روایت انتخابات شورای شهر همخوانی داشت و به همین منوال تا فصل یک که نگاه انتقادی به مهاجرت از شهرستان به تهران را داشت. درواقع «پایتخت» می خواهد بگوید همه جای ایران می تواند پایتخت و محل سکونت باشد و مهاجرت هیچ مفهومی ندارد.

این منتقد تصریح کرد: باوجود تمام اظهارنظرهای منفی، این سریال ارزش این را دارد که سری جدید آن هم ساخته شود. اتفاقا به نظر من بیشترین استقبال از «پایتخت» همین فصل ششم بود. در نوروز امسال مردم مجور بودند خانه بمانند، طبیعتا فرصت بیشتری برای سریال دیدن داشتند و ذهن آنها آزادتر بود.

حسین سلطان محمدی بیان داشت: بسیاری از کسانی که برای «پایتخت» حاشیه ساختند می خواستند بگویند کشف ذهنی ما مهم است وگرنه این سریال با هر داستانی، داستان مردم ایران بوده و است.

او در پایان اظهار داشت: در مقطع ارشد دانشگاه آزاد دیدم فصل های متفاوت «پایتخت» را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهند. به نظرم این موضوع می تواند به تمام دانشگاه ها رسوخ پیدا کند و به عنوان تحلیل دانشگاهی آن را مورد گفتمان قرار دهند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 560686 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟