بازیگران معروف در شرایط خاص قرار گرفتند +عکس ها

سریال «شرایط خاص» به کارگردانی وحید امیرخانی و تهیه کنندگی سیدمرتضی فاطمی این روزها در حال تصویربرداری است تا برای پخش از تلویزیون آماده شود. در یکی از شب های بهاری به پشت صحنه این سریال رفتیم تا در جریان روند تولید آن قرار بگیریم؛ سریالی که داستان آن با حال و هوای یک کمدی موقعیت رقم می خورد و قصه یک جابه جایی را روایت می کند.

لوکیشن سریال یک خانه حیاط دار در منطقه پاسداران است که این منزل در قصه به پروانه معصومی تعلق دارد.

امیرخانی کارگردان پشت مانیتور نشسته و صحنه ای که قرار است تصویربرداری شود متعلق به سکانس بیستم از قسمت ۱۴ سریال است. ساعت حدود ۱۸ عصر است و باران بهاری به شدت می بارد. در فیلمنامه این صحنه بارانی نیست اما حالا که هوا بارانی است این صحنه را با همین حال و هوا تصویربرداری می کنند.

وحید امیرخانی و عوامل پشت صحنه در داخل منزل هستند و بازی ها و دیالوگ ها در حیاط انجام خواهد شد. بعد از یک هماهنگی در پشت و جلوی دوربین دستیار کارگردان سه دو یک می دهد و تصویربرداری را شروع می کنند.

کامبیز دیرباز در نقش آصف بازیگر Actor این صحنه، یک تسبیح در دستانش است و در داخل منزل قدم می زند و شمارش می کند. بعد از شماره چهار که به آرامی آن را ادا می کند، وارد حیاط می شود. پروانه معصومی در نقش مرضیه در حیاط نشسته و در حال بافتن یک لباس است و از راه رفتن های زیاد دیرباز کلافه می شود.

فعلا بازیگران به صورت تمرینی بازی می کنند و در چند دیالوگ اولی که بین شان رد و بدل می شود تصویربرداری را متوقف می کنند. باران اردیبهشت به شدت می بارد، باران همراه با طوفان است و درخت های حیاط را هم تکان می دهد. یک نفر این طرف پشت صحنه می گوید باران اینقدر شدید است که ممکن است مخاطب بعد از دیدن سریال فکر کند از باران مصنوعی استفاده کرده ایم.

هر از گاهی صدای رعد و برق هم از آسمان می آید و عوامل مجبور هستند بعضی از میزانسن ها و اتفاقات سریال را به خاطر باران تغییر دهند.

بعد از این تغییرات دوباره تصویربرداری را شروع می کنند. دیرباز طول اتاق را قدم می زند و بعد وارد حیاط می شود و این بار صدای شمارش هایش را نمی شنویم.

پروانه معصومی در حیات زیر سقف کوچکی روی یک صندلی نشسته و در حال بافتنی است.

مرضیه: چته مادر؟

آصف: هیچی.

مرضیه: به من نگو هیچی، من می فهمم یه چیزی داره اذیتت میکنه.

آصف: نمی دونم شاید نمی تونم درست تصمیم بگیرم.

مرضیه: خب استخاره بگیر.

آصف دو دستش را بالا می برد، چشمانش را می بندد و بعد آنها را به هم نزدیک می کند و می گوید: حل شد.

معصومی از نحوه استخاره اش تعجب می کند و می پرسد این چه مدل استخاره بود و آصف توضیحاتی به شوخی ارایه می کند.

همین صحنه را از زاویه ای دیگر می گیرند و بعد تصویربرداری را متوقف می کنند. کارگردان جلو می رود و توضیحاتی درباره دیالوگ ها به دیرباز می دهد، کلماتی را کم و زیاد می کند و با هم تغییرات اندکی ایجاد می کنند.

ادامه این سکانس به قصه خواستگاری می رسد و آصف می گوید که امشب می خواهد نیمه دیگر دینش را کامل کند.

بعد از گرفتن این سکانس، تصویربرداری متوقف می شود و عوامل استراحت می کنند. کامبیز دیرباز در همین دقایق درباره حضورش در این سریال و اولین همکاری اش با وحید امیرخانی به خبرنگار مهر توضیح می دهد: من فیلم «در مدت معلوم» را از وحید امیرخانی دیده بودم که فکر می کنم فیلم یکدست و بانمکی بود و تکلیف آن هم روشن بود. من احساس کردم او از جوانانی است که با شروع خوبی وارد سینما Cinema شده و خیلی هم حرفه ای کار می کند.

من چندین سال در فضای داستان های تلخ و تراژیک را کار کردم و دل خودم هم برای کمدی و یک فضای شیرین تنگ شده بود

وی ادامه می دهد: من هم همیشه دنبال سلیقه ها و کارگردان های متفاوت با دیدگاه های مختلف هستم چون باعث می شود من هم فضاهای متفاوتی را تجربه کنم. دلیل دیگر این همکاری این بود که من چندین سال در فضای داستان های تلخ و تراژیک را کار کردم و دل خودم هم برای کمدی و یک فضای شیرین تنگ شده بود.

دیرباز با اشاره به حضورش در ابن سریال بیان می کند: من احساس کردم این سریال موقعیت شیرینی دارد و درصد بالایی از فضایی را که مورد انتظارم است، دارد. شاید این اثر یک کمدی که مخاطب با آن قهقهه بزند، نباشد اما بعد از دو سال فضای تراژیک و غم انگیزی که با قصه های سعید نعمت الله پشت سر گذاشتم احساس کردم این کار می تواند برای خودم هم تنفس باشد.

گفتگویم با دیرباز به پایان می رسد اما عوامل همچنان منتظر هستند تا بازیگران دیگر نیز از راه برسند و باقی سکانس ها را تصویربرداری کنند.

در این فاصله سراغ وحید امیرخانی کارگردان سریال می روم و او درباره وضعیت تلویزیون و ساخت سریال در شرایط کنونی می گوید: تلویزیون در حال حاضر در شرایط خوبی به لحاظ مخاطب قرار ندارد. من کاری به آمارهایی که نسبت به مخاطبان سریال ها و برنامه ها اعلام می شود، ندارم ولی آنچه در جامعه می بینم این است که تلویزیون در میان مردم شرایط ایده آلی ندارد.

وی ادامه می دهد: من بدون لحاظ کردن کیفیت کارها می گویم که بازار Store مخاطب گرم نیست و همین شرایط انگیزه ای شد که باتوجه به حساسیت ها و ممیزی ها به فکر ساخت سریالی برای مخاطبان باشم که از جذابیت برخوردار باشد و مخاطب با آن حال خوبی داشته باشد.

امیرخانی با اشاره به متن فیلمنامه سریال «شرایط خاص» توضیح می دهد: متن این سریال پیش از این در گروه های مورد نظر فیلم و سریال تصویب شده بود و زمانیکه قرار شد من آن را کارگردانی کنم یک بار دیگر به همراه نویسنده ها، آن را بازنویسی کردیم.

این کارگردان که اولین سریال خود را می سازد درباره شرایط مالی صداوسیما عنوان می کند: تلویزیون، بودجه خوبی ندارد، برای ساخت سریال ها زمان کمی دارد و رقابت برای قرار گرفتن در کنداکتور و پخش مناسب زیاد است. همه اینها شرایط را خاص می کند که هم جذاب است هم می تواند سازنده را پس بزند و انرژی بگیرد.

دست شما در شرایط فعلی در ساخت کمدی بسته است چراکه کمدی درست کار کردن خیلی سخت است

کارگردان فیلم سینمایی Movie «در مدت معلوم» درباره ساخت آثار کمدی در شرایط کنونی نیز می گوید: دست شما در شرایط فعلی در ساخت کمدی بسته است چراکه کمدیِ درست کار کردن خیلی سخت است. محدودیت های زیادی اعمال می شود و نظر مدیران هم باید تامین شود و همه اینها شرایط کار در تلویزیون را ویژه می کند.

شرایط خاص

امیرخانی با اشاره به فضای کمدی سریال «شرایط خاص» توضیح می دهد: ما با توجه به فضا و قصه خواستیم موقعیت هایی کمدی دربیاوریم که صرفا طنازی در دیالوگ نباشد بلکه موقعیت ها هم مخاطب را بخنداند و درگیر کند. زیرمتن ما قصه ای تلخ است و به نوعی می توان گفت موقعیتی کمدی در یک بستر دراماتیک است.

شرایط خاص

گروه عوامل شب کار هستند و نزدیک ساعت ۲۱ می شود که بازیگران دیگری از جمله نادر سلیمانی و مریم سعادت هم به لوکیشن وارد می شوند. هنوز کار را شروع نکرده اند و بازیگران در حال گفتگو با یکدیگر و دیگر عوامل هستند تا باقی کار را در شب ادامه دهند. لوکیشن سریال را ترک می کنم اما عوامل تا پاسی از نیمه شب باید در همین خانه بمانند و ادامه قصه ای را بازی کنند که شرایط خاصی را برای همه رقم زده است.

 

 

کدخبر: 384335 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟