به تماشای شکوه «تئاتر خیابانی» در نگین تماشایی گیلان با برگزاری یک جشنواره ملی

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی «شهروند» لاهیجان پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام کاظم نظری آمده است:

«نمایش دغدغه‌های پیدا و پنهان زندگی آدمی ونشان دادن رفتارفکری وآرمان‌های ذهنی او، وبه بیانی دیگر، تلاش برای به تماشا گذاشتن«آنچه بوده و نیست» یا «بودنی هایی که می‌تواند بسی شایسته‌تر باشد» رسالت اصلی هنرتئاتر است. چه بر صحنه، چه در خیابان و چه در حرکت عروسک‌ها و سایه‌ها، که هرچه باشد تلاش برای نشان دادن هنرمندانه خواسته‌ها و ذهنیّاتی است که در روح آدمی به طور دائم در رفت و آمد است.

و در این میان، هنر نمایش هرچقدر به بیان ناهنجاری‌ها و واقع نمایی کاستی‌ها در زندگی فردی و زیست اجتماعی او، هنرمندانه تر بپردازد، یقیناً به رسالت بزرگ این هنر مردمی و دیرپا نزدیک‌تر شده است. مضافاً اینکه این تاثیرگذاری با محور قرار دادن نقش اساسی شهروندان در اداره شهر و هم رسانی‌های همگانی برای شکل دهی و بهبود روابطی سالم‌تر و رو به رشد‌تر، هم ساز شود.

در این صورت است که هنرنمایش به مرزهای موفقیت خود در ایفای نقش توسعه محور و ارتقا دهنده فرهنگ عمومی، نزدیک‌تر شده است ؛ به ویژه با چاشنی پیشنهادات و راهکارهایی مناسب و متناسب همراه یادآوری ظرفیت‌های بومی انسانی، محیطی، گردشگری و همچنین  قابلیت‌های آیینی و مردمی هر خطّه ازمیهن اسلامی ایران عزیز؛

تمامی آنچه که گفته شد در شمایلِ «تئاترخیابانی»، یعنی این نزدیک‌ترین فرم هنری به جامعه مخاطبی امروز، جلوه‌ای موفّق‌تر و رساتر دارد.

این گونه نمایشیِ رسا، با تاکید بردغدغه‌مندی هنرنمایش در ارتباط با زندگی روزمره همین مردم، می‌تواند با بیانی واقع بینانه‌تر، صمیمی‌تر و البته نزدیک به زبان مردم، در ورای تلخی کاستی‌ها و فروگذاشته‌ها، شیرینی امید به بهبود و شور و شعورو ارتقاء انگیزه‌های زندگی بخش را در دل و نگاه اجتماع و در ابعاد و شئون مختلف به خوبی منتشر کند.

شرط این میزان تاثیرگذاری‌، نزدیکی بیشتر به متن خواسته‌ها و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تمامی مردمی است که صادقانه و فروتنانه، با همه داشته هایشان، پای آرمان‌های کشور عزیز خویش ایستاده‌اند و هرروز، نگاهی عمیق‌تر به دیدن و مرتفع شدن  کاستی‌ها دارند.

این توقع را، اینک می‌توان درحرکت امید بخش «دوازدهمین جشنواره ی سراسری تئاتر خیابانی شهروند؛ لاهیجان»،این نگین تماشایی گیلان اصیل، به روشنی و اطمینان سراغ گرفت.

اینجانب از صمیم جان، توفیق روزافزون تمامی گروه‌های حاضر در صحن این رویداد ملّی و عزّت و پیشرفت هنرمندان فکور و پرشور آن خطّه فرهنگ مدار و همچنین سربلندی همکاران توانمندمان در آن سامان را از درگاه ایزد منّان خواهانم.»

دوازدهمین جشنواره تئاتر خیابانی «شهروند» نوزدهم تا بیست و دوم مهرماه سال 1402 توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، شهرداری لاهیجان،  انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه های دیگر در شهر لاهیجان برگزار می شود.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟