بیوگرافی محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

محمدرضا پورابراهیمی که جوانترین معاون استاندار در بین استان‌های کشور بود با بهره گیری از توان اجرایی و تسلط کامل بر مباحث علمی با بکارگیری تیم‌های دانشگاهی توانست در پیشرفت‌های مهمی در توسعه اقتصادی استان کرمان دخیل باشد، به طوری که برای اجرای طرح‌های بزرگی مانند پتروشیمی ،پالایشگاه، فولاد، نیروگاه و ... در استان کرمان گام برداشت.

به گزارش رکنا اقتصادی، محمدرضا پورابراهیمی متولد شهرستان رفسنجان در سال ۱۳۴۹ است. پورابراهیمی در خانواده ای مذهبی متولد شد. وی در سال ۱۳۶۸ در رشته اقتصاد دیپلم گرفت.

در سال ۱۳۶۹ در رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۳۷۴ در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی دانشگاه شهید بهشتی تحصیل خود را ادامه داد و پس از فارغ التحصیل شدن در دانشگاه‌های استان اصفهان و کرمان، مدرس دروس تخصصی رشته های مدیریت، حسابداری و اقتصاد شد.

برای اخذ دکتری مدیریت مالی، وارد دانشگاه تهران شد و با توجه به ارتباط فعالیت‌های بازار سرمایه کشور با تخصص رشته تحصیلی‌اش از سال ۱۳۸۲ وارد بازار سرمایه کشور شد و به عنوان اولین موسس و مدیر بورس منطقه‌ای کرمان، فعالیت‌های تخصصی بازار سرمایه استان کرمان را در ابتدای سال ۱۳۸۳ در دست گرفت و عضو هیئت علمی در دانشکده مدیریت دانشگاه شهید باهنر در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد شد و تدریس را آغاز کرد.

وی پس از حضور اثرگذار و فعال در بورس اوراق بهادار کشور به عنوان مدیر برتر شناخته شد و توسط استاندار کرمان از سال ۱۳۸۴ مسئولیت معاونت اداری و مالی و برنامه ریزی استانداری کرمان را عهده دار شد. پورابراهیمی که جوانترین معاون استاندار در بین استان‌های کشور بود با بهره گیری از توان اجرایی و تسلط کامل بر مباحث علمی با بکارگیری تیم‌های دانشگاهی توانست در پیشرفت‌های مهمی در توسعه اقتصادی استان کرمان دخیل باشد، به طوری که برای اجرای طرح‌های بزرگی مانند پتروشیمی ،پالایشگاه، فولاد، نیروگاه و ...  در استان کرمان گام برداشت.

سوابق تحصیلی و اجرایی پورابراهیمی در بازار سرمایه و بورس باعث شد در آذر ماه سال ۱۳۸۴ به پیشنهاد وزیر اقتصاد و تصویب هیئت وزیران یکی از خبرگان مالی کشور شورای عالی بورس شود تا با اعضای دیگر شورای عالی بورس کشور (وزیر بازرگانی، وزیر اقتصاد ودارایی، رئیس کل بانک مرکزی، دادستان کل کشور، رؤسای اتاق تعاون و بازرگانی ایران و رئیس سازمان بورس ) ایفای نقش در مهمترین شورای اقتصادی کشور را داشته باشد.

در سال ۱۳۸۶ با موافقت استاندار کرمان به شرط قبول حکم مسئولیت پیگیری طرحهای اقتصادی استان کرمان  و نیاز مبرم مجموعه های کلان اقتصادی کشور راهی تهران شد و در سمت معاونت برنامه ریزی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی، بزرگترین مجموعه اقتصادی کشور شروع به فعالیت کرد. همزمان به دعوت دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در حوزه اقتصادی کلان کشور همکاری خود را جهت تدریس دروس تخصصی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آن دانشگاه شروع کرد.

سوابق و مسئولیت های اجرایی

● عضو بسیج اساتید کشور

● نایب رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری صبا تامین

● عضو هیئت امناء بنیاد نخبگان استان کرمان

● عضو هیئت مدیره کانون نهادهای مالی ایران

● عضو هیئت امناء دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه ولیعصر (عج)

● نماینده دوره نهم، دهم و یازدهم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی

● نایب رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و عضو شورای اقتصاد کشور

● عضو شورای پول و اعتبار کشور

● عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی

● عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

● رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور

● عضو شورای مرکز رشد زیست فناوری پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و زیست فناوری وزارت علوم

● عضو شورای پارک فناوری پردیس تهران

● رئیس گروه مدیریت مالی دانشگاه تهران (پردیس البرز)

● استاد راهنما، مشاور و داور دهها پایان نامه و رساله کارشناسی ارشد و دکتری

● پژوهشگر نمونه دانشگاه شهید بهشتی در سال ۱۳۹۰

● عضو کمیسیون دائمی هیأت امناء دانشگاه ولیعصر

● عضو هیأت امناء دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

● رئیس تالار بورس و اوراق بهادار استان کرمان

● رییس هیأت مدیره شرکت بورس کالا

● عضو حقیقی شورای عالی بورس اوراق بهادار کشور به عنوان خبره مالی بخش خصوصی (دو دوره)

● رئیس هیأت مدیره شرکت کارگزاری رضوی

● عضو هیأت مدیره شرکت تأمین سرمایه امین

● عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری سبحان

● عضو هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری آتیه تأمین اجتماعی

● معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی استانداری کرمان

● عضو هیأت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران

● معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی "شستا"

● رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری

● عضو هیأت مدیره شرکت ایرانول

● مشاور عالی شرکت بیمه ایران در امور بازار سرمایه و پول

● مشاور عالی اقتصادی ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

● عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی

● دبیر تشکل‌های اسلامی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان

● نماینده وزیر علوم در هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه صنعتی کرمان

سوابق جنگ و جبهه

دکتر محمدرضا پور ابراهیمی با اینکه زمان جنگ تحمیلی سن زیادی نداشت، در سال ۱۳۶۴ در سن ۱۵ سالگی به واسطه بسیجی بودن به جبهه رفت و تا پایان جنگ در ۱۳۶۷ در بیشتر عملیات های دوران دفاع مقدس مانند کربلای یک (منطقه عمومی مهران) ،کربلای چهار (منطقه عمومی ام الرصاص)، والفجر هشت (منطقه عمومی فاو)، والفجر ده (منطقه عمومی حلبچه) و کربلای پنج (منطقه عمومی شلمچه) حضور داشت.

وی در سال ۱۳۸۹ در سمت رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی ریاست جمهوری انتخاب شد و بعد از آن نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری جهت تنظیم سند ملی تجاری سازی شد تا عضوی از کار گروه تجاری سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی شود.

در سال ۱۳۹۰ کتاب " درک و تحلیل صورت های مالی " را تألیف کرد که باعث شد دکتر پورابراهیمی به عنوان پژوهشگر نمونه دانشگاه شهید بهشتی انتخاب شود. محمدرضا پورابراهیمی تألیفات زیادی در حوزه تخصصی مسائل اقتصادی دارد که تعدادی از آن ها در مجله پژوهشهای دانشگاه تهران منتشر شده است.

دکتر پورابراهیمی در دوره نهم مجلس به عنوان یکی از چهره های شاخص و محوری مجلس در حوزه های اقتصادی شناخته شد. پور ابراهیمی در مجلس نهم از محور های کلیدی انجام تحقیق و تفحص از شرکت ملی مس و صنعت بیمه ایران بوده است.

با حکم مقام معظم رهبری پورابراهیمی در سال ۱۳۹۷ عضو شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا کشور شد.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟