صدور حکم زندان برای کسانی که واکسن کرونا تزریق نمی کنند/ در فیلیپین

تزریق واکسن کرونا در بسیاری از نقاط دنیا اجباری است.

رئیس جمهور فیلیپین اعلام کرد در صورت عدم تزریق واکسن کرونا افراد زندانی خواهد شد.

به گزارش رکنا، دوترته شب گذشته طی یک نطق تلویزیونی دلخوری خود را از مردم برای بی توجهی به درخواست های مکرر دولت برای تزریق واکسن کرونا ابراز کرد و به پلیس دستور داده تا در تمام روستاها کسانی را که از واکسن زدن سرباز می زنند را شناسایی کنند.

او در ادامه افزود: «در این کشور با بحران مواجه هستیم و وضعیت اضطراری است. اگر نمی خواهید واکسینه شوید دستگیر می شوید. اگر با واکسیناسیون موافق نیستید از این کشور بروید. می توانید به هند یا آمریکا بروید.»

سخنان جنجالی رئیس جمهوری فیلیپین مانند همیشه واکنش های متفاوتی در میان کارشناسان، مخالفان و موافقانش داشته است.

گروهی از وکلا و مخالفان سیاسی رئیس جمهوری فیلیپین به سخنان روز سه شنبه او در تلویزیون مبنی بر تهدید مردمی که از واکسن زدن اجتناب می کنند به دستگیری و زندانی شدن انتقاد کردند. یکی از وکیل ها نیز اعلام کرد چنین سخنان و تهدیدهایی اساسِ قانونی ندارد.

منتقدان معتقدند صحبت های شب گذشته رئیس جمهوری فیلیپین واکنش و پاسخی اشتباه به همه گیری ویروس کروناست که تا کنون جان دستکم ۲۴ هزار نفر را در فیلیپین گرفته و بیش از یک میلیون نفر را نیز مبتلا کرده است.  

به گفته « ایدر اولالیا » رئیس اتحادیه ملی وکلای فیلیپین تهدید رئیس جمهوری کاملا غیرقانونی است و  در این امر تصمیم هر فرد و استقلال در تصمیم گیری باید لحاظ شود.

وی در ادامه افزود حتی در مواردی که مردم را به واکسن زدن ترغیب می کنیم هیچ شخصی نباید به دلیل واکسن نزدن زندانی یا جریمه شود و یا به زور و غیرداوطلبانه مجبور به استفاده از واکسن شود . واکسن زدن موضوعی انتخابی است.

پیش تر در یک برنامه تلویزیونی «سالوادور پانلو» مشاور ارشد حقوقی اعلام کرده بود بسیاری از فیلیپینی ها بی میلی خود را درباره تزریق واکسن ابراز کردند. براساس نظرسنجی ۶۱ درصد مردم فیلیپین تمایلی به تزریق واکسن کرونا ندارند.

بر پایه این گزارش، فیلیپین یکی از کانون های انتشار ویروس کرونا در میان کشورهای آسیای جنوب شرقی است. وزارت بهداشت این کشور روز سه شنبه، ۳ هزار و ۶۶۶ مورد ابتلای جدید در شبانه روز گذشته ثبت کرد و آمار کلی موارد ابتلا در این کشور به یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر رسید.

روز دوشنبه دولت فیلیپین از امضای قراردادی با شرکت آلمانی-آمریکایی  فایزر بیونتک برای تامین ۴۰ میلیون دوز واکسن خبر داده بود تا به سبد ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز از واکسن های شرکت های دیگر برای انجام واکسیناسیون سراسری در این کشور اضافه شود.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟