بیماری‌های مقاربتی شایع کدامند؟

 

چه کسی بیشتر در معرض خطر است؟

هر دو مرد و زن در معرض خطر مساوی برای STD هستند، اما این عوارض اغلب برای زنان جدی‌تر است، از جمله بیماری التهابی لگن (PID)، ناباروری در زنان باردار، نقص و سقط جنین. کلامیدیا و سوزاک در صورت عدم درمان می‌توانند باعث ناباروری زنان شوند و هر بیماری مقاربتی احتمال ابتلا به HIV را افزایش می‌دهد.

عامل خطر اولیه برای ابتلا به STD، مقاربت یا تماس جنسی محافظت نشده است. مهم است که بدانید همه افراد مبتلا به  بیماری‌های مقاربتی علائمی ندارند. بالاترین خطر برای گروه‌های خاصی است که عبارتند از:

  • آن‌هایی که چندین شریک جنسی دارند، یا شرکایشان با چندین نفر دیگر رابطه جنسی دارند
  • افراد در روابط غیر تک همسری که در حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده نمی‌کنند
  • سابقه ابتلا به STI
  • سوءمصرف کنندگان مواد، به ویژه آن‌هایی که مواد مخدر تزریقی استفاده می‌کنند، زیرا تمایل به انجام رفتارهای جنسی پرخطر دارند
  • جوانانی که 50 درصد از کل موارد STI را تشکیل می‌دهند
  • مردانی که داروهای اختلال نعوظ مصرف می‌کنند

تشخیص

یک پزشک متخصص زنان (برای خانم‌ها) یا اورولوژ (برای آقایان) می‌تواند با معاینه و انجام آزمایش، بیماری‌های مقاربتی را تشخیص دهد. آنها سوالات شخصی در مورد سابقه جنسی شما خواهند پرسید. مهم است که صادق باشید تا بتوانید کمک بگیرید. 

همچنین ممکن است پزشک یک نمونه مایع از واژن یا آلت تناسلی یا آزمایش خون برای تشخیص ویروس بگیرد.نمونه‌های آزمایشگاهی می‌توانند نشان دهند که چه بیماری‌های مقاربتی باکتریایی یا ویروسی وجود دارد.

  • آزمایش خون می‌تواند نشان دهد که آیا شما به بیماری آلوده کننده خون مبتلا هستید یا خیر.
  • نمونه‌های ادرار می‌توانند نشان دهند که آیا در ادرار شما باکتری ناشی از یک بیماری مقاربتی وجود دارد یا خیر.
  • نمونه‌های مایع می‌توانند نشان دهند که آیا زخم‌های فعال دارید و به تشخیص نوع عفونت کمک می‌کند.

انواع شایع STD

بعضی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

HIV 

ویروسی است که توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را از بین می‌برد. افراد مبتلا به HIV ممکن است برای مدت طولانی پس از ابتلا به عفونت احساس بیماری نکنند. اما اگر این عارضه به موقع تشخیص داده و درمان نشود، در نهایت احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌های تهدید کننده زندگی و انواع خاصی از سرطان بسیار زیاد است.

این ویروس اغلب در طول فعالیت جنسی منتقل می‌شود. همچنین می‌تواند با استفاده از سوزن‌های مشترکی که برای تزریق داروها استفاده می‌شود، منتقل شود.

HPV یا زگیل تناسلی

hpv یک بیماری شایع مقاربتی است که برخی از انواع آن می‌توانند باعث ایجاد زگیل تناسلی شوند. زگیل تناسلی زائده‌های نرم، مسطح یا برآمده‌ای هستند که در واژن، مقعد، آلت تناسلی و گاهی دهان ایجاد می‌شوند. عامل اصلی به وجود آورنده آن‌ها نوعی ویروس DNA دار با نام HPV یا پاپیلومای انسانی می‌باشد. ویروس اچ پی وی عمدتا از راه ارتباطات جنسی منتقل شده و نوع کم خطر (Low Risk) آن باعث بروز زگیل‌های تناسلی می‌شود. انواع پرخطر (High Risk) این ویروس می‌توانند باعث سرطان‌های دهانه رحم و مقعد شوند.

HPV یا زگیل تناسلی

به طور کلی تمامی زگیل‌هایی که در بدن فرد به وجود می‌آیند در اثر ابتلا به ویروس HPV می‌باشد و عامل دیگری در بروز آن سهیم نیست. اما تایپ ویروسی که منجر به ایجاد زگیل تناسلی می‌شود، با زگیل‌های نواحی دیگر بدن متفاوت است.

بهترین راه برای پیشگیری از زگیل تناسلی، دریافت واکسن HPV است که فرد را در برابر عفونت با هر 9 نوع سویه HPV از جمله انواع 6 و 11 که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند، محافظت می‌کند.

انتخاب پزشک متخصص و با تجربه برای درمان زگیل تناسلی از اهمیت بالایی برخوردار است و نباید از کنار این موضوع به سادگی بگذرید. دکتر زارعی در کلینیک پایتخت یکی از بهترین پزشکان برای لیزر و کرایو زائده های زگیل تناسلی است که با استفاده از دستگاه های مدرن لیزر در کوتاه ترین زمان این عارضه را درمان می‌کند.

اطلاعات بیشتر در مورد علائم و انواع زگیل تناسلی را در کلینیک پایتخت مشاهده کنید.

کلامیدیا

کلامیدیا هم یکی از شایع‌ترین بیماری مقاربتی گزارش شده در ایالات متحده است که می‌تواند هم مردان و هم زنان را مبتلا کند. این عفونت ممکن است باعث ترشح غیرطبیعی دستگاه تناسلی و سوزش همراه با ادرار شود. در زنان، کلامیدیا درمان نشده ممکن است منجر به بیماری التهابی لگن (PID) شود.

کلامیدیا با آنتی بیوتیک قابل درمان است. متأسفانه، بسیاری از افراد مبتلا به کلامیدیا علائم عفونت کمی دارند یا اصلاً علائم عفونت ندارند. شایع‌ترین و جدی‌ترین عوارض در زنان رخ می‌دهد. علاوه بر PID، این موارد شامل حاملگی لوله‌ای (خارج از رحم) و ناباروری است. کلامیدیا همچنین می‌تواند وارد روده شود و رکتوم را تحت تاثیر قرار دهد. اگر باردار هستید و کلامیدیا دارید، عفونت می‌تواند در بدو تولد به کودک شما منتقل شود. این می‌تواند باعث عفونت چشم یا ذات الریه در کودک شما شود.

سوزاک

سوزاک باعث ترشح از واژن یا آلت تناسلی و ادرار دردناک یا مشکل می‌شود. شایع‌ترین و جدی‌ترین عوارض در زنان اتفاق می‌افتد. آنها شامل PID، بارداری لوله ای و ناباروری هستند. سوزاک را می‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد. سوزاک همچنین می‌تواند به داخل روده منتقل شود و رکتوم را تحت تاثیر قرار دهد. سوزاک در زمان زایمان می‌تواند به نوزاد سرایت کند و باعث عفونت شدید چشم شود.

تبخال ناحیه تناسلی

عفونت تبخال تناسلی توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود. علائم ممکن است شامل تاول‌های دردناک یا زخم‌های باز در ناحیه تناسلی باشد. احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش در پاها، باسن یا ناحیه تناسلی ممکن است درست قبل از ظاهر شدن تاول‌ها اتفاق بیفتد.

زخم‌های تبخال معمولاً در عرض چند هفته ناپدید می‌شوند. ویروس در بدن باقی می‌ماند و زخم‌ها ممکن است هر از گاهی عود کنند. هیچ درمانی برای HSV وجود ندارد، اما دارو می‌تواند شیوع بیماری را کوتاه کرده و علائم را کاهش دهد. HSV می‌تواند از دهان به اندام تناسلی در طول رابطه جنسی دهانی منتقل شود.

این ویروس می‌تواند به شرکای جنسی منتقل شود حتی اگر فرد تاول قابل مشاهده‌ای نداشته باشد. به این حالت ریزش بدون علامت می‌گویند. HSV همچنین می‌تواند در زمان زایمان به نوزاد سرایت کند.

سیفلیس

اولین علامت سیفلیس یک زخم باز بدون درد است که معمولاً روی آلت تناسلی، واژن یا روی پوست اطراف هر یک از اندام‌های جنسی ظاهر می‌شود. سیفلیس درمان نشده ممکن است به مراحل پیشرفته تری برود. این‌ها شامل بثورات پوستی و به مرور زمان مشکلات قلبی و سیستم عصبی مرکزی است. سیفلیس را می‌توان با آنتی بیوتیک درمان کرد.

سیفلیس

اگر یک زن باردار مبتلا به سیفلیس درمان نشده باشد، این بیماری می‌تواند مشکلات خطرناک و حتی کشنده‌ای را برای نوزاد ایجاد کند. روشی که سیفلیس مادرزادی بر نوزاد تأثیر می‌گذارد بستگی به مدت زمان ابتلای زن به این بیماری دارد و اینکه آیا او برای عفونت درمان شده است یا نه. این شکل از سیفلیس می‌تواند باعث سقط جنین، مرده زایی یا مرگ نوزاد در مدت کوتاهی پس از تولد شود.

www.pfizer.com/news/articles/8_common_stds

 

کدخبر: 931779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟