هر کیلومتر تونل مترو چقدر هزینه دارد؟

 

مهم‌ترین دلیل تاخیر دولت برای ساخت واگن‌های جدید، هزینه‌های سرسام‌آور آن‌ها است. مردم از این هزینه‌ها مطلع نیستند و هرروزه بابت این موضوع شکایت دارند؛ اما بیایید نگاهی به هزینه‌ها و مبالغ مورد نیاز ساخت هر کیلومتر مترو در شهر تهران بیندازیم.

هزینه ساخت هر کیلومتر متروی تهران چقدر است؟

ساخت مترو، جزو سخت‌ترین و هزینه‌برترین پروژه‌های شهری محسوب می‌شود؛ متاسفانه عوامل زیادی هم مانند تورم و گرانی براین موضوع تاثیر مستقیم دارد.

در حال حاضر و در سال 1402 هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در تهران، بین 2500 تا 2700 میلیارد تومان است؛ البته باید در نظر داشته باشید این هزینه تنها مختص به شرایط فعلی است و با هر نوسان ارزی، هزینه‌های ساخت مترو نیز تغییر می‌کند.

موضوع جالب اینجاست که در طی این سال‌ها، هزینه ساخت هر کیلومتر مترو به قیمت دلاری تغییری نداشته، اما از نظر ریالی دائما دستخوش تغییرات شدید می‌شود. گذشته از هزینه‌های کلی ساخت هر کیلومتر مترو، موارد دیگری چون خرید واگن قطار نیز این هزینه را بالاتر می‌برد. هر رام قطار از 7 واگن تشکیل می‌شود و برای خرید واگن‌های هر رام نیز به هزینه‌ای حدود 7 میلیون یورو نیاز است؛ همانطور که می‌دانید این مبلغ به ریالی، هزینه‌ای بسیار هنگفت می‌شود.

هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در تهران، در سال 1389 تنها 51 میلیارد و 800 میلیون تومان می‌شد؛ زیرا در آن زمان، هزینه دلار 1036 تومان بود. این هزینه در سال 1396 با دلار 4045 تومانی به 202 میلیارد و 250 میلیون تومان رسید. بعد از آن در سال 1397، قیمت هر دلار از 4045 به 10783 تومان رسید و هزینه ساخت مترو از مقدار قبلی به 539 میلیارد و 150 میلیون تومان افزایش یافت! افزایش هزینه‌ها در سال 1398 نیز ادامه داشت، تا جایی که طبق برآوردها هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در آن سال، 645 میلیارد و 900 میلیون تومان می‌شد.

متاسفانه تا به امروز، یعنی سال 1402 این روند ادامه داشته، تا جایی که دلار مرز 50 هزار تومان را رد کرد و در نهایت هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در تهران به مبلغ 2700 میلیارد تومانی رسید.

هزینه ساخت هر کیلومتر مترو صرف چه عواملی می‌شود

هزینه ساخت هر کیلومتر مترو صرف چه عواملی می‌شود؟

هزینه 2700 میلیارد تومانی که در بخش قبل گفتیم با توجه به موارد زیر برآورد شده است.

  • هزینه هر کیلومتر حفاری و احداث تونل مکانیزه مترو، حدودا 300 میلیارد تومان می‌شود.

  • هر کیلومتر روسازی تونل مترو، به 42 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

  • هر واحد ایستگاه مترو، حداقل 650 میلیارد تومان پول نیاز دارد.

  • دولت برای ساخت هرواحد هواکش و خروجی اضطراری در مترو، حداقل 65 میلیارد تومان باید هزینه کند.

  • دپو و پارکینگ هر واحد مترو نیز به 2000 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

  • هزینه ساخت هر کیلومتر تهویه ویژه مترو، 210 میلیارد تومان می‌شود.

  • آخرین هزینه مورد نیاز برای ساخت مترو در تهران، صرف تامین توان برق می‌شود که به مبلغی حدود 240 میلیارد تومان پول نیاز دارد.

*جمع تمامی این موارد، برابر با هزینه ساخت یک کیلومتر مترو است. توجه داشته باشید هیچ یک از این هزینه‌ها قابل حذف نیست.

اگر به تعداد واگن‌های متروی تهران افزوده نشود چه مشکلاتی به وجود می‌آید؟

همانطور که پیش از این هم گفتیم، در حال حاضر متروی تهران حداقل به 1500 واگن جدید نیاز دارد، این میزان در طی 10 سال آینده به 4420 واگن می‌رسد. روند ساخت هر کیلومتر مترو به دلیل نوسانات ارزی دچار اختلال شده، اما موضوع اینجاست که عدم دستیابی به این هدف در سال‌های آینده، شهر را با مشکل جدی روبر می‌کند. اولین و مهم‌ترین مشکل این است که تعداد خودروها و حمل‌ونقل شخصی افزایش می‌یابد و به طبع شهر از قبل شلوغ‌تر می‌شود، ترافیک و تصادفات رانندگی بیشتر می‌شود و در نتیجه میزان مصرف سوخت، بسیار بالا می‌رود. این دسته از مشکلات، خود به تنهایی عاملی برای بهم ریختگی فضای شهری تهران هستند. در حال حاضر شهر تهران به اندازه کافی شلوغ است و افزایش تعداد ماشین‌های شخصی به راحتی می‌تواند، سیستم حمل‌ونقل این شهر را دچار مشکلات عدیده کند.

واگن‌های متروی

موانع موجود برای ساخت متروی تهران

مهم‌ترین مانع نبود سرمایه کافی است، متاسفانه برنامه‌ریزی مالی برای برآورد هزینه‌های ساخت مترو، ساده نیست. با این حال دولت با استفاده از راهکارهایی مانند اوراق مشارکت، تلاش دارد این چالش‌ها را به بهترین نحو حل کند.

سفر به تهران با خدمات فلای تودی

احتمالا می‌دانید که مترو یک وسیله حمل‌ونقل درون شهری است و برای سفر به استان‌های مختلف ایران مناسب نیست؛ به همین دلیل برای سفر به تهران باید بلیط هواپیما یا قطار تهیه کنید. به همین منظور می‌توانید با استفاده از پلتفرم آنلاین فلای تودی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و از منزل (بدون هیچ زحمت اضافه‌ای) برای خود بلیط قطار یا هواپیمای تهران را خریداری کنید.

 

کدخبر: 918456 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟