در واقع طبق قانون آنها می توانند بدون اخذ اجازه از آژانس کار فدرال (BA) در حدود 120 روز کامل در سال و یا 240 نصف روز در این کشور به کار بپردازند. منتها کار دانشجویان بین المللی در آلمان عمدتا از نوع کار پاره وقت می باشد. در این مقاله تیم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تلاش است تا ضمن تشریح جزییات کار نیمه وقت دانشجویی در آلمان همچنین به این سوالات نیز پاسخ دهند:

  • آیا دانشجویان بین المللی از حق کار دانشجویی در کشور آلمان برخوردارند؟
  • سقف ساعت مجاز کار دانشجویی در کشور آلمان چقدر است؟
  • دانشجویان برای کار در آلمان به چه شرایطی نیاز دارند؟
  • انواع مشاغل دانشجویی در آلمان چیست؟
  • مدارک مورد نیاز برای کار دانشجویی در این کشور چیست؟
  • دانشجویان در آلمان چگونه می توانند کار دانشجویی پیدا بکنند؟
  • درآمد کار دانشجویی در کشور آلمان چقدر است؟

شرایط کار دانشجویی در آلمان

با اینکه تحصیل در آلمان 2023 برای همه دانشجویان اعم از اروپایی و غیراروپایی رایگان است ولی به هر حال تحصیل و زندگی در آلمان مخارج خاص خود را دارد. از همین رو نیز دانشجویان بین المللی همواره به دنبال یافتن گزینه های مناسبی برای تامین مالی مخارج تحصیلیشان در آلمان هستند.

این در حالی است که متوسط شهریه سالیانه دانشجویان در دانشگاه های خصوصی آلمان مقطع کارشناسی تا €26000 و در مقطع کارشناسی ارشد حتی تا €40000 (یورو) نیز می رسد. مضاف بر اینکه هزینه زندگی در آلمان هم مطرح است. که میانگین ماهیانه آن برای دانشجویان بین المللی حدود 700€ الی €1000 (یورو) می باشد و همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، سطح این هزینه نیز شهر به شهر در آلمان متفاوت است:

کار دانشجویی در آلمان

همان طوری که در نمودار فوق هم ملاحظه می شود، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ آلمان به مراتب بالاتر از شهرهای کوچک این کشور می باشد. پس دانشجویان بین المللی به منظور تامین خرج و مخارج تحصیل و زندگیشان در کشور آلمان مجاز به کار نیمه وقت دانشجویی هستند که شرایط و مقررات آن را قانون کار آلمان مشخص کرده است. منتها برای کار دانشجویی در آلمان داشتن مجوز اقامت دانشجویی این کشور ضروری است. مه

انواع مشاغل دانشجویی در آلمان

پس دارندگان مجوز اقامت تحصیلی از بابت کار ضمن تحصیل در آلمان هیچ محدودیتی ندارند. آنها می توانند با توجه به شرایط اعلامی و نیز ساعت کاری مقرر در قانون کار آلمان به انواع مشاغل پاره وقت یا Part- time jobs در کشور آلمان مشغول شوند. حالا ممکن است شغل مورد نظر آنها در داخل دانشگاه و یا بیرون از دانشگاه باشد. از جمله مشاغل پاره وقت دانشجویی در کشور آلمان که مناسب دانشجویان نیز باشد می توان به مشاغل زیر اشاره نمود:

  • صندوقدار در فروشگاه های بزرگ
  • بلیط فروش در گیشه سینماها
  • مربی زبان برای کودکان و بزرگسالان
  • کمک آشپز در رستوران ها
  • ویترز در هتل ها
  • منشی در مطب ها و دفاتر
  • مهماندار در رستوران ها و بارها و غیره

ساعات کار مجاز دانشجویی در آلمان

ساعات کار مجاز دانشجویی در آلمان

اصلی ترین ملاک در انجام کار دانشجویی در آلمان 2023 این است که این کار لطمه ای به تحصیلات دانشجویان وارد نکند. به همین دلیل نیز قوانین کار آلمان سقف مجاز تایم کاری دانشجویان را در این کشور تعیین کرده است. طبق قانون آنها می توانند بدون اخذ اجازه از آژانس کار فدرال (BA) در حدود 120 روز کامل در سال و یا 240 نصف روز در این کشور به کار بپردازند. و به سخن دیگر دانشجویان خارجی در آلمان حق این را دارند که در هر هفته تا 20 ساعت و در طول ایام تعطیلات نیز به صورت فول- تایم کار کنند.

درآمد کار دانشجویی در آلمان

از موارد مهم و قابل توجه در زمینه کار دانشجویی در آلمان، درآمد یا دستمزد دانشجویان می باشد. در واقع دستمزد دانشجویی در کشور آلمان بر طبق قانون حداقل دستمزدی تعریف می شود. از همین رو نیز حداقل دستمزد دانشجویان بین الملی در آلمان ساعتی حدود €13.80 (یورو) می باشد ولی آنها با توجه به سوابق کاری و مهارتی خودشان و نیز بسته به شرکت آلمانی استخدام کننده می توانند در آلمان تا 15€ و حتی 20€ (یورو) در ساعت نیز برسند.

بنابراین عوامل و فاکتورهای زیادی ممکن است بر روی سطح درآمد دانشجویی در کشور آلمان اثرگذار باشد که از آنجمله می توان به میزان سابقه کاری دانشجویان، سطح تخصص و مهارتشان، ملیت، جنس (مرد یا زن)، بخش استخدام کننده، شرکت کارفرما و غیره اشاره کرد ولی در حالت کلی سطح درآمدی دانشجویان در آلمان در قیاس با سطح درآمدی همقطارهایشان در کشورهای اروپایی دیگر کاملا رضایت بخش است.

شرایط و شیوه های کاریابی دانشجویان در آلمان

شرایط و شیوه های کاریابی دانشجویان در آلمان

کلا یافتن کار در کشوری مثل آلمان کار خیلی سختی است. چرا که اولا تقاضا برای کار در این کشور خیلی زیاد است و دوما برای کار در آلمان تسلط کافی به زبان آلمانی نیز جزء اصول اولیه محسوب می شود. همچنین کارفرماهای آلمانی به سابقه کاری و تخصصی کارجویان اهمیت بالایی می دهند. از همین رو نیز به دانشجویان بین المللی توصیه می شود که از قبل رزومه CV و نیز کاور لتر خودشان را تنظیم کنند و سپس به جستجوی کار در این کشور بپردازند. برای یافتن یک پیشنهاد کاری از آلمان نیز بهره گیری از روش های زیر به دانشجویان توصیه می شود:

  • روش اول: کاریابی توسط وب سایت های جستجوی کار
  • روش دوم: کاریابی از طریق موسسات معتبر کاریابی در آلمان
  • روش سوم: کاریابی حضوری با مراجعه به شرکت های آلمانی

آسانترین و شاید راحتترین روش ورود به کشور آلمان تحصیل می باشد. هموطنان محترم برای کسب اطلاعات تکمیلی و یا ارزیابی شرایط خودشان می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت درارتباط باشند.

 

کدخبر: 905425 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟