مرکز تست نوار عصب و عضله در کرج

 

 به‌طورمعمول در صورت بروز علائمی چون ضعف و بی‌حسی عضلانی، سوزش، گزگز و خارش این آزمایش تجویز می‌شود. اگر به دنبال بهترین مرکز برای انجام نوار عصب و عضله در کرج هستید، می‌توانید به مطب دکتر الهه محقق، متخصص مغز و اعصاب مراجعه فرمایید. با ما همراه باشید تا دربارهٔ آزمایش نوار اعصاب و عضله بیشتر بدانید:

آزمایش نوار عصب و عضله چیست؟

نوار اعصاب و عضله یا الکترومیوگرافی (EMG) روشی است که در آن واکنش عضله به شوک یا فعالیت الکتریکی ناشی از واکنش فرد به تحریک عصبی، اندازه‌گیری و بررسی می‌شود. این تست به‌طور معمول بر روی دست یا پا انجام می‌شود و از طریق نتایج آن می‌توان فعالیت الکتریکی عضلات را مورد بررسی قرار داد. در کنار آزمایش EMG، آزمایش دیگری وجود دارد که در آن هدایت عصبی موردبررسی قرار می‌گیرد. این آزمایش هدایت عصبی را با نام NCS نیز می‌شناسند. با انجام این تست، امکان تشخیص آسیب‌دیدگی عصب وجود خواهد داشت. شایان ذکر است که تست‌های EMG و NCS به‌صورت هم‌زمان انجام می‌شوند و از طریق نتایج آن‌ها می‌توان بیماری‌های آسیب‌زننده به اعصاب و عضلات را تشخیص داد.

آزمایش نوار عصب و عضله در صورت داشتن علائمی چون خارش، ضعف عضلانی، درد یا گرفتگی عضله، بی‌حسی، انقباض غیرارادی عضله و فلج تجویز می‌شود. هدف پزشک از انجام این تست، پیدا کردن علت زمینه‌ای و به‌کارگیری روش درمان صحیح و مرتبط است. روش انجام این تست، به این صورت است که سوزنی کوچک به نام الکترود از طریق پوست وارد عضله می‌شود. فعالیت الکتریکی عضلات نیز از طریق همین الکترودها به‌صورت موج‌هایی بر روی نمایشگر نشان داده می‌شود. به‌صورت کلی در این تست فعالیت عصبی عضلات در زمان استراحت و تحریک موردبررسی قرار گرفته و با بررسی نتایج آن می‌توان به روش درمان صحیح پی برد. این تست به‌طورمعمول بین 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد و درد آن‌چنانی ندارد، چراکه قبل از انجام تست، با دستور پزشک داروهای آرام‌بخش تجویز می‌شود. بنابراین هیچ‌گونه نگرانی ازاین‌جهت وجود ندارد. اگر که به دنبال مرکزی معتبر به جهت انجام آزمایش نوار عصب و عضله در کرج هستید، به مطب دکتر الهه محقق منتظری متخصص مغز و اعصاب در کرج مراجعه فرمایید.

جهت دریافت نوبت تست نوار عصب در کرج  با شماره تلفن 09055566676 (مطب دکتر الهه محقق منتظری)  تماس بگیرید.

عصب و عضله

چرا تست نوار عصب انجام می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، علائمی مانند خارش، سوزش، گزگز و درد و ضعف عضله از مواردی هستند که نیاز به بررسی دارند و برای تشخیص علت آن‌ها، آزمایش EMG یا همان نوار عصب تجویز می‌شود. با انجام این آزمایش، پزشک می‌تواند به علت دقیق‌تری از مشکل دست پیدا کند و حتی در مواردی مدت‌زمان به وجود آمدن مشکل را تعیین کند. هدف از انجام آزمایش نوار عصب و تست هدایت عصبی این است که دلیل گرفتگی عضلات، ضعف در اندام، مشکلات مربوط به ستون فقرات که منجر به بی‌حسی یا احساس گزگز می‌شوند، تشخیص داده شود. درواقع با انجام این تست‌ها و با بررسی نتایج آن‌ها، پزشکان می‌توانند موارد مربوط به فعالیت عضلات را مورد بررسی قرار دهند و راه‌های درمانی را متناسب با نتایج انتخاب کنند. اگر به دنبال یک مرکز معتبر به جهت انجام آزمایش نوار عصب و عضله در کرج هستید، سری به کلینیک درمانی دکتر الهه محقق بزنید.

نوار عصب و عضله برای تشخیص چه بیماری‌هایی کاربرد دارد؟

از طریق انجام آزمایش EMG، می‌توان هرگونه اختلال عصبی یا عضلانی یا هر مشکلی را در رابطه با انتقال سیگنال از عصب به ماهیچه، مورد بررسی قرار داد. با انجام این تست، امکان تشخیص بیماری‌های زیر وجود خواهد داشت:

  • اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS

بیماری ای ال اس یکی از انواع بیماری‌های عصبی عضلانی پیش‌رونده است که بدن را دچار ضعف عضلانی و ناتوانی می‌کند. درصورتی‌که بیماری در مراحل اولیه شناسایی نشود، به نارسایی تنفسی منجر خواهد شد. شایان ذکر است که این بیماری، راه درمان مشخصی ندارد اما با تجویز دارو می‌توان سرعت آسیب عصبی را تا حد زیادی کاهش داد.

  • سندروم تونل کارپال

این بیماری از بین عصب عبور کرده و مچ دست را درگیر می‌کند. این سندروم سبب می‌شود که با تحت فشار قرار گرفتن عصب، علائمی چون سوزش، خارش و بی‌حسی بروز پیدا کند. روش درمان این بیماری استفاده از داروهای ضدالتهابی و ورزش است. در موارد شدید از جراحی استفاده می‌شود.

  • شارکو-ماری-توث

این بیماری یک اختلال نورولوژیکی ارثی است که سبب درگیری اعصاب حرکتی و حسی در اندام‌ها می‌شود. بر اثر این اختلال، پاها دچار ضعف عضلانی شده و فرد برای راه رفتن دچار مشکل می‌شود. درصورتی‌که بیماری تشخیص داده نشود و یا فرد خیلی دیر اقدام کند، ممکن است که این اختلال به دست‌ها نیز برسد. متأسفانه این بیماری نیز درمان قطعی ندارد اما با انجام فیزیوتراپی، کاردرمانی، ابزارهای ارتوپدی و در برخی از موارد جراحی، می‌توان از پیش‌روی آن جلوگیری کرد.

  • تحلیل عضلانی

تحلیل عضلانی نوعی بیماری مزمن است که سبب آسیب به ماهیچه‌های اسکلتی می‌شود و در نتیجه فرد دچار ضعف و کنترل حرکتی می‌شود. برای انجام آزمایش نوار عصب و عضله در کرج، به‌منظور شناسایی این بیماری می‌توانید به کلینیک خانم دکتر الهه محقق مراجعه فرمایید. این بیماری با انجام روش‌های مختلف درمانی همچون مصرف دارو قابل کنترل است.

  • نوروپاتی محیطی

در نوروپاتی محیطی اعصابی که از مغز و نخاع به تمام بدن کشیده شده‌اند، دچار آسیب می‌شوند. اختلالات خود ایمنی، سوءتغذیه، تومور و وراثت از دلایل بروز این عارضه هستند.

  • پلی میوزیت

یکی دیگر از عارضه‌هایی که از طریق تست EMG قابل شناسایی است، پلی میوزیت است. از مشخصه‌های این بیماری می‌توان به التهاب و ضعف عضلانی مزمن در دو سمت بدن اشاره کرد. برای درمان این بیماری، از داروهای سرکوب‌کنندهٔ سیستم ایمنی و کاهش التهاب استفاده می‌شود. فیزیوتراپی در کنار دارودرمانی، اقدام مؤثر دیگری خواهد بود.

پلی میوزیت

سخن پایانی

بروز هرگونه نشانه‌ای مبنی بر ضعف و بی‌حسی در عضلات دست‌وپا بسیار مهم است و باید موردبررسی قرار بگیرد. یکی از آزمایش‌های تشخیصی، تست نوار اعصاب و عضله است که از طریق آن می‌توان شدت و محل درگیری عصب را شناسایی کرد. اگر قصد انجام نوار عصب و عضله در کرج را دارید، باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. دکتر محقق یکی از بهترین متخصصان این حوزه است.

جهت دریافت نوبت تست نوار عصب در کرج  با شماره تلفن 09055566676 (مطب دکتر الهه محقق منتظری)  تماس بگیرید.

 

کدخبر: 897410 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟