آیلتس چیست؟ صفر تا صد آزمون آیلتس

 

این آزمون با همکاری شورای فرهنگی بریتانیا، دانشگاه کمبریج و مرکز آیلتس استرالیا در بیش‌از 270 مرکز از 110 کشور دنیا برگزار می‌شود. آیلتس به دو صورت جنرال و آکادمیک طراحی شده است. کسب نمره حداقل در این آزمون فرصت اقدام به مهاجرت را برای شما مهیا می‌کند.

چرا آیلتس بدهیم؟

آیلتس جایگاه خود را در تمام کشورها و دانشگاه‌های جهان به‌خوبی حفظ کرده است و یک آزمون معتبر به‌حساب می‌آید. اما شاید بپرسید مزیت این آزمون نسبت به سایر آزمون‌های زبان چیست؟ آیلتس محبوب‌ترین آزمون برای کسانی است که قصد مهاجرت کاری یا تحصیلی به کشورهای انگلیس، استرالیا، نیوزلند و کانادا را دارند. بیش ‌از 11 هزار کارفرما، دانشگاه، مدرسه و سازمان‌های مهاجرتی از جمله 3400 موسسه در ایالات متحده آمریکا این آزمون را در سطح جهانی به رسمیت می‌شناسند.

تفاوت انواع آزمون آیلتس را بشناسید

آزمون آیلتس به چهار نوع زیر تقسیم می‌شود که در این میان دو آزمون آکادمیک و جنرال محبوب‌تر هستند:

  • آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)

این آزمون مخصوص کسانی است که قصد ادامه تحصیل در کشوری دیگر را دارند و در‌‌ واقع به‌دنبال مهاجرت تحصیلی هستند.

  • آیلتس جنرال (IELTS General Training)

افرادی که قصد مهاجرت کاری به کشوری دیگر را دارند، باید آزمون جنرال آیلتس را انتخاب کنند. در این آزمون معلومات و مهارت‌های زبانی فرد در بخش‌های اجتماعی سنجیده می‌شود.

  • آیلتس لایف اسکیلز (IELTS Life skills)

این آزمون برای افرادی که قصد مهاجرت و به‌دست‌آوردن اقامت کشور انگلیس را دارند، طراحی شده است و نسبت به دو مورد قبلی راحت‌تر است.

  • آیلتس UKVI

افرادی که به‌دنبال مهاجرت تحصیلی و کاری به کشور انگلستان هستند، بهتر است این آزمون را امتحان کنند. محتوای آن هیچ تفاوتی با سه نوع دیگر ندارد، تنها شرایط برگزاری روز امتحان و نظارت بیشتر است که آن را متمایز می‌کند.

فرق آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال در چیست؟

تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال

شاید اصلی‌ترین تفاوت این دو آزمون در مقصدی است که برای خود انتخاب کرده‌اید. در صورتی‌که قصد ادامه تحصیل در کشوری دیگر را دارید، آیلتس آکادمیک و درصورت مهاجرت کاری یا دریافت اقامت کشوری دیگر، آیلتس جنرال گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. دیگر تفاوت مهم این آزمون دو بخش رایتینگ و ریدینگ است. این دو بخش در آزمون آکادمیک موضوعات دانشگاهی و علمی را در بر ‌می‌گیرند که به‌مراتب سخت‌تر از موضوعات آزمون جنرال است.

چرا باید آیلتس را یاد بگیریم؟

همان‌طور ‌که گفته شد، لازمه مهاجرت به کشوری دیگر، یادگیری زبان بین‌المللی است. اما تنها یادگیری سطحی و مکالمه کافی نیست، شما باید به سفارت کشور مقصد و آفیسر پرونده خود نشان دهید که از مهارت قابل قبولی در دستور زبان، نگارش و توانایی مکالمه به زبان انگلیسی برخوردار هستید. در این میان بهترین محک شما به‌عنوان فرد مهاجر آزمون بین‌المللی آیلتس است که یادگیری آن به زمان و پشتکار زیادی نیاز دارد. توانایی در برقراری ارتباط آن هم به زبان انگلیسی نه‌تنها در کشورهای انگلیسی زبان بلکه در تمام کشورهای دنیا به شما کمک خواهد کرد تا به‌راحتی با ساکنین آن‌جا ارتباط برقرار کنید.

 

مراحل آزمون آیلتس به چه صورت است؟

این آزمون در چهار مرحله انجام می‌شود و در هر مرحله مهارت‌های فرد به‌ترتیب در شنیداری (Listening)، خواندن (Reading)، نوشتار (Writing) و مکالمه (Speaking) بررسی و سنجش خواهد شد. بخش مکالمه یا Speaking اغلب یک هفته یا چند روز قبل یا بعد از روز آزمون اصلی آیلتس برگزار می‌شود. اما هر بخش چگونه است و چه زمان‌بندی دارد؟

نمره‌بندی آزمون آیلتس به چه صورت است؟

نمره‌بندی آزمون آیلتس به‌صورت زیر خواهد بود و بر اساس نمره نهایی خود، می‌توانید برای پذیرش یک دانشگاه درخواست دهید:

 

نمره

سطح مهارت فرد

توضیحات

9

کاربر خبره

دارای تسلط و درک کامل از زبان انگلیسی است و روان و دقیق صحبت می‌کند. 

8

کاربر بسیار خوب

دارای تسلط کامل بر زبان انگلیسی است. تنها گاهی اوقات دچار اشتباهات غیر سیستماتیک می‌شود. وی توانایی استدلال‌های پیچیده و کامل در زبان انگلیسی را دارد.

7

کاربر خوب

تسلط عملیاتی بر زبان دارد. گاهی با استفاده از ترکیب‌های نادرست موجب سوء تفاهم می‌شود اما استدلال دقیق و مدیریت خوبی در مکالمات دارد.

6

کاربر قابل قبول

تسلط خوبی بر زبان انگلیسی دارد در برخی موارد از ترکیب‌های نادرست استفاده می‌کند و درک مناسبی از موقعیت‌های آشنا دارد.

5

کاربر عادی

تسلط نسبی بر زبان انگلیسی دارد و با معنای کلی موضوعات آشنا است. اشتباهات زیادی مرتکب می‌شود و در برقراری ارتباط اولیه کمی دچار مشکل می‌شود.

4

کاربر محدود

توانایی مکالمه وی به موقعیت‌های آشنا محدود و دچار مشکلات مکرر در فهم و بیان است. فرد توانایی به‌کاربردن زبان پیچیده را ندارد.

3

کاربر بسیار محدود

تنها مفهوم کلی را متوجه می‌شود، در فهم و بیان دچار مشکل است و در زمان مکالمه توقف‌های مکرر و طولانی دارد.

2

کاربر ضعیف

در درک گفتار و نوشتار انگلیسی با مشکلات زیادی روبه‌رو است. 

1

کاربر بسیار ضعیف

به جز چند کلمه توانایی استفاده از زبان را ندارد.

0

آزمون انجام نشده است

به هیچ سوالی پاسخ نداده است.

 

هزینه آزمون آیلتس چقدر است؟

هزینه آژمون آیلتس

بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت IDP هزینه این آزمون حدود 225 دلار است. ذکر این نکته حائز اهمیت خواهد بود که هزینه این آزمون در برخی کشورها با کمی کاهش و افزایش روبه‌رو است. اما در ایران و براساس آخرین تغییرات سازمان سنجش هزینه آزمون کامپیوتری آیلتس 84.900.000 ریال و هزینه آزمون کاغذی آن به 88.900.000 ریال رسیده است.

جمع‌بندی

به دست آوردن نمره قبولی در آزمون زبان راهی طولانی و پرهزینه را پیش پای فرد قرار می‌دهد. آزمون آیلتس یکی از این آزمون‌های معتبر است که مدرک آن 2 سال اعتبار دارد. با کمی پشتکار و تلاش بیشتر خواهید توانست تا از پس این آزمون مهم برآمده و نمره بسیار خوبی را کسب کنید.

 

کدخبر: 894638 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟