تولید محتوای بلاگ در 5 قدم


الگوریتم‌های گوگل روزبه‌روز هوشمندتر می‌شوند و بر یک اصل اساسی پافشاری می‌کنند. این اصل اساسی رضایت خواننده از محتوایی است که درون پست بلاگ قرار می‌گیرد. درصورتی‌که محتوا کاربردی و درست تنظیم شود، مخاطب از آن لذت برده و سبب تعامل می‌شود. تعامل مخاطب می‌تواند باعث دیده شدن وب‌سایت و درنتیجه افزایش درآمد شود.

5 قدم اساسی برای تولید محتوای اصولی

در ادامه چارچوبی را در 5 قدم برای شما توضیح می‌دهیم که می‌توانید از آن به‌راحتی برای تولید محتوای بلاگ استفاده کنید:

  • قدم اول: تنظیم عنوان مقاله

عنوان مقاله می‌تواند هدف اصلی از تولید محتوا را به مخاطب ارائه دهد، به این صورت که او با دیدن عنوان تصمیم می‌گیرد مقاله را برای خواندن انتخاب کند یا از آن بگذرد. درواقع عنوان مقاله می‌تواند نقطهٔ شروع نقشهٔ کار شما باشد. عنوان مقاله باید آن چیزی باشد که مخاطب به دنبال آن است، یعنی موضوعی را که انتخاب می‌کنید یک ارزشی را به مخاطب القا کند. برای انتخاب موضوع می‌توان از روش‌های متفاوتی استفاده کرد که ازجمله آن‌ها بررسی سایت‌های رقیب است. ابزارهایی مانند BuzzSumo وجود دارند و به کمک آن‌ها می‌توان موضوع مناسب را پیدا کرد. همچنین می‌توان از مخاطبان نظرسنجی کرد یا در قسمت نقد و بررسی سایت‌هایی با موضوعات مرتبط به نیازمندی مخاطبان پی برد.

عنوان نباید پیچیده و گمراه‌کننده باشد یا او را فریب دهد، همچنین نباید راه‌حلی را ارائه دهد بلکه باید یک نمای کلی از موضوع را بدهد.

  • قدم دوم: ایجاد مقدمه‌ای مناسب

پس از انتخاب موضوع مناسب برای پست بلاگ باید به‌سراغ نوشتن یک مقدمهٔ درخور موضوع بروید و همان‌جا میخ خود را بکوبید. این یعنی در مقدمه باید بتوانید مخاطب را متقاعد کنید که راه‌حل پرسش او در این محتوا وجود دارد. در این صورت ترغیب به خواندن ادامهٔ مطلب خواهد شد و تولید محتوای بلاگ به‌صورت اصولی جلو خواهد رفت. درون مقدمه هیچ راه‌حلی ارائه نمی‌شود بلکه تنها مخاطب ترغیب می‌شود تا هرچه سریع‌تر ادامهٔ محتوا را مطالعه کند. مقدمه نباید شامل پاراگراف‌های طولانی باشد و باید نهایتاً با 200 کلمه تمام شود، البته اگر چیزی بین 100 الی 200 باشد، بهتر است. مخاطب باید با خواندن مقدمه ‌این احساس را پیدا کند که می‌تواند با ادامه دادن به راه‌حل مشکل خود برسد و درصورتی‌که آن را از دست بدهد، با شکست مواجه خواهد شد. در این صورت است که احساسات مخاطب برانگیخته می‌شود و سراغ سایت‌های دیگر نخواهد رفت.

ایجاد مقدمه‌ای مناسب

  • قدم سوم: ارائه راه‌حل‌ها

در این قسمت باید به وعده‌هایی که در مقدمه داده شده‌است عمل کرد و راه‌حل‌های کلیدی و مناسب را به مخاطب ارائه داد. این مراحل را باید در یک چک لیست محتوا برای خود بنویسید و هنگامی‌که تولید محتوای بلاگ می‌کنید مدام آن را چک کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

در اینجا حسن نیت مقاله به مخاطب ثابت می‌شود و به هدف خود که حل مشکل مورد پرسش او است می‌رسد. قسمت ارائه راه‌حل‌ها باید شامل پاراگراف‌هایی مجزا و مناسب باشد که هرکدام دارای محتوای مناسبی برای رفع مشکل است. این پاراگراف‌های باید زیرعنوان‌های کلیدی و غیرمشابه داشته باشند تا مخاطب را به ادامهٔ خواندن ترغیب کنند، در هیچ جایی از مقاله نباید از ترغیب مخاطب برای ادامه دادن آن دست بکشید.موضوع باید به قطعات مختلف تقسیم شده و در هریک از زیر عنوان جای بگیرد به‌طوری‌که در هیچ‌کدام ادامه موضوع مطرح نشود. هریک از زیرعنوان‌ها باید مطلبی خاص را ارائه دهند و همگی دارای فرمتی یکسان باشند.

ریتم نوشتن پاراگراف‌ها باید اصولی و خاص باشد به‌طوری‌که کاملاً مناسب با هدف و موضوع، تنظیم شوند. به‌عنوان مثال، در رپورتاژ آگهی ریتم و لحن ارائه مطلب باید رسمی باشد و کاملاً در خصوص عنوان مقاله صحبت شود. به‌هیچ‌عنوان نباید حاشیه رفت و دقیقاً باید موضوع مطرح‌شده را باز کرد و طی راه‌حل‌هایی مشکل مخاطب را برطرف کرد.

  • قدم چهارم: نوشتن اختتامیه مقاله

پس از ارائه راه‌حل‌های کلیدی و مناسب، به قسمت انتهایی مقاله در تولید محتوای بلاگ می‌رسیم که باید در چک لیست محتوا قرار داشته باشد. در این قسمت به نقطه پایان می‌رسید و دقیقاً جایی است که باید خود را در ذهن مخاطب ماندگار کنید. اختتامیه باید به مخاطب انگیزه بدهد که راه‌حل‌های ارائه‌شده می‌تواند مشکل او را برطرف سازد و دیگر نیازی به بررسی دیگر راه‌حل‌ها وجود ندارد. باید به او القا شود که به هدف خود رسیده و این مقاله تمام ارزش‌های او را در نظر گرفته‌است.

در این قسمت هیچ اطلاعات جدیدی نباید به مخاطب ارائه شود، بلکه باید مروری روی کل پست بلاگ داشت تا اگر مخاطب چیزی را ندیده، دوباره به قسمت راه‌حل‌ها بازگردد. همچنین اگر وب‌سایت ارائه‌دهندهٔ محتوا توان حل مشکل مخاطب را دارد، می‌توان در این قسمت اشاره کوتاهی به آن کرد.

  • قدم پنجم: ویرایش محتوا

همهٔ 4 قدمی که در بالا ارائه شد، جزو گام‌های اساسی هستند که باید رعایت شوند و قدم نهایی باید ویرایش مطلب باشد. در این قسمت نویسنده باید مطلب را دوباره بخواند و آن را ازلحاظ نگارش و ساختار بررسی کند. غلط‌های املایی، جملات تکراری، افعال شبیه به هم و حاشیه‌سازی‌ها باید همگی حذف شوند تا تولید محتوای بلاگ با موفقیت به پایان برسد. سعی کنید هیچ‌یک از این قدم‌ها را جا نیندازید و آن‌ها را طبق چک لیست محتوا جلو ببرید.

ویرایش محتوا

سخن پایانی

تولید محتوای امروز دیگر مانند گذشته نیست و کیفیت در آن حرف اصلی را می‌زند که این یعنی احترام و ارزش به مخاطب. در این مقاله 5 قدم اصلی را باهم بررسی کردیم و دیدیم که چگونه می‌توان مخاطب را ترغیب به ادامه دادن محتوا کرد. در این چارچوب تمام نیازهای خواننده رفع می‌شود، به شرطی که از حاشیه‌پردازی جلوگیری شود. راه‌حل‌های مناسب باید مطابق با موضوع بلاگ تعیین شوند و مشکل خواننده را حل کنند. نیک نویس پلتفرمی است که می‌تواند تولید محتوای مناسب برای وب‌سایت شما را به درست‌ترین و اساسی‌ترین روش انجام دهد.

 

کدخبر: 890511 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟