راهنمای خرید دوچرخه مناسب

 

ما امروز در این مقاله سعی می کنیم چند نوع خصوصیت مهم دوچرخه را خدمت شما معرفی کنیم تا در هنگام خرید چه بصورت خرید حضوری و سنتی دوچرخه و یا خرید آنلاین دوچرخه یک دوچرخه مناسبی را خریداری کنید.

ویژگی های دوچرخه مناسب

یک دوچرخه مناسب باید دارای یک سری نکات و خصوصیاتی باشد تا برای کاربر مفید باشد و کاربر بر اساس انتظاری که از دوچرخه دارد باید در انتخاب نوع دوچرخه دقت کند.

سایز دوچرخه:

در انتخاب دوچرخه باید به مناسب بودن سایز دوچرخه با قد و اندازمان توجه کنیم تا بعدا دچار مشکل نشویم کوچک یا بزرگ بودن سایز دوچرخه به نسبت قد می تواند باعث وارد آمدن صدمات و آسیب های جبران ناپذیری به فرد شود و به زانوها، لکن و حتی ستون فقرات شخص آسیب وارد کند. این آسیب ممکن است در سال های بعد و یا در بزرگ سالی خود را نشان دهد این مسئله بخصوص در هنگام خرید دوچرخه کودک و نوجوان که دارای استخوان های نرمی هستند و آسیب پذیر تر از بزرگ سالان می باشند اهمیت بیشتری دارد.

خرید دوچرخه کودک

 

انتخاب نوع تنه بر اساس کاربرد دوچرخه:

تنه از مهمترین قسمت های دوچرخه است در حقیت بدنه دوچرخه قطعه ایی است که تمام قطعات دیگر دوچرخه بر روی آن قرار می گیرند و قطعه است که باید وزن قطعات دیگر و دوچرخه سوار را تحمل کند به همین خاطر است که این قطعه را بر اساس نوع استفاده ایی که دوچرخه سوار می خواهد از دوچرخه بکند و سن و قد آن طراحی می کنند و نوع جنس بدنه و میزان اسنحکام دوچرخه را تولید می کنند. پس ما هنگام خرید دوچرخه باید به نوع طراحی و جنس آن توجه کنیم. چند نمونه از استفاده از تنه در کاربردهای مختلف را برایتان مثال می زنیم.

تنه برای دوچرخه حرفه ایی و مسابقات جاده یا پیست باید از آلیاژهای باتکنولوژی بالا و پیشرفته که بسیار سبک و محکم است استفاده می شود برای این منظور دو نوع آلیاز مورد استفاده قرار می گیرد یکی آلیاژ سبک و مقاوم الومینیومی است این فلز بسیار سبک تر از بدنه فولادی و یا آهنی می باشد و مورد استقبال دوچرخه سواران به خصوص برای مسابقاد قرار دارد.نوع دوم تنه دوچرخه که برای سبک کردن دوچرخه بسیار بسیار مناسب است و دارای آخرین فن آوری و تکنولوژی در تولید بدنه دوچرخه و بسیاری از لوازم دیگر زندگی قرار می گیرد بدنه فیبر کربن است که بخاطر سبکی و استحکام بالا مناسب این نوع دوچرخه ها است اما قیمت آن بسیار گران تر از دوچرخه های دیگر است و برای بسیاری از کاربرد ها ممکن است مناسب نباشد.

دوچرخه

 

توجه به نوع ترمزها:

ترمز ها از مهمترین و حیاتی ترین قطعات دوچرخه هستند که جنبه امنیتی دارد و برای سلامت انسان دارای اهمیت بالایی هستند ترمز ها دارای انواع مختلف هستند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

ترمزهای معمولی یا همان به اصطلاح لقمه ایی که از اولین انواع ترمز دوچرخه است که کم کم پیشرفت کردند و شکل آنها از شکل ابتدایی قبلی به صورت امروزی در آمده است و در بسیاری از انواع دوچرخه ها هنوز هم جوابگوی نیاز دوچرخه سواران می تواند باشد. از معایب آنها کیفیت ترمز گیری پایینی نسبت به نوع دیسکی دارد و عمر آنها بسیار کمتر است. البته مزایایی هم دارند از جمله براحتی و در مدت زمان کمی و توسط هر کسی قابل تعمیر یا تعویض است و نسبت به نوع ترمز دیسکی قیمت پایین تری دارد.

ترمز دیسکی که بسیار مطلوب تر و کاربردی تر از نوع اول است نوع جدیدی از ترمز می باشد که از فن آوری ها و تکنولوژی جدید و پیشرفته امروزی در تولید آن استفاده شده است و استفاده از آن در بسیاری از دوچرخه های حرفه ایی مانند دوچرخه های نمایشی مسابقه ایی و یا دوچرخه های مسابقات سرعت جاده ایی و غیره ضروری است البته این ترمز دارای دو نوع است که دیسکی مکانیکی و ترمز دیسکی هیدرولیکی هستند که کیفیت نوع مکانیکی بسیار پایین تر از نوع هیدرولیکی است البته نوع مکانیکی این نوع ترمز از بسیازی از انواع ترمزهای لقمه ایی با کیفیت هم پایین تر می باشد و در هنگام خرید فقط نباید به دیسکی و لقمه ایی آن توجه کرد.

داشتن سیستم تعلیق

سیستم تعلیق از ویژگی هاییست که باعث راحت تر شدن و خستکی کم دوچرخه سوار می شود. منظور از سیستم تعلیق فنر یا مجموعه فنرهایی است که در قسمت های مختلف دوچرخه بکار می رود و باعث می شود از وارد آمدن ضربه و شوک به دوچرخه و دوچرخه سوار جلوگیری شود. سیستم تعلیق ممکن است به سه صورت در دوچرخه بکار رود یا فنر سیستم تعلیق در دو طرف دوشاخ قرار گیرد که برای راه های نسبتا ناهموار مورد استفاده قرار می گیرد نوع دوم باز هم در یک قسمت فنر قرار می گیرد اما این بار در قسمت عقب دوچرخه یعنی در زیر زین از آن استفاده می کنند این نوع دوچرخه برای جاده های با ناهمواری و پستی و بلندی کمتر از آن استفاده می شود. اما نوع سوم از سیستم تعلیق سیستم تعلیق کامل است یعنی فنر ها هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب بکار می روند. که این نوع دوچرخه ها برای جاده های بسیار ناهموار و دارای پستی و بلندی های زیاد با انواع موانع طبیعی مانند گل و لای، جاده های جنگلی که دارای شاخ و برگ و ریشه های درختان که از زیر زمین بیرون زده اند، جاده های کوهستانی دارای سنگلاخ و انواع جاده های بسیار سفت و سخت دیگر. این نوع سیستم تعلیق در بعضی دوچرخه ها مانند دوچرخه های کوهستانی مسابقات استقامت جنگلی و یا دوچرخه های نمایشی بسیار ضروری و واجب است.

از خصوصیات دیگر یک دوچرخه خود:

داشتن چرخ دنده

زین راحت

فرمان مناسب آن نوع دوچرخه

قطر و پهنای دو چرخه مناسب نوع کارکرد آن دوچرخه

از کجا دوچرخه بخریم:

همانطر که در ابتدای صحبت مان گفتیم ما ممکن است بصورت حضوری و یا از طریق نت اقدام به خرید دوچرخه بکنیم برای خرید های اینترنتی فروشگاه های زیادی وجود دارد یکی از این فروشگاه های آنلاین فروشگاه اینترنتی فروشکالا است که شما می توانید بعد از مشاهده تعداد زیادی از انواع دوچرخه و مطالعه ویژگی های آنها و همچنین مقایسه این انواع دوچرخه با یک دیگر اقدام به انتخاب و خرید دوچرخه مورد نظر خود بکنیم.

 

کدخبر: 873119 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟