ابزارآلات ضروری کارگاه نجاری و صنایع چوب

 تولید سرویس خواب و لوازم منزل، ساخت کمد و کابینت، میز مطالعه و... نیز بخش های دیگری از این صنعت به حساب می‌آیند که همه ما در طول روز با این لوازم سر و کار داریم. برای ساخت وسایل ریز و درشت با پنل های چوبی درشت و قطور باید از ابزارآلات و ماشین آلات مخصوص استفاده نمود. در این مقاله قصد داریم تعدادی از ابزارآلات ضروری در کارگاه های مختلف صنعت چوب را بررسی کنیم.

ابزارآلات کارگاهی، دستی و برقی

همان طور که در بخش قبل گفته شد برای مشاغل مختلف از ابزارآلات متفاوت استفاده می‌کنند که سرعت و کیفیت کار بالا باشد. هر گروه شغلی به دستگاه و ابزارآلات منحصر به خود و مخصوص صنف خودش نیاز دارد مثلا برای ساخت مبلمان و سرویس خواب و درب های چوبی از ماشین الات بزرگ همچون پانل بر، لبه چسبان و دستگاه پرس و... استفاده می‌کنند که در ساخت لوازم زینی و دکوری کوچک و هنری همچون معرق کاری و منبت کاری کاربردی ندارند. متقابلا برای ساخت تابلوی معرق کاری و منبت کاری و سوخته نگاری به جای ماشین آلات بزرگ به لوازمی همچون کمان اره، مغار و دستگاه لیختنبرگ احتیاج دارند. در ادامه به معرفی لوازم مشترک و غیرمشترک کارگاه های صنایع چوب خواهیم پرداخت

کیف ابزار

به نظر من نظم و ترتیب و در جای درست قرار دادن ابزارآلات به خصوص ابزارهای ریز و یراق آلاتی چون پیچ و مهره و تبدیل از اهمیت زیادی برخوردار است که در بیشتر شدن سرعت کار ما موثر است. کیف ابزار یکی از لوازم کارگاهی است که در ابعاد مختلف با مدل های متفاوت تولید می‌شود که بر اساس نیاز و سلیقه می‌توان ان را انتخاب نمود. بعضی از کیف ابزارها با گارهای محکم تولید می‌شوند و از درون به چند بخش مختلف تقسیم می‌شوند که ابزارالات ریز و درشت  با نظم درون کیف ابزار قرار بگیرند و دسترسی به آن ها راحت باشد.

 

گیره تفنگی

یکی از ابزارآلات مشترک در مشاغل مختلف گیره است که در مدل های مختلفی مثل گیره تفنگی، گیره رومیزی، گیره F و ... تولید می‌شود. گیره تفنگی جزو گیره های محکم و کاربردی است که وقتی پانل و قطاعات مختلفی به یکدیگر متصل می‌شوند برای مونتاژ سریع و راحت قطعات و از همه مهم تر برای این که قطعات در راستای یکدیگر قرار بگیرند و بدون لرزش و تکان خوردن یکس شوند از گیره تفنگی استفاده می‌شود. گیره تفنگی در طول های مختلفی با کارگیرهای متفاوت تولید می‌شود که بر اساس ابعاد قطعه کار قابل استفاده هستند.

گیره تفنگی

دستگاه لیختنبرگ

یکی از هنرهای پرطرفدار صنعت چوب دستگاه لیختنبرگ است. از این دستگاه برای سوخته نگاری بر روی سطح چوب استفاده می‌کنند.دستگاه لیختنبرگ به صورتی طراحی ضده است که قطعه فلزی به کار رفته در آن با کمک جریان برق بر روی سطح چوب خیس شده اشکالی به شکل درخت یا رعد و برق ایجاد می‌کند و با سوزاندن چوب طرح های زیبایی ایجاد کرده که از این قطعات در ساخت ظروف چوبی، ساعت، تابلو .... استفاده می‌کنند.

دستگاه لیختنبرگ

مغار منبت کاری

منبت کاری یکی دیگر از هنرهای چوبی است که با کمک مغرا انجام می‌شود. مغار منبت کاری در اشکال و مدل های مختلفی مثل مغار تخت، مغار گلویی، مغار شفره و... تولید می‌شود که هر مدل با قطرها و قوس های متفاوت عرضه می‌گردند با کمک مغار منبت کاری و چکش یا کوبه طرح و نقش های ریز و ظریف بر روی چوب ایجاد می‌شود که از این هنر در تولید جعبه های چوبی، گلدان های چوبی، قاب عکس، ظروف و... استفاده می‌کنند.

کمان اره

یکی از هنرهای چوبی که ابزارهای مخصوص به خود را دارد، معرق کاری می‌باشد. هنر معرق کاری به صورتی است که با کمان اره و اره مخصومعرق کاری که به اره مویی معروف است به برش چوب می‌پردازد و تکه های چوب را برش زده و با چسب کنار یکدیگر می‌چیند. این هنر بسیار ظریف و زیبا است که ساخت تابلوهای آن نه تنها زمان زیادی می‌گیرد بلکه زحمت بسیار زیادی دارد و دقت در این هنر بسیار اهمیت دارد که خطایی پیش نیاید. کمان اره از ابزارهای اصلی این هنر است که در مدل های لوله ای و تخت تولید می‌شود و متناسب با نیازتان می‌توانید خریداری نمایید.

قیمت ابزارآلات کارگاهی 

در این مقاله با چند نمونه از ابزارهای کارگاهیی که در مشاغل مختلف استفاده می‌شوند آشنا شدید. با توجه به تنوعی که در ابزارآلات وجود دارداین محصولات از لحاظ قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند لذا جهت اطلاع از قیمت می‌توانید به وبسایت چوبینر مراجعه نمایید یا با شماره تلفن های زیر تماس برقرار کنید.

choobiner.ir

09021235626

02166563048

 

کدخبر: 858737 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟