چه مدت طول می کشد تا یک روانشناس حرفه ای شوید؟

بسیاری از افراد به دلیل علاقه‌ای که به حوزه روان درمانی و روانشناسی دارند، در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد روانشناسی مشغول به تحصیل می‌شوند. اگرچه اخذ مدرک لیسانس روانشناسی می‌تواند تا حدودی شما را برای ورود به بازار کار آماده نماید، اما معمولا برای تبدیل‌شدن به یک روانشناس خوب باید مدت‌زمان بیشتری را صرف نمایید. اگر تمایل دارید یک روان شناس حرفه‌ای شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

آشنایی با شغل روان شناس

یک روان شناس از طریق مشاهده، تفسیر و ثبت تعامل افراد با یکدیگر و محیط پیرامونی، به مطالعه فرآیندهای ذهنی و رفتار انسان‌های مختلف می‌پردازد. در حوزه روانشناسی امکان کار به شکل مستقل وجود دارد. روانشناسان مستقل با فعالیت انفرادی، تنها با بیماران یا مراجعه‌کنندگان خود سروکار دارند.

این در حالی است که برخی دیگر از روانشناسان با فعالیت در تیم‌های چندنفره، عضوی از یک تیم درمانی بوده و با پزشکان و مددکاران اجتماعی همکاری دارند. برای اطلاع از فرصت‌های استخدام روانشناس در نهادها و مراکز مختلف مانند آگهی استخدام روانشناس در بهزیستی، می‌توانید روی لینک مورداشاره کلیک کنید.

یک روان شناس همواره به دنبال درک افکار، احساسات، عواطف و رفتار افراد مختلف و یافتن توضیحاتی شفاف برای این موضوعات است. روانشناسان بر اساس تخصص و حوزه کاری خود از روش‌های مختلفی مانند مشاهده، ارزیابی و آزمایش، در جهت ارائه نظریه‌هایی برای توجیه دلایل یک رفتار یا تفکر در افراد مختلف استفاده می‌کنند.

یک روان شناس خوب و قابل اعتماد می‌تواند اطلاعات موردنیاز خود را از مراجعه‌کنندگان و بیماران دریافت نموده و بر اساس الگوهای موجود، به ارزیابی رفتار آن‌ها بپردازد. از گرایش‌های روانشناسی می‌توان به روانشناسی بالینی، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی صنعتی و روانشناسی سازمانی اشاره کرد. از دیگر فعالیت‌های یک روان شناس مانند روانشناس عمومی یا روان شناس ازدواج و خانواده، می‌توان به اجرا و تفسیر تست‌های شخصیت شناسی، هوش و استعداد اشاره کرد.

مدت‌زمان موردتوجه برای تبدیل‌شدن به یک روانشناس حرفه‌ای

در حقیقت مدت‌زمانی که لازم است تا شما به یک روانشناس بالینی یا روانشناس حوزه ازدواج و خانواده تبدیل شوید، کاملا به مدت‌زمان تحصیل شما بستگی دارد. شما می‌توانید با شرکت در یکی از دوره‌های کارشناسی روانشناسی، مدرک تحصیلی خود را در این رشته دانشگاهی اخذ نمایید.

معمولا گذراندن دوره کارشناسی، در حدود 4 الی 5 سال طول خواهد کشید. با ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانید ضمن افزایش دانش و مهارت‌های خود، به شکل تخصصی‌تر به موضوعات حوزه روانشناسی نگاه کنید. به شکلی که تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حدود 2 سال و تحصیل در مقطع دکتری، در حدود 5 سال طول خواهد کشید.

ذکر این نکته ضروری است که معمولا مدت‌زمان تحصیل در رشته روانشناسی، کاملا به میزان برنامه‌ریزی و کوشش شما برای گذراندن واحدهای درسی در دانشگاه بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال چنانچه قصد داشته باشید دوران تحصیل خود را در دوره کارشناسی ارشد روانشناسی طولانی‌تر کنید، احتمالا دانشگاه به شما اجازه تحصیل در ترم‌های بیشتر را خواهد داد.

این در حالی است که معمولا در دانشگاه‌های معتبر در خارج از کشور، مدت‌زمان متفاوتی برای تحصیل در رشته روانشناسی پیشنهاد می‌شود. به‌عنوان‌مثال ممکن است بتوانید در یک دانشگاه معتبر، دوره کارشناسی ارشد روانشناسی 1 ساله را هم پیدا کنید.

شما با تصمیم گیری در رابطه با گرایش موردعلاقه خود در این حوزه، می‌توانید خود را برای فعالیت حرفه‌ای در حوزه روانشناسی آماده کنید. به‌عنوان‌مثال اگر به کار با کودکان علاقه دارید، بهتر است در رشته روانشناسی کودکان استثنایی مشغول به تحصیل شوید.

این در حالی است که اخذ مدرک تحصیلی، تنها یکی از اقداماتی است که یک روانشناس خوب و حرفه‌ای انجام می‌دهد. حقیقت این است که برای استخدام روانشناس، به مهارت‌ها و سوابق کاری کارجویان توجه ویژه‌ای می‌شود. درنتیجه هرزمانی که موفق به کسب مهارت‌ها و تجربه کاری لازم برای حل مسائل مختلف در حوزه روانشناسی شوید، می‌توانید خود را به‌عنوان یک روان شناس خوب و حرفه‌ای معرفی نمایید.

شرایط استخدام روانشناس

با آگاهی از شرایط استخدام روانشناس، نه‌تنها می‌توانید خود را برای ورود حرفه‌ای به بازار کار این حوزه آماده نمایید، بلکه می‌توانید مدت‌زمان لازم برای تقویت مهارت‌های روانشناسی در خود را مشخص نمایید. به همین دلیل در این بخش، به ارائه برخی از مهم‌ترین شرایط استخدام روانشناس در آگهی‌های استخدامی این حرفه خواهیم پرداخت. برخی از شرایط استخدامی روان شناس عبارت‌اند از:

  • سابقه کاری مرتبط
  • آشنایی به زبان انگلیسی
  • حداقل مدرک لیسانس روانشناسی، جامعه‌شناسی، علوم اجتماعی یا حداقل مدرک دوره کارشناسی در یکی از رشته‌های تحصیلی مشابه
  • علاقه‌مندی به انجام پژوهش در حوزه روانشناسی
  • تسلط به فرآیند مشاوره
  • آشنایی با تیپ‌های شخصیتی
  • توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان
  • توانایی درک مخاطب
  • آشنایی با فرآیندهای آموزشی
  • روابط عمومی قوی
  • توانایی انجام کار تیمی
  • صبر و تحمل زیاد

زمان موردتوجه برای ورود به مشاغل حوزه روانشناسی

برخی از کارجویان تمایل دارند به‌عنوان یک روانشناس خوب و قابل اعتماد، سخت ترین و طولانی‌ترین مسیر شغلی را طی نمایند. به همین دلیل برخی از افراد علاقه‌مند به حوزه تحصیلی و شغلی روانشناسی، به‌عنوان یک مشاور سلامت روان، در حوزه روان درمانی به فعالیت‌های حرفه‌ای خود ادامه می‌دهند.

در اینجا یک روان درمانگر در مورد مشکلات موجود در زندگی افراد، مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهد. به شکلی که این گروه از روانشناسان با گذراندن دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری و ارسال رزومه به آگهی‌های استخدام روانشناس، می‌توانند در مباحثی مانند زوج‌درمانی و مشاوره‌ تحصیلی فعالیت‌های حرفه‌ای خود را انجام دهند.

بر اساس مطلبی که در سایت public service degrees منتشر شده است، مدت‌زمان موردتوجه برای اشتغال به کار در فرصت‌های شغلی رشته روانشناسی مشخص شده است. به‌عنوان‌مثال برای تبدیل‌شدن به یک روانشناس بالینی حرفه‌ای، به حدود 8 الی 12 سال تحصیل و حدود 1 الی 2 سال سابقه کاری مرتبط نیاز است.

همچنین برای ارائه خدمات مشاوره روانشناسی مانند مشاوره ازدواج و خانواده، کارجویان باید مدت‌زمانی مشابه با یک روانشناس بالینی را به تقویت مهارت‌های تحصیلی و شغلی خود اختصاص دهند. این در حالی است که برای فعالیت در مشاغل روانشناس سازمانی و روان شناس آموزشی، به سابقه تحصیلی و شغلی کمتری نیاز است.

به شکلی که یک دانشجوی رشته روانشناسی ممکن است بتواند با تکیه‌بر ویژگی‌هایی مانند مهارت‌های ارتباطی مناسب و قابل اعتماد بودن، در یک شغل مناسب در این حوزه مشغول به کار شود.

جمع‌بندی

درک رفتار، ذهن و افکار انسان‌ها، همواره یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های علوم بوده است. با شناخت بیشتر انسان‌ها، می‌توان به ارتقای کیفیت زندگی افراد کمک فراوانی نمود. به شکلی که خدمات مشاوره‌‌ای روانشناسی می‌تواند ضمن کمک به اتخاذ تصمیمات بهتر در زندگی افراد، به حل بسیاری از مشکلات روحی کمک نماید.

به همین دلیل در این مقاله کوشیدیم تا ضمن معرفی رشته روانشناسی، به این پرسش پاسخ دهیم که: «چه مدت طول می‌کشد تا یک روانشناس حرفه‌ای شوید؟». درنتیجه با بررسی مدت‌زمان موردتوجه برای تبدیل‌شدن به یک روانشناس حرفه‌ای، به شرایط استخدام روانشناس نگاهی انداختیم.

 

کدخبر: 854792 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟