بررسی عوامل موثر بر هزینه ساختمان‌سازی و روش‌های کاهش آن در سال ۱۴۰۱

 در این مطلب قصد داریم به بررسی عواملی بپردازیم که می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت نهایی ساختمان داشته باشد. این پارامترها شامل قیمت زمین، جواز ساخت، هزینه اسکلت‌بندی و… می‌باشد. ساختمان به عنوان یک کالای بادوام و البته پرهزینه محسوب می‌شود که می‌تواند مهم‌ترین سرمایه یک انسان تلقی شود. در کشور ایران به دلیل‌عدم ثابت اقتصادی شاهد افزایش هزینه ساختمان‌سازی در سال ۱۴۰۱ هستیم.

Untitled-2

هزینه ساختمان‌سازی

در کشور ایران هزینه ساختمان‌سازی رو به افزایش است و مهم‌ترین عامل آن، بی‌ثباتی اقتصادی و افزایش نرخ ارز می‌باشد. در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش بی‌رویه قیمت مصالح ساختمانی از جمله تیرآهن و میلگرد بودیم. اما اگر بخواهیم هزینه ساختمان‌سازی را به طور کلی مورد بررسی قرار دهیم باید ابتدا به سراغ قیمت زمین‌های مسکونی برویم. به جرات می‌توان گفت که زمین، به عنوان پرهزینه‌ترین بخش در ساخت یک سازه محسوب می‌شود. در گام دوم تهیه جواز ساخت و انتخاب مهندس ناظر و مهندس مشاور اهمیت دارد. گام سوم از هزینه‌های ساختمان‌سازی انتخاب نوع اسکلت می‌باشد.

اسکلت‌های ساختمانی شامل دو نوع بتنی و فلزی می‌باشد که معمولا نوع بتنی کم هزینه‌تر می‌باشد. علاوه بر آن اسکلت‌های بتنی به دلیل چند مرحله بودن، می‌توان هزینه آن را نیز در چند مرحله پرداخت کرد. اما اسکلت‌های فلزی به دلیل تک مرحله‌ای بودن نیاز به پرداخت یکجای هزینه دارد. پس از اینکه نوع اسکلت انتخاب شد نوبت به نوع و قیمت مصالح ساختمانی مانند پروفیل یو پی وی سی بوتیا، میلگرد، تیرآهن و… می‌رسد. میزان مصالح مصرفی بر اساس تعداد واحدها و طبقات ساختمانی تعیین می‌شود. همچنین باید از درب دوجداره، پنجره دوجداره و… برای عایق‌بندی ساختمان استفاده کرد.

Untitled-3

چه مواردی بر هزینه ساخت ساختمان تاثیر دارد؟

قیمت زمین:

 قبل از هر چیز باید قیمت زمین در نظر گرفته شود. همان طور که می‌دانید خرید زمین در مناطق بالای شهر که از نظر دسترسی در موقعیت مناسبی قرار دارند نیاز به هزینه بیشتری دارد. خرید زمین می‌تواند در مناطق توسعه یافته، توسعه نیافته و نیمه توسعه یافته باشد.

جواز ساخت:

 کسب جواز ساخت نیاز به پرداخت هزینه زیادی دارد. علاوه بر هزینه‌ای که باید بدین منظور پرداخت شود هزینه‌های مرتبط با شرکت‌های مهندسی نیز باید در نظر گرفته شود. توصیه می‌کنیم به منظور کاهش این هزینه، دریافت مجوز را در فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان انجام دهید و پروژه ساخت را در فصل گرم شروع کنید. برای دریافت جواز کسب و پرداخت هزینه ساختمان‌سازی باید با در دست داشتن مدارکی از جمله سند مالکیت، فیش تسویه عوارض شهرداری و کارت شناسایی به شهرداری منطقه خود مراجعه کنید. بعد از تشکیل پرونده، مدارک تایید شده و نتیجه آن به شما ابلاغ می‌شود. در این زمان تعداد مجاز طبقات نیز تعیین می‌شود.

هزینه اسکلت‌بندی:

 همان طور که در بخش قبل اشاره شد هزینه اسکلت‌بندی بتنی کمتر از اسکلت‌بندی فلزی است. زیرا در چند مرحله انجام می‌شود. کشور ایران به دلیل وسعت بالا و تنوع زیادی که از نظر جغرافیایی دارد از الگوها و روش‌های مختلفی برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شود که لازمه آن بهره مندی از مصالح ساختمانی گوناگون می‌باشد.

نمای ساختمان:

 در سال‌های گذشته هزینه زیادی بابت نمای ساختمان پرداخت نمی‌شد. اما امروزه به دلیل زیباسازی شهرها، الزام به نمای ساختمان می‌باشد در غیر این صورت پایان کار آن صادر نمی‌شود. نماهای ساختمان شامل مدرن، کلاسیک، رومی و… می‌باشد که هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد می‌باشد. علاوه بر آن باید هزینه محوطه‌سازی و فضای سبز را نیز در نظر گرفت.

نمای داخلی:

 منظور از نمای داخلی شامل دیوارها، دکورهای سقفی و… می‌باشد. نمای داخلی نیز مانند نمای بیرونی از دو نوع کلاسیک و مدرن بهره‌مند است که انتخاب هر کدام از آن‌ها بنا بر سلیقه افراد و میزان بودجه آن‌ها تعیین می‌شود.

هزینه‌های غیر قابل پیش بینی:

 هزینه‌های غیر قابل پیش بینی از مهم‌ترین هزینه ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. منظور از این هزینه ها، گران شدن ناگهانی دلار، نیاز به انتخاب چند مهندسی و… می‌باشد که در ابتدای شروع پروژه نمی‌توان آن‌ها را پیش بینی کرد.

Untitled-4

روش کاهش هزینه ساختمان‌سازی

استفاده از محصولات فناور:

 متاسفانه برخی از فعالان این حوزه دچار یک اشتباه بزرگ می‌شوند و همین امر سبب افزایش هزینه ساختمان‌سازی می‌شود. آن‌ها تصور می‌کنند که دستاوردهای تجربی، بر دانش نوین ارجحیت دارد. قطعا تجربه باارزش است اما اعتماد به دانش و فناوری سبب می‌شود تا نه تنها امور ساخت و ساز تسهیل شود بلکه هزینه ساختمانی نیز کاهش پیدا کنند.

مدیریت صحیح پروژه:

 بدیهی است که هر پروژه نیاز به مدیریت اصولی و صحیح دارد. اگر فردی که این مسئولیت خطیر را بر عهده دارد بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد نقش بسیار پررنگی در کاهش هزینه‌ها خواهد داشت.

استفاده از فناوری پیش ساخته:

حتما تا به حال نام ساختمان‌های پیش ساخته را شنیده اید. این ساختمان‌ها از اسکلت فلزی یا بتنی تشکیل شده‌اند که وزن بسیار کمی دارند و استحکام کافی برخوردار می‌باشند. این سازه‌ها از پوشش‌های مختلفی مانند گچ کاری، رنگ کاری، تایل و… بهره‌مند هستند. استفاده از سازه‌های پیش ساخته هیچ نیازی به عملیات در محل پروژه ندارند و این موضوع به عنوان بزرگ‌ترین مزیت استفاده از سازه‌های پیش ساخته می‌باشد.

کدخبر: 803196 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟