چه کسانی بیشتر از سفره یکبار مصرف استفاده می‌کنند؟

شاید تا چند سال پیش، بیشتر طیف کسانی که از سفره یکبار مصرف استفاده می‌کردند را دانشجویان، زنان شاغل، رستوران‌داران و متولیان سلف‌های غذایی تشکیل می‌دادند، اما امروزه این سفره‌ها به پای ثابت گردش‌ها و طبیعت گردی، میهمانی‌ها و جشن‌ها تبدیل شده‌اند و حتی افراد خانه‌دار روی طرح و نقش مجلل آن در کنار هنر غذا آرایی خود، حساب ویژه باز کرده‌اند.

Untitled-1

چرا باید سفره یکبار مصرف باکیفیت بخریم؟

وقتی از تعبیر یکبار مصرف استفاده می‌کنیم، عده‌ای گمان می‌کنند، حالا که این کالا قرار نیست ماندگار باشد و کل طول عمر استفاده از آن، نهایتا یکی دو ساعت است، چرا باید هزینه اضافی پرداخت کنیم و دنبال جنس با کیفیت باشیم؟!

در پاسخ باید گفت، هر آن ‌چیزی که سلامت ما و عزیزانمان، مستقیما به آن گره خورده است را باید در بهترین کیفیت تهیه نمود، حتی اگر قیمتش از محصولات مشابه  بالاتر باشد.

مثال ساده‌تر اینکه آیا شما حاضرید با بهانه اینکه خوردن غذا فقط چند دقیقه طول می‌کشد، محصول فاسد یا تاریخ گذشته را بخورید؟ قطعا خیر.

از آن‌جایی که کیفیت سفره یکبار مصرف نیز مستقیما با سلامتی ما مرتبط است، نمی‌توان برای انتخاب آن خطر کرد و به سراغ برندهای ناآشنا و غیراستاندارد رفت.

برخی سفره‌های یکبار مصرف موجود در بازار، حاصل فرآیندی هستند که در آن، کربن و پلیمر با یکدیگر ترکیب شده‌اند. کربنات موجود در این سفره‌ها بسیار خطرناک است و عوارض متعددی روی سلامتی می‌گذرد.

بنابراین همان‌طور که برای شامپو و خمیر دندان، به دنبال برندهای خوشنام با عالی‌ترین سطح کیفی هستید و به قیمت توجه نمی‌کنید، برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌تان نیز لوازم یکبار مصرف اعم از پلاستیک زباله، پلاستیک فریزر، سفره یکبار مصرف و ... را نیز از نوع استاندارد و سالمش انتخاب کنید.

نکات مهم در خرید سفره یکبار مصرف

تا این قسمت از مقاله از سفره و نقش آن در فرهنگ ایرانی و کاربرد سفره یکبار مصرف گفتیم و در ادامه به این موضوع پرداختیم که کیفیت سفره‌ها بر سلامتی مصرف‌کنندگان، تاثیر مستقیم می‌گذارد. اکنون می‌خواهیم نکاتی را مطرح کنیم که هنگام خرید سفره یکبار مصرف باید در نظر گرفته شوند.

  • جنس سفره و مواد مصرفی

شاید اگر بدانید برخی سودجویان سلامت مردم را به بازی می‌گیرند و از پلاستیک‌های بازیافتی، اقدام به تولید سفره یکبار مصرف می‌کنند، با دقت و وسواس بیشتری محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پیشتر هم گفته شد که وجود کربنات در سفره یکبار مصرف، عوارض بدی روی سلامتی افراد می‌گذارد که از آن جمله می‌توان به مشکلات معده، ریزش مو و بیماری‌های پوستی اشاره کرد.

اگر جنس مواد به‌کار رفته در سفره‌ها، درجه یک نباشد، امکان نفوذ آلوگی به آن وجود دارد و در نتیجه بیماری‌زا خواهند بود.

بنابراین در هنگام خرید سفره یکبار مصرف به سراغ محصولاتی بروید که اطلاعات دقیقی از مواد مصرفی در فرایند تولید، روی بسته‌بندی آن درج شده باشد.

  • به نشان استاندارد محصول دقت کنید

هرگز برای خرید سفره یکبار مصرفی که فاقد روکش و بسته‌بندی است و مجوزهای لازم مانند علامت استاندارد و مجوز سازمان غذا و دارو را ندارد، اقدام نکنید. بهتر است برای خرید محصول سالم و استاندارد به سراغ برندهای خوشنام و شناخته شده‌ای مانند میزبان بروید. این برند ضمن برخورداری از مجوزهای لازم بهداشتی و صنعتی، مواد اولیه مصرفی خود را نیز از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین مواد انتخاب می‌کند.

  • ابعاد سفره را در نظر بگیرید

مهم است که بدانید برای چه موقعیتی قصد خرید سفره یکبار مصرف را دارید.  آیا هدفتان برای خرید آن، استفاده روزمره و چیدن روی میز است، یا برای گردش و میهمانی‌های بزرگ می‌خواهید از آن استفاده کنید؟ درهرحال مشخصات ابعاد سفره‌ها روی بسته‌بندی آن‌ها درج می‌شود، با توجه به نیاز خود اقدام به خرید نمایید.

  • طرح و رنگ سفره را در نظر بگیرید

هماهنگ کردن طرح و رنگ سفره با فضای کلی آشپزخانه، طرح فرش، کاغذ دیواری و رنگ میز می‌تواند بر هارمونی و زیبایی منزل شما بیفزاید و ‌کیفیت میزبانی یا خانه ‌داری شما را بالا ببرد.

  • قیمت سفره باید مناسب باشد

در کنار جنس باکیفیت و مواد اولیه مرغوب، باید قیمت سفره یکبار مصرف برای خرید مناسب باشد. البته اصلا توصیه نمی‌کنیم که به سراغ جنس‌های ارزان قیمت بی‌کیفیت بروید، اما بهتر است با شناخت برترین شرکت‌های تولیدکننده لوازم یکبار مصرف پلاستیکی، بهترین محصول با مناسب‌ترین قیمت را انتخاب کنید.

2

نکات مهم در هنگام استفاده از سفره یکبار مصرف

حال که دانستید در هنگام خرید سفره یکبار مصرف باید چه نکاتی را در نظر بگیرید، می‌توانید امیدوار باشید که باکیفیت‌ترین محصول را انتخاب و خریداری کرده‌اید.

ولی اگر چنانچه از قبل سفره‌ای برایتان مانده است یا دیگران آن را خریداری کرده‌اند و اکنون وقت استفاده از آن فرا رسیده است، حتما موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • در صورت استشمام بوی بد، از سفره استفاده نکنید

گاهی وقتی سفره را از بسته‌بندی‌اش جدا می‌کنید، بوی تند و نامطبوعی احساس می‌کنید که طبیعی نیست. یا ممکن است در صورت ریخته شدن مایعات روی سفره، بوی بدی از آن برخیزد. در صورت استشمام چنین بوهای نامطبوعی از سفره یکبار مصرف استفاده نکنید. ممکن است این بو به سبب بازیافتی بودن مواد اولیه به‌وجود آمده باشد.

  • اگر سفره یکبار مصرف، رنگ پس داد، از ان استفاده نکنید

رنگ به‌کار رفته در سفره یکبار مصرف هم باید مجوزهای لازم از سازمان‌های مربوطه را داشته باشد و از نوع مجاز و استاندارد باشد. چنانچه سفره در مجاورت مایعات یا حرارت ظروف، رنگ پس بدهد، ضمن اینکه ظاهر آن به‌هم خواهد ریخت، بیانگر جنس نامرغوب و مواد اولیه بی‌کیفیت است.

از طرفی ترکیب شدن این رنگ با غذا می‌تواند بسیار خطرناک و حتی سمی باشد. بنابراین در صورت بروز چنین اتفاقی به‌هیچ عنوان از آن سفره استفاده نکنید.

  • اگر سفره، مقاومت و محافظت خوبی نداشت، دیگر از آن استفاده نکنید

هدف از استفاده از سفره یکبار مصرف، محافظت از میز و فرش است و باید در حد و اندازه‌های سفره‌های قدیمی، از خودش مقاومت نشان بدهد.  سفره‌ای که نتواند عایق آب باشد و به راحتی پاره و سوراخ شود، قطعا گزینه مناسبی برای خریدهای بعدی نخواهد بود.

3

کلام آخر

همان‌طور که سفره غیراستاندارد می‌تواند سلامتی انسان را تحت شعاع قرار دهد، پلاستیک فریزر نامرغوب نیز روند انجماد را به تاخیر می اندازد و از خواص مواد غذایی می‌کاهد و کیسه زباله بی‌کیفیت هم باعث ایجاد آلودگی محیطی می‌شود.

بنابراین مهم است که محصولاتی از برترین برندهای روز ایران را انتخاب کنید تا ضمن استفاده از محصولات باکیفیت، سلامتی شما و عزیزانتان نیز تضمین شود.

کدخبر: 735260 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟