غرضی: مانند جوانان فکر می کنم / 5 دولت گذشته حقوق عامه را زیر پا گذاشتند

انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 در 28 خرداد سال جاری برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار رکنا، هرروز به ایام داغ انتخابات نزدیک تر می شویم و نامزدهای احتمالی و قطعی انتخابات از حالا شروع به تبلیغات و ارائه برنامه های خود کرده اند.

در میان بسیاری از چهره هایی که با کمک حزب و جناحی خاص پا به صحنه انتخابات می گذارند، تعدادی از افراد نیز مستقل و فارغ از وابستگی به هرگونه جناح خاص به میدان می آیند. یکی از این افراد مهندس سید محمد غرضی است که چهره وی پس از حضور در انتخابات 92 بیشتر شناخته شد.

خود را بسیار جوان می دانم

یکی از ملاک های نامزدهای ریاست جمهوری که جامعه و رهبری بر آن تاکید دارند، جوان بودن نامزدهای انتخاباتی است، با این حال تا کنون چهره چندان جوانی در میان نامزدهای انتخابات امسال شاهد نیستیم. سید محمد غرضی، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 که از افراد با تجربه و مُسن در عرصه های سیاسی محسوب می شود، در این رابطه به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: منظور رهبری از جوان بودن افراد در حوزه مدیریت و سیاست آن است که فرد وابسته نباشد. به عبارتی نامزد انتخاباتی تحت تاثیر گروه های مختلف نباشد و اطرافیان خاصی نداشته باشد. خاصیت یک جوان این است که مثل آیینه است، یعنی چیزی که بیان می کند، مانند قلبش است.

غرضی تاکید کرد: خود را خیلی جوان می دانم، زیرا هیچ وابستگی گروهی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از قبل از انقلاب نداشته ام. اینجانب مانند جوانان فکر می کنم، زمانی که بنده در پست و تلگراف مسئولیت داشتم، همه امور مخابرات را مدیریت کردم و اکنون نتیجه جوانی کردن و ایستادگی کردن آن روزها این شد که شما جوانان صاحب 200 میلیون سیم کارت هستید. اگر در این 40 سال چنین خدماتی ارائه نشده بود، مردم باید هزینه زیادی برای اینترنت و شبکه های خارجی صرف می کردند. بنابراین تعریف جوانی این است که نه به قاطبه جامعه و نه به رانتخواران وابستگی نداشته باشیم.

5 دولت گذشته حقوق عامه و قانون اساسی کشور را زیر پا گذاشتند

در برهه زمانی کنونی که زمزمه هایی از مذاکرات و توافقات برجام شنیده می شود، داشتن برنامه ای مشخص در این زمینه حائز اهمیت است. سیدمحمد غرضی در این رابطه ابراز داشت: زمانی که ما دولت را اداره می کردیم، آمریکا، شوروی و اروپا هر سه به ما فشار وارد می کردند. اکنون اروپا تا حدودی افکارش تغییر کرده، پوتین به عنوان رئیس جمهور، روسیه را اداره می کند اما آمریکا همچنان با خصوصیاتی که در گذشته داشت عمل می کند. ما معتقدیم که جمهوری اسلامی ایران یک قدرت است و به دولت، مجلس یا تیم مذاکره کننده ختم نمی شود و ایران صاحب سرزمین، ملت، قانون اساسی، مدافع و معترض، ثروت و... است.

وی با بیان اینکه تا کنون آمریکایی ها به ایران به عنوان یک کشور قدرتمند نگاه نکرده اند، ادامه داد: آمریکایی ها به ایران به عنوان یک کشور وردست یا حاشیه ای نگاه کرده اند. آن ها معتقدند ما نیز باید مانند رِژیم صهیونیستی، عربستان و کشورهایی از این دست در حاشیه قرار داشته باشیم که اینجانب چنین چیزی را نمی پذیرم و قبول ندارم. اگر آمریکایی ها حاضرند با ایران به عنوان یک قدرت با بنده مذاکره کنند، با آن ها تعامل می کنیم، اما حقوق عامه مردم ایران و قانون اساسی را حفظ می کنیم. در مذاکرات نباید مانند 5 دولت گذشته حقوق عامه و قانون اساسی را زیر پا بگذاریم. اینجانب با شناختی که از آمریکا دارم از 28 مرداد سال 1332 تا امروز همیشه توان خود را در دنیا مصرف می کند تا هر دولتی را زیر چتر خود یا زیرمجموعه خود قرار دهد.

خاطره دیدار با امام خمینی (ره) و برگزیدن یک شعار

عده ای معقتدند که قانون اساسی با توجه به تغییر سبک زندگی و دنیای کنونی پس از چندین سال نیازمند بازنگری، اصلاح و ویرایش است، غرضی در این رابطه گفت: در قدرت سیاسی ایران که سال 57 بوجود آمد و 98 درصد مردم با آن موافق بودند، هیچ گروه، حزب، سلبریتی و شخصیت های چهره وجود نداشتند. در سال 57 به نوفل لوشاتو و محضر امام خمینی (ره) رسیدم و به ایشان گفتم که عده ای شعار می دهند "برادری، حکومت عدل علی(ع)" اما امام واکنشی نشان ندادند، بعد از آن گفتم که عده ای نیز می گویند " نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی" که بعد از این جمله، امام (ره) به علامت رضایت لبخندی زدند و دندان هایشان دیده شد، پس از آن متوجه شدیم این شعار به دل امام (ره) نشسته است.

وزیر اسبق پست و تلگراف گفت: اگر زمانی تصمیم بر تغییر قانون اساسی گرفته شود، این موضوع باید از قاطبه جامعه نشات بگیرد و عموم مردم بر آن توافق نظر داشته باشند، نه اینکه یکسری گروه و حزب خاص و کسانی که به جای نگاه به ملت ایران چشم شان به اروپا و آمریکاست سر خود تصمیم گیری کنند. اکنون دنیا دچار تغییرات فیزیکی شده است ولی تغییرات اصولی در آن شکل نگرفته است. دنیا تغییر کرده است اما شرک، توحید، ملت، منابع و منافع عمومی ملت از بین نرفته اند. کسانی که دم از تغییر قانون اساسی می زنند در اصل می خواهند در اراده مردم در سال 58 رخنه کنند. نسل های متوالی نه از اسلام دست بر می دارند و نه از جمهوریت. جمهوریت اسلامی ایران یک کلمه اُنزلَ مِنَ السَماء است، یعنی همه مردم این حرف را قبول دارند اما برخی احزاب و گروه ها آن را قبول ندارند.

مقایسه بین زن و مرد یک موضوع انحرافی است

بانوان و زنان در عرصه های مختلف، مخصوصاً در دهه های اخیر نقش بیشتری در عرصه های سیاسی ، اجتماعی و ورزشی ایفا کرده اند، اما هنوز هم به نظر می رسد با حد مورد انتظار جامعه نقش کمرنگی داشته و فاصله دارد. محمد غرضی در تشریح نقش زنان در جامعه ابراز داشت: زنان نقش بسیار رشد یافته ای در جامعه دارند. سال های 42 و در مبارزات و جریانات مسلحانه، خانم هایی که در صف اول حضور داشتند، بی نظیر بودند. قبل از انقلاب تعداد کسانی که به نهضت مسلحانه کمک می کردند ده ها برابر مردان بودند. همچنین در تظاهرات نیز زنان نقش بسیار زیادی داشتند.

وزیر اسبق نفت کشورمان در بیان خاطره ای در راستای نقش موثر زنان اظهار داشت: زمانی که وزیر نفت بودم، وزیر نفت لیبی را به اصفهان دعوت کردم، خانمی که مادر 4 شهید بود به دیدار وی آمد و این موضوع را بازگو کرد، وزیر نفت لیبی از شنیدن این که آن خانم مادر 4 شهید بود بسیار شگفت زده شد. واقعیت این است که شهدا از دامان همین مادران و زنان ایرانی با ایمان پرورش یافته اند. مقایسه بین زن و مرد یک موضوع انحرافی است. ملت ایران ملتی قدرتمند و مقاوم است و فرقی بین مرد، زن، کوچک یا بزرگ قائل نیست. ملت ما با مردان و زنانش آن چنان در برابر حملات صدام مقاومت کردند که صدام موفق نشد علی رغم همه امکاناتش در برابر قدرت ما پیروز شود.

همیشه به شورای نگهبان انتقاد بوده است

ردصلاحیت برخی نامزدها همیشه مورد بحث بوده است و عده ای نسبت به عدم تایید صلاحیت خود اعتراض دارند. سیدمحمد غرضی در این خصوص گفت: باید توجه داشت که طی 40 سال گذشته، جامعه تغییر پیدا کرده و شورای محترم نگهبان که از فقها و حقوقدانان تشکیل می شود، عوض شده اند. آن ها در هر دوره ای تناسب پیدا می کنند. اینجانب 20 سال است که با عزیزان شورای نگهبان در خصوص بودجه تورمی صحبت کردم تا بالاخره حقوق دانان این موضوع را قبول کردند، بالاخره همیشه انتقاداتی به این افراد بوده است. بعضی از گروه ها به شورای نگهبان خواسته های خود را طوری مطرح می کنند که یا سیاسی است یا غیرمنطقی، همه تلاش انقلاب اسلامی این بوده است که انسان های سالم، فقیه، دانشمند، طرفدار قانون، اسلام و انقلاب در راس قرار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه تغییرات در شورای نگهبان امری طبیعی است، افزود: همانطور که جامعه و سبک زندگی افراد تغییر می کند، تصمیمات شورای نگهبان نیز تغییر می کند. علاوه بر این ممکن است یکسری قوانین تحمیلی، تصمیمات شورای نگهبان را با دگرگونی مواجه کند. اینجانب چون از ابتدای شورای نگهبان با اعضای آن در ارتباط بودم و معاشرت می کردم، در صحت و سلامت آن ها هیچ شکی ندارم.

حقوق عامه بر حقوق خاصه ترجیح دارد

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 در پایان و خطاب به مردم اظهار داشت: جمهوری اسلامی همیشه سرجای خود خواهد بود اما ریاست جمهوری، مجلس، قدرت های سیاسی، رانت خواری و مواردی از این دست، دوره عمرشان بسیار بسیار کوتاه است. اگر می خواهید دنیا و آخرت تان آباد باشد، از این شعار محافظت کنید "حقوق عامه بر حقوق خاصه ترجیح دارد".  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 683391 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی برازنده
آیا این خبر مفید بود؟