مهلت پرداخت وام کرونایی به اصناف آسیب دیده تمدید شد

به گزارش رکنا، براساس گزارش سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، بانک مرکزی مفاد بندهای (1) تا (3) بخش (ب) مصوبات جلسه شماره 71 مورخ 1400.03.08 ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا را به این شرح ابلاغ کرد:

موعد پرداخت وام کرونا

1‌- برای صاحبان مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب‌ دیده از کرونا (به‌غیر از تسهیلات قرض‌ الحسنه)، بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی که موعد پرداخت آن‌ها در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده و در این بازه زمانی پرداخت نشده است، منوط به آن‌که بدهی آن‌ها به شبکه بانکی تا تاریخ 1399.11.01 در طبقه جاری قرار داشته باشد، به انتهای دوره تقسیط منتقل می‌شود تا طی چهار قسط پس از آخرین قسط وصول شود. تسهیلات پرداختی از محل صندوق کارآفرینی امید که برای کسب و کارهای به شدت آسیب دیده پرداخت شده است نیز مشمول امهال این بند می‌شود.

موعد پرداخت تسهیلات با بازپرداخت به‌ صورت دفعی برای مشمولین این بند که سررسید بازپرداخت آن در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ باشد، به پایان تیر سال جاری منتقل می‌شود. استمهال موارد این بند از احتساب و اخذ وجه التزام تأخیر تأدیه دین و کارمزد اضافی مستثنی است. مشمولان این بند تا موعد مقرر برای بازپرداخت اقساط دارای سررسید طی چهار ماهه اول سال ۱۴۰۰، مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بانکی ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شوند.

2‌- ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در ماده (5) مکرر الحاقی به قانون چک (صرفاً برای اخذ تسهیلات) برای چک‌های صادره توسط صاحبان مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب ‌دیده از کرونا که تاریخ مندرج در چک در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ بوده و منجر به برگشت چک و صدور گواهینامه عدم پرداخت حداکثر تا پایان تیر ۱۴۰۰ شود، در صورت تسلیم تقاضا از سوی صادر کننده چک به بانک یا مؤسسه اعتباری محال علیه، طی یک ماه پس از تاریخ برگشت، اعمال نخواهند شد.

3‌- مصوبه جلسه شماره ۶۷ ستاد ملی مدیریت کرونا (ابلاغی طی بخشنامه شماره 43844‌.00 مورخ 1400.02.18) به این شرح اصلاح می‌شود: "در صورت عدم موجودی کافی اشخاص برای چک‌های صادره با سررسید اول تا بیستم اردیبهشت سال 1400، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری باید از صدور گواهینامه عدم پرداخت و برگشت چک، در صورتی که حداکثر تا 20 خرداد سال جاری به بانک ارائه شوند، اجتناب کنند. محاکم و ضابطان قضایی نیز از صدور اجرائیه در این موارد در بازه زمانی یاد شده خودداری کنند. همچنین چک‌هایی که سررسید آن‌ها اول تا بیستم اردیبهشت سال 1400 بوده و به دلیل عدم موجودی کافی منجر به صدور گواهینامه عدم پرداخت شده‌اند، تا 20 خرداد سال جاری مشمول ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مقرر در قانون صدور چک نخواهند شد."

بانک مرکزی همچنین در بخشنامه دیگری، جزء‌های (4)، (5) ، (6) و (7) بند (ب) از مصوبات جلسه شماره 71 مورخ 1400.03.08 ستاد ملی مدیریت کرونا درخصوص مهلت ثبت نام و پرداخت تسهیلات به صاحبان کسب ‌و کارهای به شدت آسیب دیده از کرونا و نیز حوزه‌های گردشگری، ورزش و جوانان، فرهنگ و هنر و حمل و نقل ریلی و هوایی را به بانک‌های عامل به شرح زیر ابلاغ کرد:

4‌- مهلت ثبت نام مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده از کرونا متقاضی اخذ تسهیلات کرونایی، تا پایان شهریور 1400 و با شرایط دستورالعمل ابلاغ شده قبلی توسط کارگروه اقتصادی مقابله با کرونا تمدید می شود. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی اعم از تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبل تا پایان آبان 1400 هستند.

جزئیات مهم وام کرونایی

5‌- مهلت ثبت نام مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب دیده از کرونا برای دریافت تسهیلات مصوب ستاد ملی کرونا در بخش‌های گردشگری (مصوبه جلسه شماره 39 مورخ 1399.07.12)، ورزش و جوانان (مصوبه جلسه شماره 47 مورخ 1399.09.15)، فرهنگ و هنر (مصوبه جلسه شماره 48 مورخ 1399.09.22) و حمل و نقل ریلی و هوایی (مصوبه جلسه شماره 37 مورخ 1399.06.29) تا پایان شهریور 1400 مطابق همان دستورالعمل و شرایط ابلاغی قبلی تمدید می‌شود. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف به پرداخت تسهیلات کرونایی اعم از تسهیلات جدید یا تسهیلات مراحل قبل تا پایان آبان 1400 هستند.

مشاغل و کسب و کارهای به شدت آسیب‌ دیده نظیر مهد کودک‌ها، تالارها، پارک‌های آبی و شهر بازی‌ها که پیش از این مشمول برخورداری از تسهیلات کرونایی نبوده‌اند، مطابق دستورالعملی که از سوی کارگروه فوق ابلاغ خواهد شد، مشمول برخورداری از تسهیلات خواهند شد.

6‌- بازپرداخت اقساط تسهیلات کرونایی اخذ شده توسط مشاغل و بنگاه‌های موضوع بند (5) اعم از تسهیلات کرونایی قبلی و یا تسهیلات جدید موضوع بند (5)، تا پایان شهریور 1400 امهال می‌شود.

7‌- تمامی تسهیلات 50 هزار میلیارد ریالی مصوب تبصره ماده (2) دستورالعمل پرداخت تسهیلات به واحدهای کسب‌ و کار به شدت آسیب‌ دیده از کرونا مصوب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موضوع ابلاغیه شماره 99‌-2758‌.م مورخ 1399.02.03 به بخش حمل و نقل ریلی و هوایی اختصاص می‌یابد تا علاوه بر 35 هزار میلیارد ریال مصوب قبل، معادل 10 هزار و 200 میلیارد ریال صرف بنگاه‌های بخش یادشده شود و 4800 میلیارد ‌ریال مابقی نیز مطابق مصوبات جلسه شماره 37 مورخ 1399.11.06 کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا برای پرداخت به شرکت بهره بردار مترو کلانشهرها اختصاص یابد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 696902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟