تاثیر حادثه پالایشگاه نفت تهران و مذاکرات وین بر بازار بورس

در جریان داد و ستدهای روز گذشته بازار بورس بیش از 5 میلیارد و 851 میلیون سهم و حق‌ تقدم به‌ ارزشی بالغ بر 4 هزار و 833 میلیارد تومان در بیش از 578 هزار نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 8 هزار و 190واحدی در ارتفاع یک‌ میلیون و 148هزار و 642 واحد قرار گرفت.

درخصوص تاثیر حادثه روز گذشته در مخازن پالایشگاه نفت تهران و همچنین ادامه مذاکرات وین بر بازار بورس، گفتگوی رکنا با بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه را بخوانید:

تاثیر حادثه آتش سوزی پالایشگاه نفت تهران بر نماد پالایشی ها

صمدی درخصوص حادثه دیروز گفت: پالایشگاه تهران به این دلیل که در جنوب تهران و نزدیک شهر است و همچنین این حادثه چون با دود زیاد و به ظاهر صدمات زیادی همراه بوده است، بنابراین باعث حساسیت بالایی شده است. در حالیکه خیلی اتفاق خاصی نیفتاده است اما چون حجم خبرها زیاد بود باعث ترس و وحشت شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اگر امروز دوباره فعالیت پالایشگاه از سر گرفته شود، به نظر نمی رسد تاثیر خاصی در سهام شرکت های پالایشی بگذارد. ضمن این که حتما پالایشگاه نفت تهران بیمه است و خسارتی که گویا بر 2 مخزن وارد شده، بیمه پرداخت می کند. قاعدتا این حادثه بر کل نماد پالایشی ها اثرگذار نخواهد بود و اگر بخواهد اثر روانی بر بازار بورس بگذارد، بر نماد شتران است که به نظرم از حمایت برخوردار خواهد شد.

امید به بازار بورس بازگشته است

صمدی در مورد وضعیت بازار گفت : امید به بازار بازگشته است و ارزش معاملات کم کم بالا می رود. ارزش صف های فروش کم شده است. در حال حاضر نزدیک 4 هزار میلیارد در بازار وجود دارد که حدود یک هزار میلیارد آن مربوط به 5 نماد فرابورسی بازار پایه است. که می تواند فشار روانی را از بازار بردارد. شیب ملایم ارزش معاملات در حال بالا رفتن است که اتفاق خیلی خوبی است. از آن طرف هم دلار هیچ تمایلی به اصلاح نشان نداد که این مساله می تواند به شرکت های صادرات محور کمک کند. از طرف دیگر قیمت کامودیتی ها تثبیت شده است و با شیب ملایم در حال رشد است. به خصوص قیمت جهانی نفت که به رشد سهام شرکت های پالایشی کمک می کند و بر محصولات پتروشیمی اثر می گذارد.

با تفکرات شبه کمونیستی و سوسیالیستی نمی توان اقتصاد را شکوفا کرد

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در کل شرایط را مساعد می بینم. اتفاق مثبت دیگری که رخ داد عرضه سیمان در بورس کالا بود، که خیلی خبر خوبی بود. زیرا یک کالای دیگر از نظام قیمت گذاری دستوری خارج شد که به نفع بازار سرمایه است. در حال حاضر فقط خودرو است که به صورت قیمت گذاری دستوری تعیین قیمت می شود. خروج خودرو از نظام قیمت گذاری دستوری آخرین تیر بر پیکره تفکرات شبه سوسیالیستی کمونیستی کشور خواهد بود، که اگر آن هم از این نظام خارج شود ، قطعا به شکوفایی اقتصاد ایران کمک می کند. زیرا حتی کشور چین هم با اقتصاد بازار خود را شکوفا کرد، نه با تفکرات کمونیستی و سوسیالیستی. بدین ترتیب خودرو هم اگر از نظام قیمت گذاری دستوری خارج شود، هم از زیان خارج می شود و هم مردم نظارت خواهند داشت. در حال حاضر مردم خودرو را گران می خرند و برای مردم فرقی ندارد. این اختلاف قیمت کارخانه و قیمت بازار فقط به جیب دلال و واسطه می رود و به جیب مردم نمی رود.

صمدی با بیان این که جو کلی بازار را مثبت می بینم، گفت: در کل شرایط را مناسب می بینم و کم کم بازار باید به تعادل برگردد. در حال حاضر بعید می دانم مذاکرات وین قبل از انتخابات به نتیجه برسد. بعد از انتخابات با استقرار دولت جدید هم مشخص نیست مذاکرات به کجا خواهد رسید. اما از سیگنال ها و مصاحبه هایی که از دو طرف می رسد، به نظر می آید اختلافات بسیار و جدی است. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 693582 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟