پروژه های موفق فولادی که جلوی خروج ارز را گرفت

به گزارش رکنا، شرکت فولاد اوکسین در تامین نیازهای صنایع و بازار نقش بسزایی را ایفا کرده و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا توانسته در تولید محصولات خاص مصرفی در صنایع فولاد تا به امروز خوش بدرخشد.

جلال حاجی‌پور اظهار داشت: شرکت فولاد اکسین خوزستان به دنبال برنامه‌های تکمیل زنجیره فولاد کشور و با هدف تولید و تامین نیازهای مختلف صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و دریایی احداث شد، به طوری که تامین این گروه از محصولات از خارج کشور، به دلیل تحریم‌های شدید با دشواری‌های زیادی همراه بود. با شکل‌گیری و جدی شدن تحریم‌ها، ایده احداث شرکتی که بتواند این محصولات خاص را در داخل و به صورت بومی تولید کند در دستور کار قرار گرفت و در نهایت با توجه به مناسب بودن خوزستان از ابعاد مختلف و نیز وجود دو شرکت لوله‌سازی در اهواز و ماهشهر، در نهایت در سال ۱۳۸۲ شرکت فولاد اکسین خوزستان توسط شرکت فولاد خوزستان و با همکاری شرکت خارجی، دانیلی از کشور ایتالیا در اهواز احداث و در سوم خرداد سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شد. در حال حاضر شرکت فولاد اکسین خوزستان تنها تولیدکننده ورق‌های عریض فولادی در سطح خاورمیانه است که از تکنولوژی‌های به روز دنیا در تولیدات خود بهره می‌برد.

وی افزود: در حال حاضر میزان تناژ مورد نیاز صنایع نفت و گاز و پتروشیمی حدود دو میلیون تن در سال برآورد می‌شود. با توجه به ظرفیت تولید یک میلیون پنجاه هزار تنی، شرکت فولاد اکسین خوزستان عملا می‌تواند بخش قابل توجه‌ای از نیاز مورد نظر را تامین کند و از خروج ارز نیز جلوگیری به عمل آورد. به عنوان مثال می‌توان به پروژه موفق استراتژیک گوره به جاسک اشاره کرد که حدود ۴۰۰ هزار تن ورق فولادی API استفاده شد.

تولید محصولات مصرفی صنایع مختلف

رئیس واحد پژوهش و فناوری شرکت فولاد اکسین خوزستان تصریح کرد: تا کنون شرکت فولاد اکسین خوزستان نقش بسزایی در تامین نیازهای صنایع و بازار داشته است. از جمله آنها می‌توان به تولید و تامین محصولات ذیل اشاره کرد:

API۵L X۶۰MS جهت پروژه خط لوله خام

API۵L X۷۰PLS۲ جهت ساخت لوله‌های ۵۶ اینچ انتقال گاز

A۲۸۳GR.C-NACE جهت ساخت مخازن نفت

۳۰CRNIM¡ C۴۵ جهت ساخت قطعات با استحکام بالا

یکی دیگر از پروژه‌های موفق واحد تحقیق در حوزه تولید و بومی‌سازی محصولات شکل گرفت، تولید ورق‌های ضد سایش تحت عنوان اکسینار (OXINAR۴۰۰) است که در صنایعی مانند مس، سیمان و ماشین‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایده اولیه این طرح از سال ۱۳۹۲ در واحد تحقیق و توسعه شکل گرفت و فعالیت‌های تحقیقاتی پیرامون این طرح گسترش یافت.

ازجمله برنامه‌های آتی این شرکت می‌توان به تولید ورق‌های CRYOGENIC اشاره کرد که جهت ساخت مخازن ذخیره و تحت فشار اکسیژن و گازهای مایع شده LPG LNG مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بومی‌سازی اولویت اول شرکت است

حاجی‌پور در ادامه عنوان کرد: شناسایی و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان درونی استان و در سطح کشور در راستای تامین نیازهای فناورانه شرکت از اولویت‌های شرکت فولاد اکسین خوزستان است. در این راستا واحد تحقیق و توسعه اقدام به تهیه و تنظیم دستورالعمل بومی‌سازی نیازهای فناورانه کرده که با بهره‌گیری از کمیته‌های تخصصی نیازهای فناورانه را شناسایی و ارزیابی کرده و در نهایت اقدام به ساخت می‌نمایند. در طول یک سال گذشته پروژهای متعددی در دستور کار قرار گرفته است که مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

بومی سازی ONLINE INSPECTION

بومی سازی SHAPE METER

بومی سازی FLOE METER

بومی سازی FISHER VALVE

بومی سازی CRAIN MAGNET

وی در پایان به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت اوکسین فولاد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شرکت فولاد اکسین خوزستان توانایی تولید یک میلیون و پنجاه هزار تن محصول را دارد، در سال ۱۳۹۹ توانست به رکورد تولید ۸۱۱ هزار و ۸۴۱ تن برسد. لذا جهت افزایش ظرفیت تولید خود تا حدود ظرفیت اسمی، نیاز است تا پروژه بالا دستی خود یعنی فولاد سازی را اجرا نماید. در حال حاضر این برنامه جزو برنامه‌های استراتژیک شرکت محسوب می‌شود. به یاری خدواند و با همکاری مسئولین ذیربط با راه‌اندازی این پروژه، علاوه بر پیش‌بینی جذب حدود یک هزار نفر نیرو جدید و متخصص، افزایش ظرفیت تولید سالانه شرکت را نیز در پی خواهد شد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

منبع:گسترش نیوز

کدخبر: 687070 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟